تخم مرغ یکی از محبوب‌ترین غذاهای اصلی است که مردم سراسر جهان در زمان صبحانه یا به عنوان یکی از غذاهای اصلی یا در کنار وعده‌های غذایی اصلی یا به عنوان میان وعده از آن لذت می برند. وقتی صحبت از تغذیه به میان می‌آید، تخم مرغ یک بسته کامل ارائه می‌دهد، زیرا حاوی تمام مواد مغذی است.

تخم مرغ - تخمه مرغ آبپز - ترک نخوردن پوست تخم مرغ

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: یک تخم مرغ تقریبا حاوی ۷۲ کالری، ۶ گرم پروتئین و ۵ گرم چربی سالم از جمله اسیدهای چرب امگا ۳ است. تخم مرغ‌ها سرشار از پروتئین‌های باکیفیت هستند و تمام آمینو اسیدهای ضروری برای ترمیم و رشد عضلات را فراهم می‌کنند. به گزارش تایمز آف ایندیا، تخم مرغ با مواد مغذی متنوع خود به طور قابل توجهی به یک رژیم غذایی متعادل و مغذی کمک می‌کند. وقتی صحبت از تهیه دستور العمل تخم مرغ می‌شود، دو نوع غذا وجود دارد که در سراسر جهان اکثر مردم از آن‌ها لذت می‌برند، تخم مرغ آب پز و املت. اما آیا می‌دانید کدام یک بهتر است؟ در این مطلب درباره دو نوع اصلی پخت تخم مرغ تجزیه و تحلیل دقیق انجام گرفته که به شما کمک می‌کند تعیین کنید که کدام یک از این دو غذا برای سلامتی عالی است.

فواید تخم مرغ

تخم مرغ آب پز یا املت؛ کدام بهتر است؟ | ارزش غذایی این ماده غذایی مغذی

تخم مرغ یک منبع پروتئین کامل است که باعث ترمیم و رشد عضلات می‌شود. آن‌ها حاوی ویتامین‌های D، B۱۲ و ریبوفلاوین هستند که برای تولید انرژی و سرزندگی کلی ضروری هستند. تخم مرغ سرشار از «کولین» است که باعث حفظ سلامت و رشد مغز به ویژه در دوران بارداری می‌شود. آنتی اکسیدان‌های موجود در تخم مرغ همچنین برای سلامت چشم مفید است و خطر دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهد. برخلاف نگرانی‌های گذشته، مصرف متوسط تخم مرغ تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت قلب ندارد. تخم مرغ حاوی چربی‌های غیراشباع سالم است و می‌تواند به افزایش سطح کلسترول خوب کمک کنند.

تخم مرغ آب پز

تخم مرغ آب پز یا املت؛ کدام بهتر است؟ | ارزش غذایی این ماده غذایی مغذی

تخم مرغ آب پز یک گزینه ساده و مغذی است. یک «تخم مرغ آب پز بزرگ» حاوی حدود ۷۸ کالری است که تعادل خوبی از پروتئین‌ها، چربی‌ها و ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را فراهم می کند. جوشاندن بیشتر، مواد مغذی تخم مرغ را حفظ کرده و آن را به گزینه‌ای مناسب برای یک وعده غذایی سالم تبدیل می‌کند.

املت

تخم مرغ آب پز یا املت؛ کدام بهتر است؟ | ارزش غذایی این ماده غذایی مغذی

املت‌ها، در حالی که خوشمزه‌اند و در همه وعده‌ها می‌توان آن‌ها را صرف کرد، اغلب شامل پختن تخم مرغ با مواد اضافی مانند پنیر، سبزیجات و گاهی اوقات گوشت می‌شوند. مشخصات غذایی یک املت می‌تواند بر اساس مواد تشکیل دهنده آن بسیار متفاوت باشد. در حالی که املت‌ها به دلیل مواد افزوده شده می‌توانند حاوی پروتئین بالاتری باشند، همچنین می‌توانند کالری و چربی‌های ناسالم بیشتری نیز داشته باشند، به خصوص اگر با روغن یا کره زیاد پخته شوند. با این حال، املت فرصتی را برای ترکیب مواد مغذی متنوع از سبزیجات و پروتئین‌های بدون چربی فراهم می‌کند و ارزش غذایی کلی آن بالا است.

مقایسه ارزش غذایی تخم مرغ آب پز با ملت

تخم مرغ آب پز یا املت؛ کدام بهتر است؟ | ارزش غذایی این ماده غذایی مغذی

از نظر تغذیه، تخم مرغ آب پز بیشتر خواص طبیعی خود را حفظ می‌کند زیرا بدون چربی یا بدون مواد افزودنی پخته می‌شود. فرآیند جوشاندن پروتئین‌ها و مواد مغذی تخم مرغ را حفظ می‌کند و آن را به گزینه سالم‌تری از نظر حداقل افزودنی‌ها و کاهش محتوای کالری تبدیل می‌کند. از سوی دیگر، املت‌ها، اگرچه به طور بالقوه از نظر پروتئین و مواد مغذی اضافی از مواد افزوده شده غنی‌تر هستند، اما به دلیل استفاده از روغن‌های پخت و پز و سایر مواد پرکالری، می‌توانند کالری و چربی‌های اشباع بیشتری نیز داشته باشند.

تخم مرغ آب پز یا املت؛ کدام بهتر است؟ | ارزش غذایی این ماده غذایی مغذی

در حالی که تخم مرغ آب پز سادگی و حفظ مواد مغذی طبیعی را ارائه می‌دهد، املت‌ها از سوی دیگر، زمانی که با دقت با مواد مغذی تهیه می‌شوند، می‌توانند با سبزیجات و پروتئین های بدون چربی، مشخصات کلی تغذیه‌ای را بهبود بخشند. صرف نظر از شکل آن، تخم مرغ یک منبع غذایی غنی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد که آن را به یک مکمل ارزشمند برای هر رژیم غذایی متعادل تبدیل می کند. این بستگی به انتخاب فرد دارد که تخم مرغ آب پز یا املت را بیشتر می‌پسندد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 805446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۸
    1 0
    درود آقای نهاوندی. سپاس بابت اطلاعات تغذیه ای شما