شنیدن نام بیماری دیابت پرهیز از خوردن قند و شکر را به ذهن متبادر می‌کند، اما یک بررسی جدید ارتباط این بیماری را با مصرف مکرر نمک نشان می‌دهد.

salt

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز دکتر لو چی، نویسنده ارشد مطالعه و استاد و رئیس دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی گرمسیری دانشگاه تولن در نیواورلئان آمریکا می‌گوید: «ما از قبل می‌دانیم که محدود کردن مصرف نمک می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی-عروقی و فشارخون بالا را کاهش دهد، اما این مطالعه برای اولین بار نشان می‌دهد که برداشتن نمک‌پاش از روی میز می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع ۲ نیز کمک کند.»

این پژوهشگران برای درک بهتر این ارتباط بیش از ۴۰۰،۰۰۰ بزرگ‌سال ثبت‌شده در بانک زیستی انگلستان را در مورد میزان مصرف نمکشان مورد بررسی قرار دادند.

این گروه پژوهشی در طول مدت میانگین ۱۲ سال بیش از ۱۳،۰۰۰ مورد ابتلا به دیابت نوع ۲ را مشاهده کرد.

یافته‌ها نشان داد که افرادی در این بررسی که «گاهی اوقات»، «معمولاً» یا «همیشه» به غذایشان نمک اضافه می‌کردند در مقایسه با افرادی که «هرگز» یا «به ندرت» از نمک استفاده می‌کردند، به ترتیب ۱۳٪، ۲۰٪ و ۳۹٪ بیشتر در معرض خطر دچار شدن به‌ دیابت نوع ۲ هستند.

دلیل تأثیر مصرف زیاد بر خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ به خوبی معلوم نشده است.

به گفته این پژوهشگران مصرف بیشتر نمک ممکن است باعث شود که افراد پرس‌های غذایی بزرگ‌تری بخورند که این امر احتمال ابتلا به عوامل خطرزا برای دیابت مانند چاقی و التهاب را افزایش می‌دهد.

این بررسی همچنین ارتباطی بین مصرف مکرر نمک و شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی) و نسبت بالاتر دور کمر به دور باسن پیدا کر.

گام بعدی در این مسیر انجام یک کارآزمایی بالینی با کنترل میزان نمک مصرفی شرکت‌کنندگان و مشاهده اثرات آن است.

با این حال بهتر است از همین اکنون به دنبال گزینه‌های غذایی کم‌نمک‌تر باشید.

مصرف کمتر نمک توصیه خوبی به ویژه برای افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، از جمله هر کسی با پیش‌دیابت، سابقه دیابت بارداری یا سبک زندگی بی‌تحرک (کمتر از ۳ بار در هفته فعالیت جسمی) دارد.

همچنین اگر اضافه‌وزن دارید، ۴۵ ساله یا بالاتر هستید یا سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت دارید، در معرض خطر بالاتر دچار شدن به دیابت هستید، بهتر است مصرف نمکتان را کم کنید.

یافته‌های این بررسی در تاریخ ۱ نوامبر در مجله Mayo Clinic Proceedings منتشر شده است.

کد خبر 805094

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha