پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

سنت‌های غذایی کودکان ایرانی دیرگاهی است که به کلی تغییر کرده و مردم ایران پدیده‌ای به نام (گذر تغذیه‌ای) را به شدت تجربه می‌کنند.

پژوهش
(نظر سنجی از مردم تهران درباره تنقلات جدید)

مدیرطرح: سیامک کفایی
همکاران: شبنم چهره، فریده درفشی، میترا زاغی، زهره دیداری، محمدحسن زلفی گل و سمیه گایگانی.

سنت‌های غذایی کودکان ایرانی دیرگاهی است که به کلی تغییر کرده و مردم ایران پدیده‌ای به نام (گذر تغذیه‌ای) را به شدت تجربه می‌کنند. دیگر غذا به ویژه تنقلات سنتی چنان که در گذشته‌ عرضه می‌شد، طرفدار ندارد.

این روزها چیپس سیب زمینی یا ذرت، پفک و اسنک پنیر شورمزه،جای نخودچی، کشمش و برگه های هلو و زردآلو و آلبالو خشکه را گرفته اند و در کیف و جیب بچه ها کمتر اثری از این تنقلات مفید به چشم می خورد.


کودک بخصوص در حدود پنج سالگی به علت رشد سریع جسمی و مغزی باید مواد مغذی مورد نیاز را ازطریق غذاهای اصلی تامین کند، درصورتی که انواع تنقلات جدید با پرکردن معده کودک و کم کردن اشتها، فرصت تغذیه با غذاهای مغذی را از کودک می‌گیرد.

پرسش های اصلی تحقیق:
آیا مردم از تنقلاتی مانند پفک و چیپس استفاده می‌کنند؟
آیا مردم مضرات تنقلاتی مانند پفک و چیپس اطلاع دارند؟
آیا مردم با وجود اطلاع از مضرات تنقلاتی مانند چیپس و پفک باز هم از آن‌ها استفاده می‌کنند؟

هدف تحقیق:
نتایج این تحقیق می‌تواند‌ خانواده‌ها  را از خطرات ناشی از استفاده از تنقلاتی مانند پفک و چیپس آگاه سازد، همچنین این تحقیق می‌تواند مسئولان بهداشت غذایی را به منظور پیشگیری از تولید و یا لااقل تبلیغ این مواد در صدا و سیما و مطبوعات یاری نماید.
روش جمع آوری اطلاعات: نظر سنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.
جامعه آماری: شهروندان مناطق 22گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

روش نظرسنجی
در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. عددهای داخل جدول گرد شده است. نتایج نظرسنجی های گذشته این مرکز نشان می دهد که رعایت نسبت جنسی در فرآیند اجرای نظر سنجی های تلفنی بسیار مشکل و گاه (بخصوص با توجه به محدودیت زمانی) غیرممکن است. از این رو در گزارش نتایج نظرسنجی ها ارتباط بین متغیرهای مستقل از قبیل جنس و سن و تحصیلات با متغیر وابسته مهم سنجیده و از کا اسکوار (chi-square) برای محاسبه سطح معنی داری آن استفاده می شود. نتایج قابل اعتماد (در سطح معناداری 95 درصد به بالا) گزارش خواهد شد.

جامعه نمونه
در این تحقیق نمونه آماری شامل  1177 نفر از مردم تهران است، لازم به ذکر است که از این تعداد 35 درصد مرد و 65 درصد زن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ 15 تا 18فروردین ماه 1388 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:

براساس نتایج، 77 درصد ازکل پاسخ گویان معتقدند که تنقلات جدید مضر هستند، 57 درصد از پاسخگویان آجیل و خشکبار را بهترین جایگزین برای تنقلات جدید می‌دانند، 55 درصد از افرادی که چیپس و پفک را مضر می‌دانند خود یا فرزندانشان از این محصولات استفاده می‌کنند همچنین 5/19 درصد از افرادی که این محصولات را مضر می‌دانند در حد زیادی از این تنقلات استفاده می‌کنند و 43 درصد از این افراد نیز تا حدی (به میزان متوسط) از چیپس و پفک به‌عنوان تنقلات استفاده می‌کنند.

جدول زیر بیانگر دلایل پاسخگویان برای استفاده از تنقلات جدید است:

دلیل استفاده از تنقلات جدید 

تعداد 

درصد

اصرار بچه‌ها 

44

308

خوشمزه بودن

33

228

سرگرمی

18

123

گرانی خشکبار 

4

27

در کنار غذا

1

7

جمع

100

693

نمودار زیر نیز پراکندگی پاسخ‌گویان بر اساس نظر پیشنهادی آن‌ها در مورد روش جایگزینی تنقلات مفید به جای تنقلات جدید را نشان می‌دهد:

این نظرسنجی‌ها ادامه دارد. ممکن است در روزهای آینده، پژوهشگران مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای همشهری، با تلفن شما هم تماس بگیرند.

متن کامل این خبر را در سایت مرکز مطالعات رسانه‌ای همشهری بخوانید.

کد خبر 79674

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز