همشهری آنلاین: رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات از آنتی باکتریال کردن منسوجات با استفاده از فناوری پلاسما خبر داد

دکتر محمود قرآن نویس، ضد باکتری کردن منسوجات را از دستاوردهای مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما عنوان کرد و افزود: تاکنون برای آنتی باکتریال کردن منسوجات از نانو ذرات نقره استفاده می‌شد که خواص آن با شستشو از بین می‌رفت از این رو با استفاده از فرایند پلاسما اقدام به آنتی باکتریال کردن منسوجات کردیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، استفاد از پلاسما در آنتی باکتریال کردن الیاف خللی در استحکام وارد نمی‌کند و باعث می‌شود خاصیت آن پس از 30 بار شستشو از بین نرود.

وی به تفاوت‌های این فناوری با فناوری نانو اشاره کرد و یادآورشد: در روش فناوری نانو، برای آنتی باکتریال کردن، الیاف در محلول نانو نقره آغشته و پس از رمق‌کشی اقدام به آنتی باکتریال کردن منسوجات می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما ادامه داد: خواص آنتی باکتریال الیاف به دست آمده از فناوری نانو پس از شستشو از بین می‌رود اما در روش پلاسمایی خواص منسوجات پس از 30 بار شستشو از بین نمی‌رود ضمن آنکه مدت زمان فرایند نیز کاهش یافته است.

کد خبر 110449

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز