یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: عضو شورای اسلامی شهر تهران، صبح روز جمعه ۱۳ شهریور با حضور در بخش رودبار قصران و روستای آهار، به خانه مرحوم دکتر حسین کریمان رفت و این خانه موزه را افتتاح کرد.

تهرانگردی احمد مسجد جامعی در رودبار قصران

تهرانگردی احمد مسجد جامعی در رودبار قصران

براي تماشاي بيشتر تصاوير اينجا را كليك كنيد

  • احمد مسجد جامعی، خانه موزه کریمان را افتتاح کرد

تهرانگردی این هفته احمد مسجد جامعی، با آب و هوای مطبوع روستایی همراه بود. مسجدجامعی به همراه تیم تهرانگردی، در برنامه این هفته به بخش رودبار قصران رفتند و میهمان روستای آهار و خانواده کریمان شدندو پس از گشت و گذاری در این روستا، خانه موزه دکتر حسین کریمان را افتتاح کردند.
مسجد جامعی پس از افتتاح خانه موزه کریمان، گفت: امسال نوزدهمین سالی است که یکی از محققان و تهرانشناسان بزرگ، دیگر پیش ما نیست.
او ادامه داد: مرور آثار گرانقدر مرحوم کریمان در طی حدود نیم قرن، مایه مباهات اهالی تهران در این شهر پر هیاهوست. اثری که نوشته های کریمان در ذهن خوانندگان به جا می گذارد، صرف نظر از اطلاعات گرانبها در مورد تهران، رودبار قصران و ری، احساس تعلق خاطر به محل زندگی و کسب و کارشان و هویت بخشی به آنهاست.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به شخصیت علمی دکتر کریمان، گفت:آثار او صبغه ای کاملا علمی دارد و بر مبنای کتب و مآخذ موجود در این حوزه و تطبیق آنها با یکدیگر، تالیف شده است. وی ادامه داد: حسین کریمان تنها پژوهشگر و نویسنده ای است که درباره جغرافیای تاریخی تمام محدوده های شهری تهران امروز اعم از تهران، ری، قصران و ناحیه غار، کتابتالیف کرده است در صورتی که نویسنده ها و پژوهشگران دیگر، تنها درباره یکی از این محدوده ها کار کرده‌اند.

  • ساختمان کتابخانه آهار نیز به نام دکتر کریمان نامگذاری شود

او با تاکید بر اینکه برای رونق بخشیدن به این محل، امکاناتی نیاز است، تصریح کرد: این موزه برای فعال بودن جدولی می خواهد که روزهای دایر بودن آن مشخص شود. چون در تهران از این دست خانه موزه ها زیاد است اما کمتر از آنها استفاده می شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد: ساختمان کتابخانه آهار نیز به نام دکتر کریمان نامگذاری شود. وی ادامه داد: به نظر من یک روزی را در آهار به نام دکتر کریمان نامگذاری کنید. در قدیم برای اینکه شهری را زنده نگه دارند، چنین نامگذاری ای حول یک شخصیت مرده یا زنده، اتفاق می افتاد. برای مثال در مشهد، امام رضا (ع)، در قم حضرت معصومه (ص) و در شیراز حافظ و سعدی، نمونه این نکته هستند.به عبارت دیگر برای آبادانی یک شهر همیشه یک انگیزه معنوی لازم است و در آهار این انگیزهوجود دارد.

  • کریمان مظهری از بهترین نمادهای فرهنگ ما بود

این برنامه با حضور رجبعلی خسرو آبادی رئیس سازمان میراث فرهنگی، برزین ضرغامی رئیس اداره کل ارشاد استان تهران، مجید صبایی بخشدار رودبار قصران، دکتر محمودیان و دکتر شعبانی از تهران شناسان پیشکسوت برگزار شد. در ادامه، دکتر شعبانی به جایگاه و شخصیت والای مرحوم کریمان اشاره کرد و گفت: دکتر کریمان در زمره یکی از برترین های جامعه ما بوده و هستند. جدیت و دقت دکتر کریمان در نوع خود مثال زدنی بود و مردم آهار باید به او و آثارش افتخار کنند.
وی خاطرنشان کرد: درباره کارهای کریمان حرفی نمی توان زد. کریمان در بحران گم شدن هویت ها می تواند ایرانی مسلمان را به خوبی بشناساند. به عبارت دیگر کریمان مظهری از بهترین نمادهای فرهنگ ما بود.

  • از هتلی در رودخانه تا اولین غار موزه خصوصی در ایران

عضو شورای اسلامی شهر تهران از ساختمان یک هتل غیر مجاز، کاخ مظفری واقع در اوشان، منطقه حفاظت شده ورجین و غار موزه وزیری بازدید کرد.

احمد مسجد جامعی و تیم تهرانگردی، برنامه خود را در حالی آغاز کردند که قرار بود شروع برنامه از روستای آهار و خانه موزه دکتر کریمان باشد. اما در ابتدای مسیر تهران فشم، در منطقه زردبند با ساختمانی مواجه شدند که در حریم رودخانه ساخته شده و بالا رفته بود و توجه خبرنگاران و عکاسان را به خود جلب کرد. پس از پیاده شدن و حضور در محل ساخت این ساختمان، مشخص شد که این ساختمان 10 طبقه، همان ساختمان معروفهتل «آرینا» است که ساخت آن متوقف شده است.
به گفته افراد محلی، علی رغم اینکه این هتل با مجوز ساخته شده، اما از آن جهت که در حریم رودخانه جاجرود ساخت و ساز انجام داده، متخلف است.اینها در شرایطی است که ساکنان بومی عنوان می کنند، زمانی که قرار بود اینجا ساخته شود، حریم قانونی این محدوده را از شهرداری جدا کرده و به دهیاری تبدیل می کنند و در عرض یک روز دهیار تعیین می کنند و دهیاری مجوز ساخت این هتل را می دهد.

احمد مسجد جامعی پس از شنیدن صحبت های ساکنان و بازدید از اطراف ساختمان، عنوان کرد: ارتفاع این ساختمان، دید طبیعی منظر منطقه را از بین برده است.
او در ادامه تاکید کرد: باید برای منابع طبیعی نیز حریم منظر در نظر گرفته شود تا شاهد چنین تخلفاتی نباشیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران پس از افتتاح خانه موزه کریمان در روستای آهار و تقدیر از این خانواده، به کاخ مظفری اوشان رفت. ساختمانی که کمتر شبیه به یک بنای تاریخی بود و بیشتر به تخته سیاه دانش آموزان مدرسه مجاور این کاخ شبیه شده بود. علیرضا حسین آبادی، کارشناس میراث فرهنگی درباره این کاخ گفت: این کاخ به دلیل اینکه مظفرالدین شاه دستور ساختش را داده، به کاخ مظفری مشهور است.

وی درباره شرایط امروز این کاخ، اظهار کرد: در این سال های اخیر، ساختمان به این شکل نبود و کم کم احیا و بازسازی شد.

این کارشناس میراث فرهنگی بیان کرد: فضا و باغ های اطراف مربوط به همین کاخ مظفرالدین شاه است که 2 سال از آن استفاده کرد. بعدها آموزش و پرورش این اراضی را گرفت تا و مدرسه سازی کند.

حسین آبادی در پایان با ابراز گلایه از سیستم آموزشی کشور، گفت: خیلی از آثار میراث فرهنگی در کشور به حال خود رها شده و هیچ نگهبانی ندارد. اما توقع ما از فضای آموزشی این است که مدیران و معلمان، دانش آموزان را برای حفظ این آثار، آگاه و توجیه کنند.

مسجد جامعی و تیم تهرانگردی، به مقصد بعدی خود یعنی منطقه حفاظت شده ورجین رفتند. احمد باطبی یکی از محیط بانان این منطقه، درباره این منطقه چنین توضیح داد: شهرداری لواسان این منطقه حفاظت شده را به سازمان حفاظت از محیط زیست داد و البته در این بین توسط سایر نهادها، تعرضاتی صورت گرفت که با دخالت محیط زیست، تا امروز توانسته ایم از این منطقه به درستی محافظت کنیم.

این محیط بان در پایان با اشاره به گونه های جانوری این منطقه، خاطرنشان کرد: مساحت این منطقه 28 هزار هکتار است که یک پنجم آن منطقه امن حفاظت شده است. در این منطقه 2 هزار و 440 راس قوچ و میش وجود دارد که از آنها حفاظت می شود.

مقصد پایانی احمد مسجد جامعی، غار موزه وزیری در لواسان بود. موزه ای که از مواد دور ریختنی مانند آهن، بطری، سنگ و امثال آنها ساخته شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره این غار موزه گفت: این غار موزه فعالیت خود را از سال 84 توسط ناصر هوشمند وزیری آغاز کرد که از مجسمه سازان پیشکسوت ایران است.

او در پایان عنوان کرد: این اولین غار موزه خصوصی ایران است و در طول سال های فعالیت، دالان هایی را در دل کوه حفاری و آثاری از داستان های شاهنامه فردوسی و دیگر داستان های ایرانی، در آن به نمایش در آمده است.

کد خبر 306200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha