دانه‌های چیا میل به غذا خوردن را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند زودتر احساس سیری کنید. چیا که به نام مریم گلی (Salvia hispanica) نیز شناخته می‌شود، گیاهی علفی و متعلق به خانواده Lamiaceae است. این گیاه چندین نوع میوه خشک نشده تولید می‌کند که در واقع به آن‌ها دانه گفته می‌شود که خواص زیادی دارد.

دانه‌های ریز و کوچک؛ اما مقوی

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: چیا نام دانه‌های کوچک سیاه و سفیدی است که از گیاهی از خانواده نعناعیان است. این دانه‌ها با وجود اینکه بسیار ریز و کوچک هستند، اما جزء مواد غذایی مقوی به شمار می‌روند؛ به گونه‌ای که دو قاشق غذاخوری از آن با وجود آنکه فقط ۲۸ گرم وزن دارند. اما حاوی میزان قابل توجهی فیبر، پروتئین، چربی، کلسیم، منگنز، منیزیم، فسفر، ویتامین‌های گروه B، زینک، کربوهیدرات و آهن هستند.

فواید دانه چیا ؛ چگونه باید از دانه‌های چیا استفاده کرد؟ | چیا ؛ یک منبع خوب کم کالری برای تأمین مواد مغذی مهم و ضروری

دانه‌های چیا را با تخم شربتی اشتباه نگیرید!

با توجه به اینکه دانه‌های چیا از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به تخم شربتی دارند گاهی به جای تخم شربتی از آن استفاده می‌شود. اما توجه داشته باشیم که چیا یکی از بهترین منابع کم کالری جهان برای دریافت برخی از مواد مغذی مهم و ضروری برای بدن انسان است.

در گذشته مردم از چیا استفاده می‌کردند تا قدرت، انرژی و استقامت داشته باشند و از دانه‌های آن روغن استخراج می‌کردند؛ روغنی که حتی می‌توان در لوازم آرایشی نیز از آن استفاده کرد. دیگر قسمت‌های گیاه، از جمله ریشه، برگ و شاخه‌های آن هم می‌توانند برای مقابله با عفونت‌های تنفسی مورد استفاده قرار بگیرند. باشند.

خواص دانه‌های چیا

دانه چیا منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا ۳ به شمار می‌رود که در هر اونس ۱۳۸ کالری و ۴. ۹ گرم امگا ۳ دارد. همچنین سرشار از آنتی اکسیدان است که می‌تواند به محافظت سلول‌ها کمک و در برابر آسیب‌های مختلف از آن‌ها حمایت کند.

ضمن آنکه باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و خاصیت ضد التهابی و همچنین پتانسیل ضد سرطانی دارد و می‌تواندباعث کاهش قند خون شود.

فواید دانه چیا ؛ چگونه باید از دانه‌های چیا استفاده کرد؟ | چیا ؛ یک منبع خوب کم کالری برای تأمین مواد مغذی مهم و ضروری

دانه‌های چیا یک ماده غذایی فوق‌العاده به شمار می‌رود. اما نباید آن‌ها را به تنهایی بخورید. اگرچه این دانه‌ها مملو از مواد مغذی هستند، اما خوردن خشک آن‌ها می‌تواند مضر باشد. چون می‌توانند آب را در سیستم گوارش جذب و به طور بالقوه مشکلاتی برای سلامت شما ایجاد کنند. بنابراین بهتر است آن‌ها را با مواد غذایی دیگر استفاده یا قبل از مصرف حتماً آن‌ها را با مایعات مخلوط کنید تا چنین عوارضی به دنبال نداشته باشند.

کاربردهای بالقوه دانه چیا برای قند خون

نتایج بعضی مطالعات روی حیوانات نشان داده‌اند که دانه چیا ممکن است اثرات مفیدی بر دیابت نوع دو داشته باشد و باعث کاهش بافت چربی داخلی و مقاومت به انسولین شود. البته این اطلاعات تنها بر حیوانات انجام نشده و مطالعات بیشتر روی انسان‌ها هم نشان داده دانه‌های چیا می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

مقابله با بیماری‌های التهابی

بیماری‌های التهابی معمولاً با عوارضی مانند تورم، قرمزی پوست و درد همراه هستند و ممکن است منجر به از دست دادن عملکردهای اساسی بدن شوند.

مطالعات نشان داده‌اند استفاده از روغن دانه چیا در رژیم غذایی هم ممکن است خطر عواملی را که می‌توانند منجر به بروز التهاب شوند کاهش دهند. بنابراین می‌توان از روغن دانه چیا برای درمان بیماری‌های التهابی استفاده کرد. البته مطالعات هنوز در این زمینه کافی نیست و به اثبات علمی بیشتری نیاز دارد تا بتوان همه این موارد را تأیید کرد.

فواید دانه چیا ؛ چگونه باید از دانه‌های چیا استفاده کرد؟ | چیا ؛ یک منبع خوب کم کالری برای تأمین مواد مغذی مهم و ضروری

کنترل وزن

با توجه به اینکه دانه‌های چیا فیبر غذایی بالا و کربوهیدرات کمی دارند می‌توانند میل به غذا خوردن را در شما کاهش دهند و باعث شوند شما زودتر احساس سیری کنید.

بررسی‌ها نشان می‌دهند مصرف دانه چیا توسط افراد دارای اضافه وزن و بزرگسالان مبتلا به دیابت می‌تواند باعث کاهش وزن، کاهش دور کمر و همچنین افزایش هورمون پروتئینی در بدن شود که التهاب و رسوب چربی را در خون کاهش می‌دهد.

علاوه بر این در افراد با مشکل اضافه وزن و چاق که از دانه چیا استفاده می‌کنند هم می‌تواند باعث کاهش وزن و چربی شود. نتایج مطالعه انسانی دیگری نیز کاهش قابل توجهی در دور کمر پس از مصرف دانه چیا به مدت یک ماه را تأیید می‌کند. البته این اطلاعات هم هنوز کافی نیستند و نیاز به تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع وجود دارد.

منبع: pharmeasy

کد خبر 810499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha