مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۵
۰ نفر

بررسی میزان استفاده از پل هوایی در فرهنگ ترافیک تهرانی‌ها.

پژوهش
(نظرسنجی تلفنی از مردم تهران درباره پل عابر پیاده)

مدیر طرح: سمیه گایگانی
همکاران: شبنم چهره، فریده درفشی،‌ زهره دیداری، میترا زاغی و سیامک کفایی 


مسئله عابر پیاده در طراحی شهری مسئله‌ای بسیار مهم و اساسی است،  اما متاسفانه‌ در بسیاری نقاط دنیا ازجمله درایران به فراموشی سپرده شده است.

ما دراغلب موارد خیابانها و فضاهایی را طراحی می کنیم که الویت را به عبور وسایل نقلیه داده است و بنابراین برای انسانهایی که ازاین فضاها استفاده می کنند شهر یا مکانی را می سازیم خطرناک و بدون احساس امنیت برای عابران پیاده.

اتومبیل ها روز به روز حاکمیت خود را بر شهر بیشتر می کنند و به دنبال آن نقش و حضور عابرپیاده در فضاهای شهری کمرنگ‌تر می‌شود.

گذر بسیاری از عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی در شهرها به امری عادی تبدیل شده است. افراد زیادی بی توجه به آنچه برای تسهیل امور روزمره و تامین امنیت شان با صرف هزینه های کلان و با تلاش ارگان های مختلف ساخته می شود، در سطح خیابانها در رفت و آمدند. نادیده انگاشتن پل‌ها معضلی است که از یک سو مسئولان شهرداری‌ها را که با صرف وقت زیاد، مطالعه، مکان یابی، تامین بودجه و احداث آنها را برعهده گرفته اند، دلسرد و از سوی دیگر رانندگان و در نهایت خود عابران را گرفتار می کند. این درحالی است که دستگاه‌های ترافیکی موظف به آماده‌سازی محل‌های عبور عابرین پیاده هستند.

از دلایل اصلی ساخت پیاده رو و پل های عابر پیاده افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده است. بیشترین افراد در معرض خطر و بیشترین جان باختگان در حوادث رانندگی درون شهری، عابرین پیاده هستند.

برای عبور از عرض خیابان‌ها عابران از جمله کسانی هستند که در قوانین مربوط به خود قانون شکنی‌ می‌کنند.

هدف تحقیق:
بررسی میزان استفاده از پل هوایی در فرهنگ ترافیک تهرانی‌ها

روش جمع آوری اطلاعات:
 نظرسنجی تلفنی بصورت پیمایشی و نمونه گیری تصادفی.

جامعه آماری:
شهروندان مناطق 22 گانه تهران که دارای خط تلفن هستند.

زمان اجرای نظرسنجی:
این نظرسنجی از تاریخ 3 تا 5 اسفند ماه 1387 توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری انجام شده است.

گزیده‌ای از یافته‌های این تحقیق به قرار زیر است:

شما چقدر از پل عابر پیاده استفاده می کنید؟
از میان 1177 نفر پاسخگو، 38 درصد  همیشه از پل عابر پیاده استفاده می کنند و 29 درصد گاهی اوقات از پل عابر پیاده استفاده می‌کنند و 33 درصد اصلا از پل عابر پیاده استفاده نمی‌کنند.

توزیع پاسخگویان بر اساس میزان استفاده از پل عابر پیاده

چقدر از پل عابر پیاده استفاده می کنید

تعداد

درصد

همیشه

451

38

اصلا

394

33

گاهی

332

29

جمع

1177

100

چرا از پل عابر پیاده استفاده نمی کنید؟
بر اساس آمار بدست آمده، از میان 394 نفر پاسخگو که از پل عابر پیاده اصلا استفاده نمی‌کنند، 53 درصد دلیل استفاده نکردن از پل عابر را نبودن پل در مسیر، 17 درصد از خانه بیرون نرفتن، 11 درصد بالا بودن سن، 10 درصد بیماری و پا درد، 5 درصد تنبلی و4 درصد عدم وجود پله برقی را عنوان کردند.

نمودار زیر نظر پاسخگویان درباره دلیل استفاده نکردن از پل عابر پیاده را بیان می کند.

متن کامل این خبر را در سایت مرکز مطالعات رسانه‌ای همشهری بخوانید.

کد خبر 79086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز