غذاهای آماده فرآوری یا فوق فراوری شده بخش بزرگ و مهمی از رژیم غذایی بسیاری از مردم را تشکیل می‌دهند، اما مصرف زیاد این غذاها با ضعف سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به سرطان و انواع بیماری‌های دیگر مرتبط هستند.

غذای فوق فراوری شده

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: نتایج تحقیقات جدید این مواد غذایی فوق فراوری شده و آماده را که آغشته به افزودنی‌ها، نگهدارنده‌ها و شیرین‌کننده‌ها هستند با سه نوع سرطان مرتبط کرده است.

به نوشته روزنامه سان، برای پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با غذاهای آماده فوق فراوری شده در ابتدا و در زمان خرید باید بتوانیم آن‌ها را از میان سایر انواع مواد غذایی شناسایی کنیم. دانستن اینکه چه چیزی به عنوان یک وعده غذایی فوق فرآوری شده طبقه بندی می‌شود دشوار است، اما به طور کلی می‌توانید با نگاه کردن به برچسب یک محصول، آن را تشخیص دهید.

اگر مواد غذای خریداری شده حاوی پنج ماده‌ای باشد که هنگام آشپزی در خانه با آن سر و کار ندارید یا از آن استفاده نمی‌کنید، احتمالا غذای موجود در دست شما بسیار فرآوری شده است. اگرچه همه انواع غذاهای فراوری یا فوق فراوری شده آماده برای شما مضر نیست، اما مصرف مقدار زیادی بستنی، چیپس، بیسکویت، نوشیدنی‌های گازدار، غذاهای آماده و ماست‌های میوه‌ای با چاقی و همچنین افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.

اکنون، تیمی از محققان دانشگاه بریستول و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان (IARC) دریافته‌اند که خوردن غذاهای فوق فراوری بیشتر ممکن است خطر ابتلا به سرطان در دستگاه گوارش فوقانی را افزایش دهد.. این شامل آدنوکارسینوم (سرطان) دهان، سرطان گلو و سرطان مری می‌شود. در جریان این تحقیق محققان داده‌های رژیم غذایی و سبک زندگی ۴۵۰.۱۱۱ بزرگسال را طی ۱۴ سال تجزیه و تحلیل کردند. این مطالعه که در مجله اروپایی تغذیه منتشر شد، به دنبال این بود که مشخص کند آیا این سرطان‌ها را می‌توان با افزایش چربی بدن مرتبط دانست یا خیر.

این تیم دریافتند که خوردن ۱۰ درصد بیشتر غذاهای فوق فراوری شده آماده ، با ۲۳ درصد بیشتر خطر ابتلا به سرطان سر و گردن و ۲۴ درصد بیشتر خطر ابتلا به آدنوکارسینوم (سرطان) مری مرتبط است.

فرناندا مورالس برستاین، دانشجوی دکترا در دانشگاه بریستول و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: غذاهای فوق فراوری شده با اضافه وزن و افزایش چربی بدن در چندین مطالعه مشاهده‌ای مرتبط بوده‌اند. او افزود: این منطقی است، زیرا آنها به طور کلی خوشمزه، راحت و ارزان هستند و به مصرف وعده‌های بزرگ و دریافت تعداد بیش از حد کالری کمک می کنند.

۳ سرطان خطرناک در کمین علاقه‌مندان به این غذاهای پرطرفدار |  هشدار جدی محققان درباره مصرف غذاهای آماده و فراوری شده

بر اساس گفته محققان، افزودنی‌هایی مانند امولسیفایرها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی، در پس پرده از عوامل اصلی بروز بیماری‌های مرتبط با غذاهای فوق فراوری شده هستند. علت دیگر خطرناک بودن غذاهای آماده فراوری شده می‌تواند آلودگی‌هایی باشد که از بسته‌بندی یا در طول فرآیند تولید به مواد غذایی منتقل شده‌اند.

جورج دیوی اسمیت، پروفسور اپیدمیولوژی بالینی و مدیر واحد اپیدمیولوژی یکپارچه «ام آر سی»( MRC) در دانشگاه بریستول، و یکی از نویسندگان مقاله، گفت: غذاهای فوق فراوری شده به وضوح با بسیاری از پیامدهای نامطلوب سلامتی مرتبط هستند.

این تیم تحقیقاتی همچنین به ارتباط بین مصرف بیشتر غذاهای فوق فراوری شده و افزایش خطر مرگ‌های تصادفی اشاره کرد. با این حال، اینکه آیا آن‌ها واقعاً باعث این موارد می شوند یا اینکه آیا عوامل زمینه‌ای مانند رفتارهای عمومی مرتبط با سلامت و موقعیت اجتماعی-اقتصادی نیز در موارد مرگ‌های تصادفی دخیل هستند، هنوز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 809807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha