زیاد نیستند خانه هایی رنگ و بویی از روزگار قدیم دارند و راوی تاریخ و فرهنگ و هنر پایتخت نشینان هستند. خانه هایی که امروز تعداد انگشت شماری از آنها از دست سودجویان و بساز بفروش ها در امان مانده اند و حالا تبدیل به مکان هایی برای بازدید عموم شده اند.

خانه امام جمعه

همشهری- مهدیه تقوی راد:‌ هنوز هم هستند تعداد زیادی از شهروندان که زندگی در این خانه های قدیمی و پر رمز و راز را به زندگی در آپارتمان های چند طبقه و مملو از امکانات رفاهی ترجیح می‌دهند. خانه هایی که مشخصه همه آنها حیاط‌های بزرگ، حوض آب فیروزه‌ای و پنجره‌های مشبک رنگی است که هر کدام انگار داستان مخصوص به خود را دارند و اگر دقیق گوش بدهی می‌توانی هنوز هم از پس سالها، صدای بازی بچه ها در حیاط، رقص ماهی‌های قرمز در حوض و عطر گلدان های شمعدانی که دورتادور حوض چیده شده اند را نظاره گر باشی. این بناهای قدیمی و ارزشمند را می‌توان تجسم فرهنگ در هنر معماری ایرانی دانست؛ خانه‌هایی تاریخی که هر یک روایت‌گر بخشی از زندگی ایرانیان در روزگار گذشته هستند.

خانه امام جمعه تهران کجاست؟
خانه امام جمعه در خیابان ناصر خسرو

خانه امام جمعه

نشانی: خیابان ناصر خسرو، روبه‌روی وزارت اقتصاد و دارایی، کوچه امام‌جمعه

شماره ثبت ملی: ۱۷۷۲

زمان ثبت اثر: ۲۶ آبان ۱۳۷۵

وضعیت فعلی بنا:موزه

معرفی: خانه امام‌جمعه ابتدا، محل سکونت میرزا آقاخان نوری، صدراعظم ناصرالدین شاه بود. بعدها امام جمعه تهران آن را خرید و در آن ساکن شد.

امام جماعت تهران

حاج سیدابوالقاسم امام‌جمعه، پسر ارشد سیدزین‌الدین امام جمعه و نوه دختری معیرالممالک (نظام‌الدوله) بود که پس از فوت پدر، امامت جمعه و تولیت مسجد امام را برعهده گرفت و چندی بعد با شکوه‌الدوله، دختر مظفرالدین‌شاه، ازدواج کرد. او از اواخر حکومت محمدشاه قاجار تا چندی بعد از مشروطه، منصب امامت جمعه و جماعت تهران را برعهده داشت.

عمارت اعیانی

از بناهای مسکونی اعیانی به‌شمار می‌رود که با حدود ۸۷۹ مترمربع زیربنا، ۲ بخش اندرونی و بیرونی دارد. بخش اندرونی آن‌که برای سکونت افراد خانه و خدمه بود، سال‌ها پیش، تخریب و به مدرسه تبدیل شد اما بخش بیرونی که محلی برای پذیرایی از مهمانان امام‌جمعه بود، همچنان باقی مانده است. انفجار بمب در میدان امام‌خمینی‌(ره)، اصابت موشک در خلال جنگ تحمیلی در فاصله‌ ۲۵ متری عمارت و ساخت پارکینگ طبقاتی در مجاورت آن خسارات جبران‌ناپذیری را به این بنای تاریخی وارد کرده است.

کد خبر 804192
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha