ابتلای مظفرالدین شاه قاجار به بیماری، بهانه ساخت کاخی در قریه دارآباد بود که بعدها به بیمارستان مسیح دانشوری تبدیل شد.

کاخ مظفری دارآباد

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: وقتی مظفرالدین شاه قاجار به بیماری مبتلا شد، به توصیه پزشکان در کاخی در منطقه دارآباد ساکن شد. این بنا که به کاخ مظفری شهرت داشت بعدها به بیمارستان مسیح دانشوری تبدیل شد.

کاخ مظفری (دارآباد)

نشانی: نیاوران، میدان باهنر، خیابان پورابتهاج

شماره ثبت ملی: ۳۷۹۲

زمان ثبت اثر: ۱۲ شهریور ۱۳۸۰

وضعیت فعلی بنا: بیمارستان مسیح دانشوری

معرفی: وقتی مظفرالدین شاه در شهر تبریز به بیماری سل مبتلا شد، طبیبان توصیه کردند از آن جایی که این بیماری درمان دارویی خاصی ندارد، بهتر است که پادشاه در جای خوش آب‌وهوا زندگی کند. ساخت کاخ دارآباد که به کاخ مظفری هم معروف است، با همین هدف آغاز شد.

برای درمان مظفرالدین‌شاه

در دوران قاجار، کوچه‌های خاکی تهران و آب آلوده، فاکتورهای بسیار مهمی برای بروز بیماری‌های عفونی بودند. تهران تا قبل از لوله‌کشی در سال ۱۳۳۴ آب بسیار آلوده‌ای داشت که همین، یکی از عوامل مهم ایجاد بیماری سل بود. بسیاری از مردم نیز به ‌دلیل آب آلوده از دنیا رفتند تا اینکه این بیماری دامن‌گیر شاه قاجار یعنی مظفرالدین شاه هم شد. به فرمان وزیر دربار محمدخان حکیم‌الملک و در سال ۱۲۷۳ باغی در قریه دارآباد و در محله شمیران با مساحت ۶۰ هزار مترمربع خریدند و در آن کاخ مظفری یا کاخ دارآباد بنا شد که به آن کاخ شاه‌آباد نیز می‌گفتند. بعد از مرگ مظفرالدین شاه، این بنای تاریخی به آسایشگاهی برای معلولان تبدیل شد.

اولین بیمارستان تخصصی ریه ایران

دکتر مسیح دانشوری نخستین پزشک متخصص ریه ایران بود که مدرسه پرستاری را در محوطه این کاخ افتتاح کرد. بیمارستان برای درمان بیماران مبتلا به سل تغییر کاربری داد و بعدها با ساخت ساختمان جدیدی این بنای تاریخی به کاخ موزه پزشکی هم تبدیل شد. مسیح دانشوری در سال ۱۲۷۸ در شهر نیشابور به‌دنیا آمد. او به مدرسه فرانسوی «سن لوئی» تهران اعزام و بعد به رشته پزشکی علاقه‌مند شد، برای تحصیل در رشته طب به فرانسه رفت و در رشته بیماری‌های ریوی و سل فارغ‌التحصیل شد. او میراث شاه قاجار را به فرصتی برای مداوای بیماران تبدیل کرد. ساختمان‌های دیگری نیز در محوطه این کاخ در دهه ۲۰ شمسی ساخته شد که می‌توان از ساختمان فخرالدوله نام برد.

ساخت بیمارستان به بهانه بیماری مظفرالدین شاه

کد خبر 803948
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha