همشهری آنلاین: معاون پژوهشی فرهنگستان علوم پزشکی کشور با انتقاد صریح از وضعیت نظام آموزش پزشکی گفت، داشنگاه‌های ما مثل دبیرستان اداره می‌شوند.

به گزارش مهر دکتر ملک زاده با بیان این خبر در خصوص وضعیت آموزش پزشکی در کشور و نتیجه ادغام آن با درمان گفت: نتیجه افت کیفی آموزش پزشکی این شده است که پزشکانی با مهارت کم و آموزش نادرست تربیت کرده‌ایم.

دکتر رضا ملک زاده که در هم اندیشی سرآمدی آموزش در دانشگاه تربیت مدرس سخن می‌گفت، با اشاره به رابط آموزش و پژوهش و همچنین چالشهای آموزش پزشکی در کشور تاکید کرد: نظراتی که عنوان می شود دیدگاه وزارت بهداشت نیست.

وی کار یک طبیب را ترکیبی از دانش، مهارت و هنر دانست و گفت: در پزشکی محور دانش، مراقبت از بیمار و مهارت مهم است و اگر پزشکی که تدریس می‌کند به دانش روز مجهز نباشد نمی‌تواند مهارت بهتری هم به دانشجو ارائه دهد. در آموزش پزشکی باید بر اساس شواهد علمی کار کرد تا تحقیقات پزشکی هرچه بیشتر پیش رود.

ملک زاده افزود: در علم پزشکی اگر فردی نتواند در سه سال خود را به روز کند به فرد خطرناکی بدل می‌شود چرا که بسیاری از کارهایی که او انجام می‌دهد ممکن است دیگر منسوخ شده باشد. از این رو در پزشکی علم با تحقیق آمیخته است.

وی یکی از مشکلات مهم آموزش در کشور را نبود تعریف درست از علم دانست و گفت: مشکلات ساختاری در آموزش عالی وجود دارد و با وجود اینکه علوم روز در حال تغییر هستند اما با این حال در وزارت بهداشت هنوز برای آزمون بورد به متون نوشتاری که بسیار قدیمی هستند رجوع می‌شود.

آموزش کشور بر همان اصول قدیمی استوار است

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: افرادی که در این نظام آموزشی تربیت می‌کنیم با جریان علمی همراه نیستند و آموزش بر همان اصول قدیمی استوار است. این تفکر که از غزالی ناشی می‌شود در مقابل تفکر زکریای رازی که علم سیال را مورد نظر داشت قرار دارد.

دانشگاههای ایران همچون دبیرستان اداره می‌شوند

وی عدم ارائه استقلال واقعی به دانشگاهها و مقاومت در برابر آن را یکی از مهمترین مشکلات نظام آموزش عالی دانست و گفت: وزارت علوم و بهداشت و در مواقعی هم شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه تصمیم گیری و استقلال واقعی به دانشگاهها نمی‌دهند و ما دانشگاه را همچون دبیرستان اداره می‌کنیم.

ملک زاده اضافه کرد: بودجه دانشگاهها در دست معاون پشتیبانی است اما در همه جای دنیا بودجه دانشگاه در اختیار استادان است. آموزش همانقدر مهم است که پژوهش و باید توجه کنیم فردی که همه عمر خود را در اختیار آموزش قرار داده به نحو درستی ارتقا پیدا کند.

انتقاد از نظام ادغام آموزش و درمان

وی با انتقاد از نظام ادغام آموزش و درمان گفت: وزارت بهداشت انتظار دارد عضو هیئت علمی اورژانس را اداره کند، به بخش برسد، بیمار ویزیت کند در آخر اگر زمانی باقی ماند او درس هم بدهد در حالیکه این شکل باید تغییر کند.

شیوه پذیرش دانشجوی پزشکی باید تغییر کند

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم پزشکی کشور به لزوم تربیت دانشجوی پزشکی از مقطع لیسانس تاکید کرد و گفت: بر اساس طرحی که در فرهنگستان تهیه شد و خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام است شیوه پذیرش دانشجوی پزشکی باید تغییر کند. نمی توان از یک جوان 18 ساله انتظار داشت پس از ورود به دانشگاه مسئولیت پزشک شدن را بر عهده بگیرد و پس از پزشکی نیز او را به زور بفرستیم در جایی که نه دوست دارد و نه می تواند شروع کند به تدریس.

وی با اشاره به تحقیقی که در فرهنگستان علوم پزشکی در مورد مشکلات ساختاری آموزش پزشکی انجام شده اشاره و خاطرنشان کرد: در سال 52 پروفسور دیتریک با بازدید از پنج دانشکده پزشکی مشکلاتی را برشمرد که پس از گذشته 36 سال از آن همچنان این مشکلات باقی است و به جز بخش امکانات و توسعه فضای آموزشی ما همچنان با مشکلات بسیاری مواجه‌ایم.

ملک زاده به تفکیک آموزش پزشکی از وزارت علوم و اتصال آن به وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: با وجود مخالفت سه هزار عضو هیئت علمی این کار در سال 65 انجام شد و هدف نیز تربیت پزشک برای کشور بود اما حالا آن قدر پزشک زیاد تربیت شده که مشکلاتی را ایجاد کرده است. اولین اشکال آن قطع ارتباط با علوم پایه و دومین مشکل آن ادغام با سازمانهای بهداری و ایجاد دانشگاههای علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی است.

سیاستهای غظ باعت افت کیفی آموزش پزشکی شده است

وی اضافه کرد: خودگردان شدن بیمارستان‌های آموزشی و تمام وقت نبودن عضو هیئت علمی که باید در جای دیگری زندگی خود را تامین کند و سپس در بیمارستان آموزشی تدریس کند به افت کیفی آموزش پزشکی منجر شده است که عواقب آن در آینده مشخص می‌شود. اینکه در همه روستاها پزشک داریم دلالت بر وضعیت درمانی مناسب نیست. من در یکی از تحقیقاتم در یک روستا متوجه شدم 70 درصد افرادی که به پزشک عمومی روستا مراجعه می‌کردند نیازی به دوا نداشتند.

پزشکانی با مهارت کم و آموزش نادرست تربیت کرده‌ایم

معاون پژوهشی فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت: نتیجه افت کیفی آموزش پزشکی این شده است که پزشکانی با مهارت کم و آموزش نادرست تربیت کرده‌ایم.

طرح خودگرانی بیمارستانهای آموزشی را لغو کنیم

وی با ارائه پیشنهاداتی مبنی بر رفع این مشکلات گفت: باید عوارض ادغام را جدی بگیریم، طرح خودگرانی بیمارستانهای آموزشی را لغو کنیم و به معنای واقعی کلمه به دانشگاهها استقلال علمی بدهیم و روش گزینش استاد و دانشجو را تغییر دهیم و در انتها برنامه آموزشی ساختار یافته تهیه کنیم.

ملک زاده افزود: بهترین جوانان ما از دانشگاهها می‌روند و به بهترین استادان دانشگاههای بزرگ دنیا بدل می شوند. بنابراین باید هر چه سریعتر برای مشکلات ساختاری این نظام آموزشی که چنین نتیجه‌ای را به بار آورده فکری کرد.

کد خبر 81371

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز