پهنه شرقی پایتخت ۳ بقعه متبرکه و آرامگاه نوادگان اهل‌بیت(ع) را در خود جای داده که در ایام فراغت و تعطیل میزبان زائران هستند.

زیارتگاه شرق

همشهری-پریسا نوری: بعضا همجواری این مکان‌های زیارتی با طبیعت بکر و فضاهای سبز گردشگری استقبال از این فضاهای معنوی را دوچندان کرده، چرا که شهروندان در روزهای تعطیل با خلوت و راز و نیاز با معبود هم غم دل سبک می‌کنند و هم از گشت وگذار در تفرجگاه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

امامزاده پنج‌تن

قدمت: بیش از ۳۰۰ سال

پیشینه و نسب: طبق آنچه در زیارت‌نامه آمده مرقد ۵ برادر به نام‌های سالم، ابوطالب، صائم، رحیم و حسین که پسران شیث، فرزند کاظم، فرزند علی‌بن‌الحسین زین‌العابدین‌(ع) هستند.

نشانی: لویزان، خیابان فرشادی

ویژگی: گنبد فیروزه‌ای و گلدسته‌های این بقعه در بالای تپه‌ای مشرف به جنگل‌های لویزان، چشم‌انداز زیبایی از همجواری جنگل، شهر و کوه‌ را نمایان می‌کند. بنای قدیمی بقعه ساده و چهارگوش با پوشش گنبدی بود که در عهد قاجار بر ۴ طرف آن ایوان ساده افزودند. بعدها ساختمان بقعه بازسازی و در ۴ ضلع بنا ۴ طاق‌نما ساخته شد که در ورودی روضه در طاق نمای جنوبی قرار دارد. پس از بازسازی نیز آینه‌کاری‌های خیره‌کننده و ایوان‌های بزرگ اطراف حرم زیبایی این مکان را دو چندان کرده‌ است. در این میان سال ۱۳۶۷ علاوه بر بازسازی، وسعت بنا افزایش یافت. اینجا به آستان مقدس امامزادگان پنج‌تن لویزان مشهور است و در محوطه حرم نیز گلزار شهدا و گورستان بومی‌های محدوده به چشم می‌آید.

امامزاده ‌عبدالله

قدمت: بنا بر مستندات قدمت آرامگاه به چند صد سال قبل برمی‌گردد.

پیشینه و نسب: طبق شجرنامه روی دیوار شبستان امامزاده، نسب امامزاده عبدالله به حضرت زین‌العابدین(ع) می‌رسد.

نشانی: انتهای پارک جنگلی سرخه‌حصار، روستای همه‌سین

ویژگی: در انتهای بوستان جنگلی سرخه‌حصار و پس از گذر ۷کیلومتری بزرگراه شهید یاسینی و جاده منتهی به روستاهای همه‌سین و هاجرآباد، از سمت راست جاده تابلوی امامزاده نمایان می‌شود. بارگاهی که بر بلندای تپه‌های سرسبز روستای زیبای همه سین قرار دارد که روزگاری شکارگاه و تفریحگاه شاهان قاجار و در قرق آنها بود. بقعه امامزاده تا دهه ۸۰ به‌صورت خشتی و ضریح آن هم مقبره‌ای سنگی بود تا اینکه رئیس وقت اداره اوقاف با حضور در روستا، دستور احراز هویت امامزاده را داد و پیرو خواسته او جمعی از اهالی راهی قم شدند و برای مشخص کردن نسب این امامزاده، به مؤسسه آیت‌الله ‌مرعشی نجفی مراجعه کردند. بعد از چندماه تحقیق مشخص شد، امامزاده عبدالله(ع) با ۸ واسطه به امام‌زین‌العابدین(ع) می‌رسد، پس از احراز هویت اینجا بازسازی شده و توسعه یافته است.

دیرگاهی‌ست دلم شوق زیارت دارد

بقعه چهل‌تن

قدمت: براساس گزارش کارشناسان میراث فرهنگی اصل بنای این بقعه به دوران صفویه و حتی قبل از آن برمی‌گردد.

پیشینه و نسب: طبق اسناد و مدارک نسب اهل قبور این بقعه به فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) می‌رسد.

نشانی: میدان شهید سعیدی، انتهای خیابان شهید آل‌آقا

ویژگی‌ها: بقعه ‌چهل‌تن در محله دولاب قرار دارد که براساس اسناد تاریخی موجود در آستان قدس رضوی مزار چهل‌تن از نوادگان و فرزندان حضرت موسی بن جعفر(ع) است که در پی امام رضا(ع) آمدند و هنگام عبور از دولاب توسط خلفای عباسی به شهادت رسیدند، وجه تسمیه این بنا هم بر همین اساس است. بنای بقعه چهل‌تن خشتی ساده و چهارگوش و طول هر ضلع داخلی بقعه حدود ۳ متر است. طاق بقعه در زمان قاجار تعمیر و ایوانی با پوشش ضربی نیز به آن افزوده شده است. اینجا گنبد، مقبره و ایوان معماری سنتی و اسلامی دارد و پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، قبرستان قدیمی دولاب و مقبره تعدادی از علمای این محله در اینجا قرارداشت که در سال۱۳۵۴ به دستور شهردار وقت تخریب شد.

دیرگاهی‌ست دلم شوق زیارت دارد

کد خبر 803525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha