روزگاری که منطقه اوشان روستا بود، به دستور مظفرالدین شاه در این آبادی خوش آب و هوا، کاخی ساخته شد برای روزهای شکارش.

موزه مدرسه حافظي اوشان

همشهری آنلاین_زهرا کریمی:  او فقط ۳ بار برای شکار به آنجا رفت و از آن به بعد یادگاری شد برای شاهان بعد از او و اکنون هم در اختیار آموزش و پرورش استان تهران است. اخیراً اقبال به این کاخ قدیمی رو آورده و به دست مرمتگران نونوار شده و حالا به موزه مدرسه حافظی اوشان تبدیل شده و قرار است میزبان گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ شود.  

کاخ مظفری اوشان یکم مهر سال ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۳۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  

مرکزیت راه پله در ساختمان، استفاده از سالن مرکزی برای ایجاد فضاهای دیگر و تعداد زیاد پنجره‌ها برای ایجاد چشم‌انداز به هر تازه واردی حس خوبی القا می‌کند.  
 

روی دیوارهای این موزه عکس‌هایی قدیمی از کاخ و روزگاری که مدرسه بود نصب شده و در یکی از اتاق‌ها در طبقه اول قفسه‌های کتاب چیده شده و قرار است سایر سالن‌ها و اتاق‌ها با وسایل قدیمی و ابزار معلمان و مدارس تجهیز شود.

کاخ مظفری اوشان از نظر معماری به عمارت قصر یاقوت، کوشک فخرالدوله کاخ مظفرالدین شاه دارآباد شبیه است. ستون و ایوان زیبایش این ساختمان را از همه ساختمان‌های جدید در منطقه متمایز کرده است.

موزه مدرسه حافظی در شهر اوشان در دست آماده سازی نهایی است و به‌زودی مورد بازدید و استفاده دانش‌آموزان سراسر کشور قرار می‌گیرد.

کد خبر 576698

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha