مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۸
۰ نفر

شهر تهران در عین بزرگی، جای مناسبی برای پارک خودروها ندارد. مسئله کمبود پارکینگ هم در مناطق مسکونی و هم در سایر مناطق این شهر برای به چشم ‌می‌خورد.

مدیر طرح: شبنم چهره
همکاران:
سیامک کفایی، فریده درفشی،‌ میترا زاغی، سمیه گایگانی، زهره دیداری و محمدحسن زلفی‌گل

پیشگفتار
شهرنشینی پدیده‌ای رو به رشد است که با افزایش جمعیت و مهاجرت، منجر به رشد افقی شهرها و گسترش آپارتمان‌نشینی شده است. بیشتر افراد هنگام خرید خانه ضمن توجه به ظواهر ساختمان (زیبایی، معماری، بکارگیری از وسایل درجه یک و ...) به این موضوع نیز دقت می‌کنند که محلی را که برای زندگی خود انتخاب می‌کنند، دارای پارکینگ هست یا خیر؟

زمانی که گروهی با هم در یک محیط زندگی می کنند ممکن است بی‌توجهی به آداب اخلاقی و تعرض به حریم شخصی همسایگان سبب سلب آسایش دیگران شود. این موضوع زمینه‌ساز تنش‌ها و کدورت‌ میان اعضاء آپارتمان‌ می‌شود. یکی از مسایلی که غالباً در آپارتمان‌ها ایجاد اختلاف می‌کند، پارکینگ ساختمان است. بی‌توجهی به فضای عمومی آپارتمان و نگرش فردگرایانه، باعث بروز اختلافات و درگیری در میان ساکنان آپارتمان می‌شود.
تحت‌شعاع قرار گرفتن اخلاقی شهروندان تهرانی به‌دلیل کمبود فضای مناسب برای پارک ماشین. به‌عنوان مثال: بعضأ پارک کردن ماشین در مقابل پل و جلوی در پارکینگ منازل همسایگان، پارک خودرو در پارکینگ دیگران، همگی نشان از همین موضوع و فاصله گرفتن از اخلاق شهروندی است.

به هر حال به نظر می‌رسد، فضای پارکینگ در مناطق مسکونی شهر تهران با میزان جمعیت این شهر تناسب ندارد، بررسی این مسئله از نظر شهروندان تهرانی و تبعات آن را در روابط اجتماعی و اخلاق شهروندی ساکنان این شهر موضوع مورد بررسی در این طرح است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:

میزان اهمیت پارکینگ برای پاسخگویان درهنگام خرید یا اجاره خانه، تا چه حد است؟
از میان 750 نفر پاسخگویی که وسیله نقلیه دارند، 83 درصد عنوان کردند که درهنگام خرید یا اجاره خانه، داشتن پارکینگ برایشان خیلی زیاد اهمیت دارد.

از میان پاسخگویان بیشتر ساکنان منطقه 13 در پارکینگ منازل خود نذری می‌دهند یا میهمانی برگزار می‌کنند، بیشتر ساکنان منطقه 15 از پارکینگ منازل‌شان به عنوان انباری، بیشتر ساکنان منطقه 20 پارکینگ منزل خود را به عنوان مسکونی استفاده می‌کنند. گفتنی است از میان پاسخگویان، بیشتر ساکنان منطقه 5، از پارکینگ منازل خود هیچ استفاده دیگری جز برای پارک خودرو نمی‌‌کنند.

جدول شماره 1- توزیع پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره مشکلات با همسایگان‌ درمورد پارکینگ خودرو

مشکلات پاسخگویان با همسایگان‌شان درمورد پارکینگ 

تعداد

 درصد

پارک کردن جای خودروی دیگران  

132

58

پارک کردن جلوی در پارکینگ  

61 

27

مسدود کردن راه عبور و مرور و خسارت رساندن به خودرو و سایر اموال 

29

 13

برخورد لفظی و فیزیکی  

6

2

جمع 

228 

100

نمودار شماره 1- پراکندگی پاسخگویان بر اساس نظر آنان درباره برخورد با کسی که خودرواش را جلوی پل یا در محل پارکینگ آنان متوقف کند


این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند.
متن کامل این نظرسنجی را در  www.hccmr.com بخوانید.

کد خبر 80740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز