همشهری آنلاین: یک فوق تخصص گوارش گفت: کاهش سریع وزن باعث تشکیل سنگ صفرا و ایجاد بیماری‌های کبدی می‌شود. این در حالیست که رژیم غذایی، فعالیت بدنی و وزن مناسب باعث پیشگیری از ابتلا به این گونه بیماری‌ها می‌شود.

کبد

دکتر فرهاد لحمی در گفت وگو با ایسنا، افزود: بیماری‌های صفراوی ممکن است ریشه ژنتیک داشته و برخی افراد مستعدتر باشند.

کاهش وزن تدریجی و بالا نبودن وزن نیز بسیار مهم است چون از مهمترین ریزفاکتورهای تشخیص سنگ کیسه صفرا وزن بالا، رژیم غذایی نامناسب و بی‌تحرکی است.[رژیم غذایی نامناسب باعث رشد فشارخون در کودکان می‌شود]

وی درباره راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی اظهار کرد: ورزش و فعالیت بدنی مناسب باعث پیشگیری از ابتلای افراد به بیماری کبد چرب می‌شود. در عین حال ممکن است، اثربخشی داروهای این بیماری کم باشد اما ورزش حتی موجب درمان این عارضه می‌شود.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به مورد بهره‌برداری قرار گرفتن دستگاه کولانژوسکوپ به منظور استفاده عموم از آن گفت: این دستگاه برای نخستین بار در بیمارستان طالقانی دانشگاه شهید بهشتی راه‌اندازی شد. از این دستگاه در خاورمیانه تنها در ایران، عربستان و سوریه استفاده می‌شود.

وی با بیان این که این دستگاه آمریکایی بسیار جدید است، اظهار کرد: دستگاه کولانژوسکوپ از طریق دستگاه آندوسکوپی به مجاری صفراوی وارد می‌شود و در تشخیص بیماری‌های مجاری صفراوی موثر است. پس از تشخیص بیماری‌ها نیز درمان از طریق کانال‌های این دستگاه صورت می‌گیرد.

لحمی در پایان گفت: تشخیص و درمان بیماریهای صفراوی، سنگ‌ها، تومورها و نیز برخی تحقیقات را می‌توان از طریق این دستگاه انجام داد.

 

کد خبر 117925
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز