مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

گروه سلامت: طبق آمار سازمان جهانی بهداشت 2میلیارد نفر از جمعیت 6میلیاردی جهان دچار کمبود آهن هستند

و در این میان، زنان بیشترین سهم این بیماری را نسبت به مردان به‌خود اختصاص داده‌اند.

با این اوصاف کارشناسان کشور خودمان می‌گویند 50 درصد زنان ایرانی از کم خونی رنج می‌برند. همچنین حدود 20درصد از آنها نیز، به‌علت کم خونی، بیش از سایرین در معرض مرگ و میر قرار می‌گیرند.

علاوه بر این نیمی از زنان بالای 15سال دچار کوتاهی قد و سوء تغذیه هستند و همین امر می‌تواند احتمال مرگ و میر مادران، بیماری هنگام زایمان و تولد نوزادان کم وزن را افزایش دهد.

نتایج تحقیقات نیز حاکی از آن است که کم‌خونی و سوء‌تغذیه در زنان می‌تواند عواملی همچون اضطراب، فشارهای روحی، افسردگی، ضعف در یادگیری و نداشتن قدرت تصمیم‌گیری در زمینه مسائل اساسی زندگی مانند بارداری و مراقبت از کودک را افزایش دهد.

این در حالی است که چندی پیش مدیر اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت با بیان اینکه کم‌خونی در زنان باردار باعث مرگ و میر مادران، زایمان زودرس، رشد ناکافی جنین و افزایش خطر مرگ و میر جنین می‌شود، گفت: دردوران بارداری نیاز به آهن تا دو برابر قبل از بارداری افزایش می‌یابد.

این میزان افزایش نیاز به آهن برای رشد جفت و جنین به حدی است که به هیچ وجه از طریق مصرف مواد غذایی تأمین نمی‌شود.

دکتر پریسا ترابی با بیان اینکه مصرف قرص آهن برای پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن، عوارض ناشی از کمبود شدید و متوسط آن بر رشد، تکامل جنین و سلامت مادر از جمله مرگ و میر مادران، زایمان زودرس، رشد ناکافی جنین و افزایش خطر مرگ و میر جنین ضروری است، افزود: زنان باردار باید از شروع هفته 16 بارداری یک عدد قرص سولفات فرو در روز مصرف کرده و تا 3 ماه پس از زایمان مصرف آن را ادامه دهند.

مصرف قرص آهن ممکن است عوارضی مانند تهوع، درد معده، اسهال یا یبوست به‌دنبال داشته باشد به همین دلیل توصیه می‌شود قرص آهن بعد از غذا میل شود تا عوارض جانبی به حداقل برسد.

دکتر ترابی با اشاره به این عبارات معتقد است: پس بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن شب قبل از خواب است. همچنین خانم  باردار باید بداند هیچگاه نباید مصرف قرص آهن را قطع کند زیرا بعد از گذشت چند روز معمولاً این عوارض قابل تحمل شده یا کلاً برطرف خواهد شد. 

در کشورهای در حال توسعه به‌دلیل وضعیت نامطلوب اقتصادی یا فرهنگی ممکن است خانم باردار دریافت کافی مواد مغذی از رژیم غذایی روزانه نداشته باشد. در این صورت باید از مکمل مولتی ویتامین استفاده کند.

به عقیده مدیر اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت، در کشور ما براساس دستور العمل کشوری همه خانم‌های باردار از شروع هفته 16 بارداری تا 3ماه بعد از زایمان باید روزانه یک عدد کپسول مولتی‌ویتامین ساده یا مینرال مصرف کنند.

دکتر ترابی با اشاره به اینکه مصرف منابع غذایی غنی از اسید فولیک هم مانند جگر، سبزی‌های سبز تیره مثل اسفناج و حبوبات در برنامه غذایی روزانه توصیه می‌شود،

می‌افزاید: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از اسیدفولیک در اثر پخت سبزی‌ها از بین می‌رود، توصیه می‌شود از سبزی‌های تازه در برنامه غذایی روزانه استفاده شود.

البته باید توجه داشت مصرف کافی منابع غذایی این ویتامین به تنهایی نیاز بدن زنان باردار به اسیدفولیک را تأمین نمی‌کند و نمی‌تواند جایگزین مکمل اسید فولیک شود.

[زنان به اسید فولیک کافی نیاز دارند]

کد خبر 82003

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز