جمعه ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: احمد مسجدجامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح روز جمعه ۱۶ مرداد و در آستانه فرارسیدن روز خبرنگار به روزنامه اطلاعات و خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا و ایکنا رفت و ضمن تبریک این روز، با خبرنگاران و مدیران مسئول این رسانه‌ها گفت‌وگو کرد.

برنامه ویژه مسجد جامعی و تهرانگردان به مناسبت روز خبرنگار

آژانس عکس همشهری - عکس از جواد گلزار

براي تماشاي ديگر تصاوير اينجا را كليك كنيد.

  • روزنامه اطلاعات سرمایه ملی است

صبح روز جمعه 16 مرداد برای خبرنگاران تهرانگردی و احمد مسجد جامعی، متفاوت‌تر از روزها و برنامه‌های قبلی بود. آنها به مناسبت فرارسیدن روز خبرنگار و همچنین نودمین سالروز تاسیس روزنامه اطلاعات، به دعوت مدیر مسئول این روزنامه، حجت الاسلام والمسلمین دعایی، صبح خود را با حضور در روزنامه اطلاعات آغاز کردند.

احمد مسجد جامعی در این برنامه درباره گفت: نودمین سال آغاز به کار روزنامه اطلاعات است؛ روزنامه‌ای که نود سال بدون وقفه منتشر شده‌ و این اتفاق بسیار خوبی است و ما نمونه دیگری با این قدمت و مداومت سراغ نداریم. این روزنامه بعد از 90 سال به میراث فرهنگی در کشور تبدیل شده و حجت الاسلام دعایی و همکارانش این روزنامه را به یک نهاد فرهنگی تبدیل کرده‌اند.

او ادامه داد: بسیاری از اصحاب رسانه کارشان را با این روزنامه شروع کرده‌اند. مثل کیومرث صابری فومنی (گل‌آقا) و بسیاری از همکاران او در این مجموعه همچنان مشغول به کار هستند. در حقیقت طنز بعد از انقلاب مدیون روزنامه اطلاعات است.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به فعال بودن صفحه شهرستان اطلاعات از سال‌های گذشته تا کنون، با بیان خاطره‌ای اظهار کرد: یادم می‌آید اولین نشست صنعت چاپ را در روزنامه اطلاعات برگزار کردیم. شاید آن زمان آثار تالیفی مربوط به صنعت چاپ به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، به همین دلیل پایان‌نامه‌های بسیاری را در این‌باره جمع‌آوری کردیم.

مسجد جامعی افزود: روزنامه اطلاعات ماشین‌آلات قدیمی چاپ را جمع‌آوری کرده بود، ماشین‌هایی که با ورود ماشین آلات جدید بلااستفاده شده بودند و مزاحم به شمار می‌آمدند. در آن زمان از آقای دعایی خواهش کردیم که موزه چاپ راه‌اندازی شود. کارگاه‌هایی برگزار شد و به همین دلیل دنبال جایی بودیم که این اشیا را جمع‌آوری کند. ما خوشحالیم که این مسئله توسط موسسه اطلاعات پیگیری و موزه چاپ در این موسسه راه‌اندازی شد.

وی تاکید کرد: مجموعه این روزنامه برای کسانی که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند، واقعا راهگشا است و ما نیز از آن استفاده‌های زیادی کرده‌ایم. روزنامه اطلاعات برای دسترسی به منابع خبری و تصویری ساختار منظمی دارد. به همین دلیل در نظر گرفتیم در آستانه روز خبرنگار ، تهرانگردی را از این روزنامه شروع کنیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قدیمی‌ترین نشریه هفتگی کشور اطلاعات هفتگی است‌، اظهار کرد: برایم جالب است که دوستانمان در خارج از کشور سعی می‌کنند روزنامه اطلاعات را تهیه کنند و آن را بخوانند. این نکته خوبی است و نشان می دهد این میراث حفظ شده و روزنامه اطلاعات سرمایه ملی است و می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از آن بهره بگیریم.

‌در ادامه برنامه و پس از صحبت های حجت الاسلام دعایی و بیان خاطراتی از این روزنامه، احمد مسجدجامعی از بخش‌های مختلف موسسه اطلاعات و همچنین موزه صنعت چاپ این موسسه بازدید کرد. در این بازدید کامبیز درم بخش، احمد عربانی، هادی حیدری و دکتر خانیکی حضور داشتند. در پایان این بازدید، عکاسان تیم تهرانگردی، عکس‌های ویژه خود از تهرانگردی را به رسم یادبود به حجت الاسلام دعایی و موزه روزنامه اطلاعات اهدا کردند.

  • ایرنا خبرگزاری مادر و همواره اخلاق‌گرا بوده است

مسجد جامعی و تیم تهرانگردی پس از روزنامه اطلاعات میهمان نخستین خبرگزاری ایران شدند و به مناسبت روز خبرنگار و همچنین هشتادمین سالروز تاسیس خبرگزاری ایرنا، در تحریریه این رسانه حاضر شده، این روز را به همه خبرنگاران و مدیرعامل این خبرگزاری تبریک گفتند.

مسجد جامعی در این دیدار عنوان کرد: فعالیت‌ها و اقدامات حرفه‌ای ایرنا به عنوان رسانه مادر نقش مهم و موثری بر کارکرد دیگر رسانه‌ها و خبرگزاری‌های کشور دارد. اخلاق‌گرا بودن از ویژگی های خبرگزاری جمهوری اسلامی است و به همین دلیل کمترین انحرافی در روند فعالیت‌های مرتبط با تهیه و تولید اخبار در این رسانه مشاهده نمی شود.

وی با اشاره به نقش خبرنگاران در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خاطرنشان کرد: نقش مهم و تاثیرگذار خبرنگاران در انعکاس مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+ 5 و پیشبرد روند این رویداد مهم سیاسی به هیچ عنوان قابل انکار و کتمان نیست و باید به نقش و اثرگذاری آنان در کسب این موفقیت بزرگ بیش از پیش توجه شود.

مسجد جامعی با بیان اینکه کلانشهر تهران به عنوان پایتخت کشور، مظلوم واقع شده تصریح کرد: در بررسی و مقایسه شاخص های توسعه، تهران در مقایسه با بسیاری از مراکز استان های کشور در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

وی با تقدیر از خبرگزاری ایرنا به دلیل فعالیت متمرکز و برنامه ریزی شده در حوزه تهیه و انتشار اخبار مرتبط با تهران، افزود: اقدامات خبرگزاری جمهوری اسلامی در زمینه انعکاس مسائل و مشکلات استان تهران قابل تقدیر و بسیار ارزشمند است. ایرنا به عنوان رسانه ای فراگیر می تواند به خوبی مسائل، مشکلات و چالش های موجود در شهر تهران را شناسایی و اطلاع‌رسانی کند و با انتشار به موقع اخبار و گزارش‌های مناسب، مشکلات و موضوعات شهر را تا رفع مشکل پیگیری کند. خبرگزاری جمهوری اسلامی می تواند دراین زمینه چهره واقعی شهر تهران را به جامعه نشان دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با اشاره به سابقه فعالیت ایرنا در عرصه رسانه ای کشور، پیشنهاد کرد: ستادی برای برگزاری آیین ویژه هشتادمین سالگرد تاسیس ایرنا تشکیل شود.

مسجد جامعی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای رسانه، به ویژه شهید محمود صارمی، از رونمایی تندیس شهید محمود صارمی و چهار شهید دیگر از شهدای رسانه در بوستان گفت وگو خبر داد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران و تیم تهرانگردان به همراه مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، به بخش‌های مختلف رفتند و با خبرنگاران و کارکنان این رسانه گفت و گوی صمیمانه داشتند.

  • ایسنا نشان داد که ذوق وشوق جوانان مفید و قابل اعتماد است

اولین خبرگزاری غیر دولتی ایران، مقصد بعدی تهرانگردان بود. به مناسبت 16 مرداد، روز جهاد دانشگاهی و همچنین فرارسیدن روز خبرنگار خبرگزاری، مسجد جامعی و تهرانگردان در مقصد بعدی به خبرگزاری ایسنا رفتند و با خبرنگاران سرویس های مختلف این خبرگزاری گفت و گو کردند.

مسجد جامعی در این دیدار گفت: در یک دوره‌ای احساس کردم که ایسنا از سوی دستگاه‌های اجرایی فرادست، تحت فشار قرار گرفته است. در آن زمان مطلبی نوشتم و در آن عنوان کردم که ایسنا آبروی ماست.

وی ادامه داد: در گذشته این فضا وجود داشت که برخی روزنامه‌ها اصرار داشتند منبع خبر را ذکر نکنند. با این همه، اگر منبع خبر خبرگزاری ایسنا بود این دسته از روزنامه‌ها هم منبع را ذکر می‌کردند چرا که نقل خبر از ایسنا ارج و اعتبار داشت.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تجربه ایسنا نشان داد که ذوق وشوق جوانان مفید و قابل اعتماد است، ادامه داد: روز تاسیس جهاد دانشگاهی را تبریک می‌گویم چرا که جهاد دانشگاهی پس از ایسنا اولین خبرگزاری تخصصی قرآن را ایجاد کرد.

مسجد جامعی با بیان اینکه خوشحالم که ایسنا در طول مذاکرات هسته‌ای در رقابت‌های رسانه‌ای موفق بود و توانست اولین خبرگزاری‌ای باشد که متن موافقت‌نامه را همزمان با اعلام دکتر ظریف منتشر کند، گفت: این یک توفیق بود و معتقدم اگر دستگاه‌های دولتی همت کنند حوزه خبر می‌تواند موفق باشد. در این اتفاق بین‌المللی حوزه خبر فعال بود و این خوب نیست که متن سخنرانی مسئولان را از رسانه‌های خارجی دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه باید حداقل‌های لازم برای کار خبر ایجاد شود، عنوان کرد: درست است که عشق و علاقه در در حوزه خبر حرف اصلی را می‌زند، اما نمی‌توان با حداقل‌های ممکن زندگی کرد چرا که ممکن است ثمره لازم را به بار نیاورد. او از مسئولان دولتی درخواست کرد تا به موضوعات و مشکلات رسانه‌ها، به ویژه مشکلات ایسنا، رسیدگی کنند.

عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از خبرنگارانی که وظیفه پوشش اخبار تهرانگردی را برعهده دارند، گفت: در تهرانگردی شرایط و بستری فراهم شده است که فضای شهر، حقوق شهروندی، میراث فرهنگی و فضای طبیعی شناخته شود و حتی اقداماتی برای حفظ باغات صورت گرفت و تلاش خبرنگاران برای هویت‌بخشی به شهر، سلامت شهری، سیما و منظر، تلاش ارزشمندی است که باید ثبت و ضبط شود.

مسجد جامعی با بیان اینکه ایسنا اولین خبرگزاری غیردولتی است و پس از تاسیس آن، خبرگزاری‌های متعدد دیگر به عرصه خبر راه یافتند، افزود: به نظر می‌رسد ایسنا باید در حوزه فرهنگ تخصصی تر فعالیت کند و با رویکرد اجتماعی‌فرهنگی موضوعات را بررسی کند. ایسنا این ظرفیت را دارد که مدل جدیدی در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد کند و در تحلیل اتفاقات تاثیرگذار موفق عمل کند.
در پایان این بازدید علی متقیان مدیرعامل ایسنا از اعضای تیم تهرانگردی دعوت کرد تا جشن سه سالگی تهرانگردی را در خبرگزاری ایسنا برپا کنند و همچنین پیشنهاد کرد نمایشگاه عکس تهرانگردان نیز در ایسنا برپا شود که با استقبال گروه تهرانگردان مواجه شد.

  • ایکنا اولین خبرگزاری تخصصی کشور است و ما با آن هم‌خانواده هستیم

آخرین رسانه میزبان مسجد جامعی و خبرنگاران، اولین خبرگزاری تخصصی در ایران بود. خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آخرین مقصد تهرانگردان بود. مسجدجامعی با اشاره به احساس دلبستگی به ایکنا گفت: ما با ایکنا هم‌خانواده هستیم. ایکنا اولین خبرگزاری تخصصی کشور است و قبل از آن تمام خبرگزاری‌های کشور عمومی بوده‌اند. ما در بدو تأسیس این خبرگزاری فکر کردیم که با توجه به جایگاه ایران، ایکنا می‌تواند خبرگزاری دینی مستقل خبری باشد.

وی تصریح کرد: زمانی که برای اولین بار قرار بود هفته‌نامه گلستان قرآن را منتشر کنیم به این فکر می‌کردیم که آیا تولید خبر دینی در کشور به اندازه‌ای هست که بتوان یک هفته‌نامه با محور دینی منتشر کرد یا خیر؟ اما پس از آن و با افتتاح ایکنا و عملکرد موفق این خبرگزاری و حجم زبان‌های خارجی به کار رفته در آن متوجه شدیم که می‌توان در این حوزه موفق بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پایان خاطر نشان کرد: حجم بالای خبری در خبرگزاری ایکنا موجب شده است این خبرگزاری جایگاه خود را در میان خبرگزار‌ی‌های کشور باز کند و تاکنون نیز مدیران خوبی داشته و ما آمده‌ایم که به مسئولان این خبرگزاری خداقوت بگوییم.

کد خبر 303341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha