یک بررسی جدید نشان می‌دهد مصرف گوشت قرمز چه فرآوری‌شده و چه تازه و فرآوری‌نشده با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

meat

به گزارش همشهری آنلاین بررسی جدید پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد مصرف دو وعده گوشت قرمز در هفته با ۵۱٪ افزایش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ به چندین عامل بستگی دارد. برخی از آن‌ها غیرقابل کنترل هستند، مانند ژن‌های شما. اما عوامل خطر اصلاح‌پذیر مانند رژیم غذایی و میزان فعالیت جسمی شما نیز بر احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ تأثیر می‌گذارند.

در رژیم غذایی مدیترانه‌ای و «رژیم غذایی رویکردهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از فشار خون بالا» (DASH)که اغلب برای افرادی که می‌خواهند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت را کاهش دهند، توصیه می‌شوند، بر میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات کامل، حبوبات، لوبیا، مغزها و دانه‌ها به عنوان منابع پروتئین تأکید می‌شود - و پژوهشگران دانشگاه هاروارد به دنبال پاسخ به این پرسش بودند که چگونه جایگزین کردن این مواد غذایی به جای گوشت می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

این پژوهشگران می‌گویند محدود کردن مصرف گوشت قرمز و عمدتا انتخاب منابع پروتئین گیاهی به جای آن به کاهش خطر ابتلای فرد به دیابت نوع ۲ و پیامدهای آن کمک می‌کند

گوشت قرمز چقدر بر خطر ابتلا به دیابت تأثیر می‌گذارد؟

این پژوهشگران برای این بررسی داده‌های گردآوری‌ده شده از ۲۱۶,۶۹۵ شرکت‌کننده که بخشی از مطالعات پرستاران سلامت (NHS)، NHS II و پیگیری حرفه‌ای‌های بهداشتی (HPFS) بودند را ارزیابی کردند. آنها با استفاده از پرسشنامه فراوانی خوراک مصرف گوشت قرمز شرکت‌کنندگان را هر دو تا چهار سال یک‌بار ارزیابی کردند.

یافته‌های آنها نشان داد که مصرف کلی، فرآوری شده و فرآوری نشده گوشت قرمز با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است. افرادی که در مطالعه بیشترین مقدار گوشت قرمز را مصرف می‌کردند، در مقایسه با افرادی که کمترین مقدار گوشت قرمز مصرف می‌کردند، ۶۲٪ بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت بودند. اما وقتی شرکت‌کنندگان در رژیم غذایی خود به جای گوشت قرمز از مغزها و حبوبات استفاده کردند، خطر ابتلای آن‌ها به دیابت ۳۰٪ کاهش یافت.

وقتی شرکت‌کنندگان گزینه‌های گیاهی را به جای گوشت فرآوری‌شده جایگزین کردند، به طور خاص خطر ابتلای آنها به دیابت ۴۱٪ کاهش یافت

مطالعه همچنین نشان داد که جایگزین کردن فقط یک وعده لبنیات در روز به جای گوشت قرمز چه فرآوری شده و چه فرآوری نشده با خطر پایین‌تر دچار شدن به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

آیا باید از مصرف گوشت قرمز پرهیز کرد؟

اگر فکر می‌کنید برای کاهش خطر ابتلا به دیابت باید به کلی از مصرف گوشت قرمز دست بردارید، کارشناسان می‌گویند باید به محدودیت‌هایی این بررسی هم هم توجه داشت.

این بررسی از نوع مشاهده‌ای بود که امکان تعیین رابطه علت و معلولی بین مصرف گوشت و خطر ابتلا به دیابت را محدود می‌کند.همچنین، پژوهشگران در این بررسی تمایزی بین اینکه آیا افراد قطعات لخم و بدون چربی گوشت را به جای گزینه‌های چرب‌تر انتخاب کرده‌اند، قائل نشده‌اند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که رژیم‌های غذایی غنی از چربی اشباع، مانند چربی موجود در قطعات چرب‌تر گوشت قرمز، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند، اما نباید از مزایای سلامتی گوشت قرمز لخم و بدون چربی غافل ماند.

به نطر می‌رسد نوع محتوای چربی عامل کلیدی در د تعیین این موضوع است که آیا گوشت قرمز می‌تواند بر خطر ابتلا به دیابت تأثیر بگذارد یا نه.

یک فراتحلیل از مجموعه‌ای از بررسی‌ها نشان داد که جایگزین کردن چربی اشباع‌شده حیوانی با چربی‌های «سالم‌تر» (مانند چربی تک غیر اشباع موجود در روغن زیتون و مغزهای خوراکی) به طور قابل توجهی قند خون و هموگلوبین A۱C را کاهش داده است.

کارشناسان می‌گویند به دلیل تفاوت‌های زیاد در پروفایل تغذیه‌ای بین گوشت قرمز لخم و گوشت قرمز چرب‌تر، گزینه‌های پروتئین گیاهی برای جایگزین ذکر شده در این بررسی وقتی برای جایگزینی گوشت‌های قرمز چرب‌تر به جای گوشت قرمز لخم استفاده شوند احتمالاً در کاهش خطر دیابت نوع ۲ مفیدتر خواهند بود.

یک کارآزمایی تصادفی شده بلندمدت نشان داد که افراد می‌توانند گوشت قرمز تازه و لخم را به عنوان بخشی از رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالاتر که به طور مؤثری بع کاهش وزن و کنترل دیابت نوع ۲ یاری می‌رسانند، مصرف کنند. همچنین در رژیم‌های غذایی به طور کلی سالم، جایگزین کردن گوشت قرمز و فرآوری‌نشده به جای کربوهیدرات‌ها با پیامدهای مثبت سلامت قلب مرتبط است.

بنابراین یافته‌های این بررسی به این معنا نیست که هرگز نباید گوشت قرمز مصرف شود.

کد خبر 804472

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • US ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۳
    0 0
    حالا که گوشت گران شده می خواهند کاری کنند مردم گوشت نخورند بعد هم حتما نوبت‌ به مرغ و ماهی و تخم‌مرغ و سیب زمینی و پیاز و‌سویا و‌میوه جات.و‌ صیفی جات خواهد رسید که اعلام خواهندنمود آنها را نیز نبایدبخورند در چنین شرایطی مردم سوال خواهند نمود پس چه بخوریم پاسخ خواهند داد هوا