یکی از آثار ملی ایران که در خیابام مصطفی خمینی واقع شده است، خانه پدری پروین اعتصامی است. یک عمارت قجری که یادآور معماری اواخر دوره قاجاریه(معماری تلفیقی) است که در آن شاهد نفوذ معماری نئوکلاسیک غرب در معماری سنتی به جای مانده از عهد صفوی هستیم.

پروین اعتصامی

همشهری - سعیده مرادی: ســرای پروین از خانه‌های تاریخی تهران، از ۳ طبقه تشکیل شده است؛ طبقه همکف شامل اتاق‌های خواب کــه به گفتــه نزدیــکان پرویــن، اتاق شــخصی و خــواب شــاعر بــوده و اتاق‌های بالا محــل برگزاری محافل شــعر و شاعری‌اش بوده است. البته مراســم عروســی پروین هم در همین اتاق‌های بالا برگزار شده است.

شاعری از کودکی

پروین اعتصامی، نویسنده، شاعر ایرانی و یکی از شخصیت‌های برجسته ادبیات فارسی بود که در شهر تبریز به دنیا آمد و تحت تأثیر شخصیت علمی و ادبی پدرش اعتصام‌الملک رشد کرد و نخستین شعرش را در هفت سالگی سرود. او در سال‌های تحصیلی‌اش جزو دانش‌آموزان ممتاز بود و در همان مدرسه حین تحصیلش نیز شعر می‌سرود. سبک شــعری او سبک کهن است. خمیرمایه شعر اعتصامی را مضامین اخلاقی) گاهی با رنگ سیاسی) تشکیل می‌دهد.

خانه‌ای تاریخی در دل عودلاجان

این شــاعر آزاداندیش بخش زیادی از زندگی کوتاه خود را در پایتخت آن هم در خانه پدرش سپری کرد که همانند خانه‌های تاریخی دیگر دوره قاجار دارای شاهنشــین و عمارت بود و با ساخت ۲ دیوار در حیاط آن به ۳ خانه کوچکتر تبدیل شد. این خانه تا چند دهه قبل عمارت بزرگی بود با حیاط وسیع در یکی از کوچه‌های تنگ و قدیمی عودلاجان؛ خانه‌ای که بعدتر، برادر پروین آن را به مالکان خصوصی فروخت و حالا به ۳ بخش تقسیم شده که یک بخش آن در دست ایکوموس (شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌های تاریخی) و بقیه مسکونی و غیرقابل بازدید است.

نشانی: خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، کوچه شهید علیزاده کمیلی، پلاک‌های، ۱۰، ۸ ۶

وضعیت فعلی بنا: یک بخش در دست ایکوموس (شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌های تاریخی) و بقیه مسکونی.

زمان ثبت اثر: تابستان ۱۳۸۴

شماره ثبت ملی: ۱۴۶۱۹

کد خبر 804572
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha