مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۱
۰ نفر

جوادنصرتی: محققان چینی می‌گویند اینکه نانوذرات دارویی چگونه به بافت‌های حساس بدن مانند ریه آسیب می‌رسانند را کشف کرده‌اند.

این نانوذرات که از آنها برای انتقال دارو یا عکسبرداری‌های فوق حساس استفاده می‌شود طبق برنامه‌ای که به آنها داده شده است در بخش‌های مختلف بدن نفوذ می‌کنند و به کمک پزشکان می‌آیند.

با اینکه استفاده از این فناوری‌های بسیار نوین، انقلابی در علم پزشکی به شمار می‌رود اما به نظر می‌رسد این انقلاب برای بدن هزینه هایی را هم دارد.

بر اساس گزارش‌هایی که در سراسر جهان منتشر شده ، ‌این فناوری‌ها می‌تواند اثرات سمی مضری برای بدن داشته باشد، مخصوصا برای ریه‌ها. اما این گزارش‌ها تا پیش از این هرگز تایید نشده بود تا اینکه یک گروه از دانشمندان چینی نتایج یکی از تحقیقات خود در این باره را منتشر کردند.

به گزارش رویترز این دانشمندان می‌گویند نانوذراتی که در داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند با اعمال تغییراتی در سلول‌های ریه باعث مرگ آنها شود.محققان چینی در تحقیقات خود مشاهده کرده بودند که این نانوذره خاص که پامام نام دارد و در بسیاری از نانوداروها استفاده می‌شود،‌ باعث مرگ سلول‌های ریه انسان می‌شود اما از مکانیزم آن اطلاعی نداشتند.

در این حالت سلول‌های ریه به حالتی طبیعی می‌میرند ، حتی در همین حالت هم دانشمندان به وجود ارتباطی میان استفاده از پامام در بدن انسان و کشته‌شدن سلول‌ها پی‌برده‌ بودند اما دلیل آن را نمی‌توانستند توضیح دهند.

آنها با تزریق این نانوذره در بدن موش‌ها به تحقیق در این باره پرداختند و به نتایجی که نشان از ویرانگر بودن این نانوذره است دست پیدا کردند. چنگ‌یویی جیانگ از آکادمی علوم پزشکی چین در این باره می‌گوید: این یافته‌ها مارا مجبور می‌کند که برای استفاده از نانوداروها، استراتژی‌های جدیدی به کار بگیریم.

کد خبر 83382

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز