شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

داستان ساخت کاخی که در محوطه بیمارستان مسیح دانشوری محله دارآباد قرار دارد، روایتی خواندنی از ماجرای بیماری یک شاه قجری و تلاش ملازمان او برای درمان شاه است. ماجرای جالب ساخت این کاخ را در ادامه بخوانید.

کاخ

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: کاخ مظفری که امروز در محوطه بیمارستان مسیح دانشوری و در میان درختان قد برافراشته قرار دارد، کاخ چندان مجللی نیست اما ماجرای ساخت آن شنیدنی است. داستان ساخت این کاخ با بیماری مظفرالدین شاه قاجار گره خورده است. وقتی بیماری سل گریبان مظفرالدین‌شاه را گرفت( برخی می‌گفتند مصرف زیاد قلیان سل ریوی را به جان شاه قاجار انداخته است) درباریان به توصیه پزشک فرانسوی شاه به فکر سکونت مظفرالدین شاه در منطقه‌ای خوش آب و هوا افتادند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

از میان آبادی‌های خوش آب و هوای شمیران اما قرعه به نام دارآباد افتاد. «میرزا علی اصغرخان امین السلطان» املاکی که اکنون کاخ و بیمارستان مسیح دانشوری در آن واقع شده را خرید و طولی نکشید که این کاخ برای سکونت شاه در دارآباد ساخته شد. در همین دوران بود که به دلیل سکونت موقت شاه در این کاخ، آبادی دارآباد میان شمیرانی‌ها به شاه‌آباد هم معروف شد. ۲۹ سال بعد از بستری شدن مظفرالدین شاه در کاخ مظفری شاه‌آباد دکتر «مسیح دانشوری» مجوزهای لازم را از دربار کسب کرد تا یک مدرسه پرستاری در این زمین دایر کند. دکتر دانشوری در سال ۱۳۱۶ این مرکز را به نام «آسایشگاه سل شاه‌آباد» راه اندازی کرد و هنوز بیمارستان مسیح دانشوری یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش، پژوهش و درمان بیماری‌های ریوی سل در کشور است.

ماجرای خواندنی کاخ  بیمارستان مسیح دانشوری

کد خبر 757259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha