چهارشنبه ۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵
۲ نفر

ماجرای رفت و برگشت سام آلتمن به شرکت OpenAI در چند روز اخیر در ژانر خودش هم عجیب و هم نشان از بی‌ثباتی در راس شرکتی بود که نخستین بار روبات چت موفقی به نام ChatGPT را ابداع کرد.

آلتمن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، پس از آنکه آلتمن از سوی هیئت‌ مدیره اوپن‌ای‌آی برکنار و خبر پیوستن او به مایکروسافت اعلام شد، حالا طبق بیانیه اوپن‌ای‌آی، او مجددا با حفظ سمت به این شرکت بازخواهد گشت. در بیانیه این شرکت فناوری آمده است که این توافق در اصل شامل انتصاب اعضای هیئت ‌مدیره جدید است.

در ماجرای بازگشت آلتمن، نامه سرگشاده جمعی از کارکنان اوپن‌ای‌آی که تهدید کرده بودند درصورت بازنگرداندن او از سمت خود استعفا خواهند داد، بی‌تأثیر نبود. آلتمن نیز در پستی در ایکس(توئیتر)، نوشت: «من مشتاقانه منتظر بازگشت به اوپن‌ای‌آی هستم. من عاشق اوپن‌ای‌آی هستم و هر کاری که در چند روز گذشته انجام داده‌ام برای حفظ این تیم و ماموریت‌های آن بوده است.» به‌گفته آلتمن این شرکت همچنان بر همکاری قوی خود با مایکروسافت استوار خواهد بود.

هفته گذشته، هیئت‌ مدیره تصمیم گرفت آلتمن را برکنار کند که این کار منجر به استعفای گرگ براکمن به‌عنوان یکی از بنیانگذاران اوپن‌ای‌آی شد. اما روز دوشنبه سوتسکرور به‌عنوان رئیس این شرکت، در پلتفرم ایکس(توئیتر) ضمن عذرخواهی از این تصمیم، نامه کارکنان را امضا کرد و از هیئت‌ مدیره خواست تا مسیر خود را تغییر دهد.

در این میان مایکروسافت، به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار در اوپن‌ای‌آی، بلافاصله پس از برکناری آلتمن به او پیشنهاد داد تا یک تیم تحقیقاتی جدید پیشرفته هوش مصنوعی را در این غول فناوری هدایت کند. اما با صرف‌نظر کردن هیئت ‌مدیره از تصمیم خود، پیشنهاد مایکروسافت هم به‌نظر رد شده می‌آید.

چند ساعت قبل از اعلام بازگشت آلتمن به شرکتی که خودش یکی از بنیانگذاران آن است، مایکروسافت پیشنهاد داده بود که حاضر است دستمزد کارکنانی را که از اوپن‌ای‌آی بحران‌زده به آن ملحق می‌شوند، پرداخت کند. ایوان موریکاوا، مدیر مهندسی اوپن‌ای‌آی، ادعا کرده بود که ۷۴۳ نفر از ۷۷۰ کارمند اوپن‌ای‌آی نامه‌ای را امضا کرده‌ و از هیئت ‌مدیره خواسته‌اند آلتمن را برگردانند و یا در غیراین صورت از سمت‌های خود استعفا می‌دهند.

ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت نیز پس از این اتفاق اعلام کرد که این شرکت از تغییرات هیئت ‌مدیره اوپن‌ای‌آی استقبال می‌کند: «ما معتقدیم که این نخستین گام اساسی در مسیری برای حکمرانی باثبات‌تر، آگاهانه‌تر و مؤثرتر است.» مایکروسافت سرمایه‌گذاری زیادی روی اوپن‌ای‌آی کرده است، اما ارتباط چندانی با هیئت ‌مدیره آن ندارد.

بیشتر بخوانید:

نبرد در راس اوپن‌ای‌آی به‌طور ناگهانی در روز جمعه آغاز شد، زمانی که هیئت ‌مدیره اعلام کرد که آلتمن را به‌دلیل اعتمادی که به او ندارد برکنار می‌کند. اما پس از کش و قوس‌های فراوان تصمیم عوض شد و آلتمن به سرکار خود بازگشت. نکته‌ای که در این بین همچنان مجهول می‌ماند این است که چگونه یک گروه ۴ نفره می‌توانند تصمیماتی بگیرند که یک تجارت فناوری چند میلیارد دلاری را تکان بدهد. اگر بیش از ۷۰۰ کارمند این شرکت برای بازگشت آلتمن نامه تهدیدآمیز به هیئت ‌مدیره ننوشته بودند، معلوم نبود سرنوشت این شرکت بزرگ فناوری چه می‌شد.

کد خبر 809832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha