چهارشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

حقیقت اول: کبد بزرگ‌ترین اندام داخلی بدن و یکی از مهم‌ترین آنهاست.کبد نقش حیاتی را در زندگی شما ایفا می‌کند. وظیفة اولیه کبد تصفیه هر چیزی است که خورده می‌شود.

کبد در مراقبت بدن در مقابل بیماری‌های عفونی یاری‌رسان بوده و میکروب‌ها و سایر مواد سمی را از خون خارج می‌کند.

همچنین کبد کارخانه شیمیایی بدن است و مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت درآوردن عضلات، تنظیم قند و کلسترول خون و نیز مسئولیت کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر و تولید فاکتورهای انعقادی را برعهده دارد.

نقش کبد در حذف مواد و سموم اضافی حاصل از سوخت و ساز مواد غذایی بسیار حیاتی است.حقیقت دوم: به التهاب و تورم کبد، هپاتیت گفته می‌شود که در میان مردم به یرقان و زردی مشهور است.

عامل هپاتیت، می‌تواند ویروسی، باکتریایی، بیماری‌های خود ایمنی، بیماری‌های ارثی، برخی داروها، مصرف الکل یا ضربه مکانیکی باشد.

اما از این میان، هپاتیت ویروسی از همه شایع‌تر و خطرناک‌تر است. تا‌کنون 6 نوع ویروس عامل بیماری هپاتیت شناخته شده که مهم‌ترین آنها، هپاتیت‏های آ، بی‌و سی است. هپاتیت بی‌و سی بسیار خطرناک بوده و ممکن است سبب مرگ شوند.

حقیقت سوم: در ابتلا به هپاتیت افزایش غلظت بیلی‌روبین خون دیده می‌شود که این دلیل زرد و لیمویی شدن پوست، غشای مخاطی دهان و چشم‌هاست و این نشانه‌ها سبب می‌شود که به بیماری هپاتیت، زردی هم بگویند. احساس ناراحتی، خستگی مفرط، کوفتگی، بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، درد عضلانی، درد شکم، سردرد، تب خفیف، تیره شدن ادرار و کمرنگ یا سفید رنگ شدن مدفوع از علائم عمومی هپاتیت است.

حقیقت چهارم: هپاتیت آبا خوردن غذا یا نوشیدن آبی که با ترشحات فرد بیمار آلوده شده، ایجاد می‌شود. این نوع هپاتیت در کشورهایی که از نظر وضعیت بهداشتی و استانداردهای تصفیه آب آشامیدنی در سطح پایینی قرار دارند، شایع‌تر است.

عمده‌ترین راه انتقال آن از طریق دهانی- مدفوعی است، یعنی در مناطقی که بهداشت رعایت نشده و پس از دستشویی، دست‌ها با آب و صابون شسته نمی‌شود و با همان دست غذا خورده می‌شود، این ویروس به راحتی انتقال می‌یابد.

بیشتر افراد حداکثر ظرف 6 ماه بهبود می‏یابند و به هیچ نوع درمان دارویی احتیاج ندارند. حقیقت پنجم: سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که 3 درصد جمعیت جهان ( تقریبا 170 میلیون نفر) در سطح دنیا به ویروس هپاتیت سی آلوده شده‌اند.

تقریباً 5/3 میلیون آمریکایی و در ایران حدود 200 هزار نفر به این ویروس آلوده هستند. این نوع هپاتیت در بیشتر مبتلایان مزمن می‌شود و اگر بدون درمان رها شود، شانس زیادی برای تبدیل به سیروز، سرطان کبد، نارسایی کبد و احتمالاً مرگ خواهد داشت. هم‌اکنون نارسایی کبد به‌دلیل هپاتیت سی اصلی‏ترین دلیل پیوند کبد در ایالات متحده است.

علی اصغرصفوی فرد

کد خبر 85606

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز