یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند استفاده از موتور جستجوی اینترنتی گوگل می‌تواند به پزشکان کمک کند که موارد پیچیده را تشخیص دهند.

به گزارش بی بی سی گروهی از پزشکان استرالیایی ،شکایات 26 بیمار را که  شرح حال آنها قبلا در" نشریه پزشکی نیوانگلند"(NEJM) به چاپ رسیده بود گوگل کردند( با گوگل در اینترنت مورد جستجو قرار دادند).

بر اساس گزارش این پزشکان که در وب‌سایت نشریه پزشکی بریتانیا (BMJ) آمده است، در15 مورد جستجوی اینترنتی به تشخیص صحیح بیماری  منجر شد.این پژوهشگران می‌گویند گوگل می‌تواند " دستیار مفیدی" برای پژشکان باشد، اما کارشناسان هشدار می‌دهند که اینترنت " جایگزین" پزشکان نیست.

گوگل پرطرفدارترین موتور جستجوی اینترنتی با امکان دسترسی به بیش از یک میلیارد مقاله پزشکی است - و جستجوی اطلاعات بهداشتی یکی رایج‌ترین استفاده‌های اینترنت است.
با وجود آنکه پزشکان مقدار هنگفتی از اطلاعات پزشکی در ذهن دارند، ممکن است در مواردی که به یک مورد غیر معمول بیماری برخورد می‌کنند، خواستار کمک باشند.

پژوهشگران مشتقر در بیمارستان پرنسس آلکساندرا در  شهر بریسبین استرالیا در هر یک از 26 مورد بیمار مورد بررسی سه تا پنج عبارت جستجو انتخاب کردند و بدو ن دانستن تشخیص درست جستجوی اینترنتی را آغاز کردند.

سپس آنها سه تشخیص را بیش از همه محتمل می دانستند ثیت کردند و از میان آنها یکی را بیش از همه به علائم مربوط می‌دانستند، برگزیدند.سپس پزشکان نتایج حاصل را با تشخیص‌های درست که قبلا در نشریه ب چاپ رسیده بود مورد مقایسه قرار دادند.

جستجوی گوگلی در  اندکی بیش از نیمی از موارد نتیجه درست داده بود؛ از جمله در بیماری کروتزفلت-جاکوب(CJD) یا همان  جنون گاوی، یک عارضه هورمونی ب نام سندروم کوشینگ و یک اختلال خودایمنی به نام سندروم چارگ –اشتراوس.

این گروه پژوهشگران به سرپرستی دکتر هانگوی تانگ، متخصص بیمری‌های تنفسی و خواب، گفتند گوگل "‌دستیار مفیدی" برای تشخیص بیماری‌هایی است که دارای علائم و نشانه‌های منحصر به فردی هستند که می‌توان از آنها به عنوان عبارات جستجو در گوگل استفاده کرد.

الیته آنها یادآور شدند که جستجوی موفقیت‌آمیز به یک "کارشناس انسانی" به عنوان کاربر نیاز دارد، و اگر خود بیماران به این کار اقدام کنند مسلما موفقیت کمتری خواهند داشت.
آنها افزودند:" در حال حاضر اغلب بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های سرپایی دارای اتصال اینترنتی هستند و اطلاعات مفیدی درباره نادرترین سندروم‌های پزشکی  را اکنون می‌توان در عرض چند دقیقه یافت و درک کرد. موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل  دارند به آخرین ابزار پزشکی بالینی بدل می‌شوند و پزشکان در حال تعلیم باید در استفاده از اینترنت مهارت پیدا کنند."

 پروفسور مایور لکهانی رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی درباره نتایج این تحقیق گفت:" اینترنت به هیچ وجه جایگزین پزشکان نیست، و قضاوت بالینی و مهارت آنها همیشه برای درک کردن اطلاعات لازم است."

کد خبر 8131

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز