همشهری آنلاین: پژوهشگران ایرانی موفق شدند ژل نانو الیاف پوست کنف و کاغذهای ترکیبی نانو الیاف تولید کنند.

تولید کاغذهای ترکیبی نانوالیاف با خمیر صنعتی

به گزارش ایسنا، محققان کشورمان برای دستیابی به این موفقیت در دو بخش به بررسی قابلیت تقویت‌کنندگی نانو الیاف سلولزی کنف در تولید کاغذ کرافت، با خمیر کاغذ پایه صنعتی، پرداختند.

این محصول تولیدی ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی بهتری نسبت به کاغذهای ترکیبی یا اندود شده با نانو الیاف حاصل از خمیر کرافت قهوه‌ای سوزنی‌ برگ تجارتی دارند.

دکتر پژمان رضایتی چرانی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء بهبهان که این طرح تحقیقاتی حاصل پایان‌نامه وی با عنوان "تولید و به‌کارگیری نانو الیاف کنف برای بهبود ویژگی‌های کاغذ کرافت" بوده است درباره آن گفت: مرحله تهیه خمیرکاغذ کرافت قهوه‌ای از کنف در ایران، انجام و بقیه مراحل آن در مرکز خمیر و کاغذ کشور سوئد، Innventia AB، اجرا شد.

وی هدف از این کار تحقیقاتی را بررسی قابلیت تولید نانو الیاف از خمیر کرافت قهوه‌ای کنف و تقویت‌کنندگی آن در تولید کاغذ کرافت، با خمیر کاغذ پایه صنعتی حاصل از مخلوط پهن‌برگان دانست و افزود: در بخش نخست این طرح، اقدام به ارزیابی قابلیت تولید نانوالیاف سلولزی از خمیرکاغذ کرافت رنگبری نشده از ساقه کنف کردیم و در بخش دوم قابلیت تقویت‌کنندگی آن در صورت استفاده همراه با خمیر کاغذ کرافت قهوه‌ای مخلوط پهن‌برگان برای تولید کاغذ مورد ارزیابی قرار گرفت.

به گفته وی، نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که کاغذهای ترکیبی یا اندود شده با نانو الیاف حاصل از خمیر کرافت قهوه‌ای پوست کنف، ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی بهتری نسبت به کاغذهای ترکیبی یا اندود شده با نانو الیاف حاصل از خمیر کرافت قهوه‌ای سوزنی‌برگ تجارتی داشتند.

این محقق ادامه داد: همچنین خمیر کاغذ کرافت قهوه‌ای (رنگبری نشده) حاصل از پوست کنف در مقایسه با خمیر کاغذ کرافت قهوه‌ای (رنگ‌بری نشده) سوزنی‌برگان می‌تواند با سهولت بیش‌تری به ژل نانو الیاف تبدیل شود؛ بطوری که با عبور سوسپانسیون خمیر کاغذ رنگ‌بری نشده پوست کنف با درصد خشکی بیش‌تر (حدود 5/5 درصد) از محدوده متداول (یک تا 2 درصد) از میکروسیال‌کننده نیز می‌توان ژل نانو الیاف تولید کرد. این حالت برای خمیر کاغذ کرافت کاج جنگلی، به عنوان یک منبع خمیرکاغذ الیاف بلند سوزنی برگ تجارتی، امکان‌پذیر نبود. بنابر این می‌توان با انرژی کم‌تری، ژل نانو الیاف پوست کنف تولید کرد.


به گفته وی، این طرح نشان داد که می‌توان از خمیر قهوه‌ای ساقه کنف به عنوان یک گیاه لیگنوسلولزی غیر چوبی، با مصرف کمتر از 400 کیلو وات ساعت، نانوالیاف سلولزی به روش مکانیکی تهیه کرد که با محاسبه سرانگشتی هزینه جاری جهت تولید نانوالیاف سلولزی حاصل از خمیر مربوطه، به کمتر از 20 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم نانوالیاف سلولزی می‌رسد.

در صورت بکارگیری این طرح در صنایع کاغذسازی، کشور از واردات انواع کاغذ مرغوب به‌ویژه برای مصارف کارتن‌سازی بی‌نیاز می‌شود. همچنین قابلیت استفاده از منابع خمیر کاغذ با مرغوبیت کم مثل کاغذهای بازیافتی برای تولیدات کاغذ و مقوا، از طریق تقویت با نانو الیاف سلولزی، برای صنایع مرتبط فراهم می‌شود.

به گفته وی، در صورت حمایت مالی از این طرح می‌توان تولید این محصول را بومی کرد.

این محقق در مورد ادامه تحقیقات خود افزود: در حال حاضر تلاش‌هایی برای طراحی و ساخت آن در داخل کشور صورت گرفته است که به دلیل نبود دستگاه مشابه، پیشرفت زیادی نداشته است و لذا در حال حاضر به دنبال پیگیری بهینه‌سازی استفاده از نانو الیاف سلولزی برای تقویت کاغذهای حاصل از خمیر چوب پهن‌برگان و باگاس در گام نخست، در مقیاس آزمایشگاهی هستیم.

کد خبر 252940
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز