جمعه ۲۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۶
۰ نفر

جواد نصرتی: دانشمندان در حال تهیه یک آزمایش خون ساده هستند که با استفاده از آن به راحتی می‌توان به سرعت پیر شدن اجزای خون در سطح مولکولی پی برد.

این دانشمندان متوجه شده‌اند که با پیر شدن اجزای خونی انسان، یک نوع پروتئین به‌صورت یکباره افزایش پیدا می‌کند. آنها می‌گویند با اندازه‌گیری این پروتئین می‌توان به راحتی مشخص کرد که وضعیت سلامت خونی افراد در چه حالی است تا با استناد به آن عمل‌های جراحی یا رژیم‌های دارویی مناسب اعمال شود.

این پروتئین که p16INK4a نام دارد پیش از این هم مورد توجه دانشمندان قرار گرفته بود. دانشمندان می‌گویند این پروتئین نقشی مهم در توقف روند رشد سرطان‌ها دارد. این پروتئین در سلول‌های تی بخش ایمنی بدن وجود دارد که در هنگام بیمارشدن انسان نقش اساسی در مبارزه با بیماری دارد و پس از آن در بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده به کار می‌رود.

نکته دیگری که دانشمندان دانشگاه کارولینای آمریکا درباره این پروتئین کشف کرده‌اند این است که نه تنها با پیر شدن بخش‌های خونی بدن ارتباط دارد بلکه با برخی رفتارهای‌ انسانی دیگر هم رابطه مستقیم دارد؛ این رفتارها سیگار کشیدن و عدم‌تحرک فیزیکی است که ارتباط آنها با تسریع روند پیری در انسان مشخص شده است.

هویج را خرد نشده بپزید

محققان می‌گویند اگر هویج به‌صورت کامل پخته شود، قابلیت‌های ضدسرطان مؤثرتری خواهد داشت.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان می‌گویند هویج‌هایی که پیش از خرد شدن پخته شده باشند 25 درصد خواص ضد‌سرطانی بیشتری نسبت به هویج‌هایی دارند که پیش از پخته‌شدن خرد شده باشند.

در تحقیقی که در دانشگاه نیوکاسل انگلیس انجام شده است دکتر کریستین براندت به نتایج جالبی درباره تاثیر ضدسرطانی هویج‌های پخته دست پیدا کرده است. او می‌گوید: اگر هویج را پیش از پختن خرد کنیم، سطح تماس آن با آب بیشتر می‌شود و مواد مغذی داخل آن در آب نشست خواهند کرد.

اما اگر هویج را به‌صورت سالم در آب بپزید و پس از پخته‌شدن آن را خرد کنید، مواد مغذی بیشتری در اختیارتان قرار خواهد گرفت و بیشتر به سلامتی انسان کمک خواهد کرد.
خواص ضدسرطانی هویج را 4سال پیش دانشمندانی از نیوکاسل و دانمارک کشف کرده‌اند.

در تحقیقاتی که این دانشمندان انجام داده‌اند مشخص شده است موش‌های آزمایشگاهی که در رژیم غذایی آنها هویج وجود دارد یک سوم کمتر از دیگر موش‌ها در معرض ابتلا به تومورهای سرطانی هستند.

در تحقیقات جدیدتر اما دانشمندان متوجه شده‌اند وقتی که هویج در آب داغ قرار می‌گیرد تا پخته شود، ‌سلول‌های سطحی آن‌که خواص ضدسرطانی دارند از بین می‌روند و به همین خاطر خاصیت ضدسرطانی آن پایین می‌آید. از همین رو، دانشمندان پیشنهاد می‌کنند مردم پس از پختن هویج آن را خرد کنند.

کد خبر 83832

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز