یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

بیش از یک قرن پیش بود که حاج محمد سلیمانی کسب و کار خانوادگی‌اش را در میدان حسن‌آباد به راه انداخت. در آن ایام به ذهن هیچ‌ کس خطور نمی‌کرد که ۵۷ سال بعد فروش محصولات چینی و بلور به کارخانه بزرگی برای تولید لوازم نفت‌سوز در تهران تبدیل شود.

سلیمانی

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: در سال ۱۳۳۰ پسران حاج محمد در کنار پدر، کار را به دست گرفتند و یک دهه بعد تولید لوازم نفت‌سوز (سماور، والور و بخاری) در کارخانه‌ای در محله پاچنار تهران، شروع برنامه تولیدی خاندان سلیمانی بود.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

هنوز ۳سال از تولید این محصول نگذشته بود که مهارت و توانایی‌های آنها باعث شد در کنار تولید، فعالیت‌های وارداتی و صادراتی مرتبط با لوازم خانگی از اروپا به کشورهای عربی را هم آغاز کنند. توسعه تولید، محدودیت مکان و جذب بیشتر نیروی کار دلیلی شد تا حاج محمد و پسرانش از پاچنار به علی‌آباد تهران کوچ کنند و محصولات جدید خود، مانند اجاق‌گازهای صنعتی و ترموس‌های آب، را وارد بازار کنند.

از حسن‌آباد و پاچنار به اقصی نقاط جهان

این اتفاق سکوی پرتاب برای صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان بود و به دنبال توسعه سریع شبکه گازرسانی در تهران و افزایش تقاضا برای وسایل گرمایشی گازسوز، این شرکت تولید بخاری‌های گازی، شومینه گازسوز را در کنار اجاق‌های جدید در چرخه تولیداتش قرار داد، اما در سال ۱۳۶۹ رشد و توسعه و شروع تجهیز خط تولید به دستگاه‌های روز دنیا و زیرساخت‌های مرتبط تولید، باعث شد این مجموعه صنعتی به زمینی ۱۴هکتاری در کمالشهر منتقل شد.

طولی نکشید که کشورهای تازه‌استقلال‌یافته شوروی و مشتریانی از خاورمیانه و شمال آفریقا هم از طرفداران ویژه این محصولات شدند و این استقبال، انگیزه‌ ایجاد کرد تا خط تولید جدید انواع اجاق‌گاز مدرن رومیزی و فردار راه‌اندازی شود. حاج محمد سلیمانی با یک ایده ناب توانست صدها فرصت شغلی ایجاد و آینده روشنی را از دل یک مغازه کوچک در حسن‌آباد برای جوانان تهرانی ترسیم کند.

کد خبر 812278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha