در هیاهوی بازار تهران، پیدا کردن حجره یک ناشر قدیمی مذهبی، چندان سخت نیست، کافی است سراغ کتابفروشی دارالکتب الاسلامیه را بگیرید. کتابفروشی با در و پنجره و ویترین چوبی سفیدرنگ، جلوه‌ای خاص دارد و انبوهی از کتاب‌های مذهبی در قفسه‌های پشت‌سر و اطرافش خودنمایی می‌کند.

دارالکتاب اسلامیه

همشهری- مریم باقرپور: دارُ الکتُب‌ِ الْاِسْلامیه ناشر کتاب‌های شیعی در ایران است. شیخ محمد آخوندی سال ۱۳۱۷پیش از شروع به‌کار کتاب، در نجف مشغول تحصیل و تازه درجه اجتهادش را گرفته بود. در یکی از روزها شیخ عباس قمی، صاحب «مفاتیح‌الجنان»، پیگیر چاپ کتاب «سفینه‌البحار» شد اما برای انجام این کار سرمایه‌ای نداشت و با قرض و به سختی مشغول کار بود، لذا از شیخ آخوندی تقاضا کرد که از طریق پدرش، سرمایه‌ای برای این‌کار فراهم کند. شیخ هم این‌کار را انجام داد و کتاب‌ها به چاپ رسید. برای ادای قرض، باید کتاب‌ها به فروش می‌رفت. به این ترتیب مرحوم آخوندی در کار کتابفروشی افتاد و از آنجا پایه‌ریزی نشر شروع شد تاجایی‌که تاکنون بیش از ۲هزار عنوان کتاب منتشر کرده است. مجموعه بحارالانوار، تفسیر نمونه، عیون اخبار الرضا، الغدیر و اصول کافی ازجمله این کتاب‌هاست.

روحانیان مؤلف و استقبال مردم

چهره‌های زیادی به‌ویژه روحانیان مولف با این مجموعه همکاری داشته و به واسطه همکاری در تردد بودند به‌گونه‌ای که مرحوم علامه طباطبایی برای انتشار تفسیر «المیزان» به زبان عربی در ۲۰جلد و برای ۱۷سال مراجعه می‌کرد یا نخستین کتاب علامه محمدتقی جعفری با عنوان «ارتباط انسان و جهان» را در ۳ جلد و نخستین کتاب شهید مطهری به‌عنوان پاورقی بر کتاب «روش رئالیسم» اثر علامه طباطبایی در این مکان منتشر شد. تردد چهره‌های سرشناس و انتشار آن در مؤسسه باعث شد تا مردم زیادی برای خرید کتاب‌های مذهبی مقابل کتابفروشی‌ها صف بکشند. همچنین کتاب فیلسوف‌نماها، نخستین اثر آیت‌الله مکارم شیرازی و دیگر کتابش با عنوان «قرآن و آخرین پیامبر» هم توسط این مجموعه چاپ شد. در این سال‌ها، چند عنوان از کتاب‌های آیت‌الله جعفر سبحانی نیز توسط این مجموعه منتشر شده است.

نخستین کتاب های شهید مطهری و محمد تقی جعفری اینجا منتشر شد

نشانی: خیابان ۱۵خرداد، بازار بزرگ، جنب مسجد امام، بازار سلطانی

- نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: ۱۵ خرداد

- دسترسی با اتوبوس: اتوبوس‌های منتهی به بازار تهران

- روزهای فعالیت: هر روز

- ساعت فعالیت: ۹صبح تا ۹شب

- امکانات رفاهی: ندارد

- سالن مطالعه: ندارد

کد خبر 808201
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha