گنبد طلایی بر بلندای تپه‌ای می‌درخشد که برف محوطه‌اش را سفیدپوش کرده و همه جا داربست، نصب و دورتادور صحن هم با فرش احاطه شده است.

امامزاده

همشهری آنلاین - پروانه بهرام‌نژاد:همه چیز موقتی و بنای اطراف مقبره در حال ساخت‌وساز و تکمیل است. با این حال زائران با گام‌های آهسته، خود را به صحن در حال بهسازی و جدید امامزاده(ع) می‌رسانند. یکی زیارتنامه می‌خواند و دیگری دست ادب بر روی سینه گذاشته و ارادت خود را اعلام می‌دارد. اینجا آستان مقدس امامزاده عبدالله‌بن زین‌العابدین(ع) در روستای «همه‌سین» و محدوده شرق تهران و از نوادگان ائمه معصوم(ع) است که قدمت دیرینه دارد.

 محل دفن ۲ معصوم یا یک امامزاده؟  

در چند کیلومتری شرق پایتخت و بعد از بوستان جنگلی سرخه‌حصار پس از گذر ۷ کیلومتری بزرگراه شهید یاسینی و جاده منتهی به روستاهای همه‌سین و هاجرآباد، از سمت راست جاده تابلوی امامزاده نمایان می‌شود. امامزاده‌ای‌که براساس آنچه قدیمی‌های روستا درباره‌اش گفته‌اند، نسبش به امام‌ زین‌العابدین(ع) می‌رسد. برای مشخص شدن این موضوع سال‌ها قبل، گروهی از اهالی راهی قم ‌شدند تا حقیقت را بیابند. تا اینکه بعد از چند ماه تحقیق مشخص شد پیشینه امامزاده عبدالله(ع) به امام‌زین‌العابدین(ع) می‌رسد.

«سید مرتضی موسوی» متولی امامزاده عبدالله(ع) که از اواخر دهه ۹۰ تولیت این مجموعه را برعهده دارد در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «تا قبل از دهه۹۰ و حضور ما در اینجا مردم فکر می‌کردند ۲ امامزاده از نوادگان امام موسی بن جعفر(ع) مدفونند، اما بعد از پیگیری و بررسی‌های انجام شده و تهیه شجره‌نامه توسط دفتر آیت‌الله ‌مرعشی نجفی، مشخص شد این امامزاده از نوادگان امام‌ زین‌العابدین(ع) است که با ۸ واسطه به ایشان می‌رسد. البته هنوز هم برخی از قدیمی‌های محله معتقدند ۲ امامزاده اینجا آرمیده‌اند و بر سر اعتقادشان هم هستند.»

نواده امام چهارم در روستای همه‌سین

نواده امام چهارم در روستای همه‌سین


 از ضریح چوبی تا نقره‌کاری اصفهانی‌ها

به گفته قدیمی‌های روستا، بقعه امامزاده تا دهه ۸۰ خشتی و کوچک بوده و مدتی بعد ضریح فلزی شده و حالا با اجرای یک فعالیت عمرانی، صحن وسرا در حال توسعه است. متولی امامزاده در این‌باره می‌گوید: «تا سال نو این طرح تکمیل می‌شود. اکنون گچکاری سقف، گنبد و زیر آن تکمیل شده است. همچنین دورنویسی سوره قرآن زیرنمای داخلی گنبد هم پایان یافته و گچبری داخل دیوار دور ضریح هم در حال انجام است. برنامه ما این است که تا شب‌ عید عملیات عمرانی دور ضریح را تمام کنیم. البته کارهای عمرانی بخش‌هایی مثل شبستان زمانبر و هزینه‌بردار است که خیّران می‌توانند در این زمینه مشارکت کنند. همچنین ضریح جدید امامزاده هم در اصفهان به صوت بزرگ‌تر و نقره‌کاری و طلاکاری شده در حال ساخت است.»

نواده امام چهارم در روستای همه‌سین

 همت خیّران 

سمت چپ بر روی سردر امامزاده عبدالله(ع) نام واقف حاجیه خانم «نصرت شیرمحمدی» نوشته شده و اهالی زحمات او را برای توسعه این بارگاه به یاد دارند و به تأکید آنها او برای رونق محدوده زحمت بسیار کشیده است. متولی امامزاده می‌گوید: «بانو شیرمحمدی تابلوی امامزاده را وقف کرده که جنس آن هم از نئون است، اما محوطه زمین امامزاده متعلق به روستاست که توسط تولیت و به کمک خیّران خریداری شده است. در وضعیت شیوع ویروس کرونا، زائران هر روز  می‌توانند ساعت ۹ صبح تا بعد از نماز مغرب و عشا برای زیارت به اینجا مراجعه کنند.»


بارگاهی در دل روستای همه‌سین

روستای همه‌سین در محدوده حریم شهرداری منطقه ۱۳و همسایگی بوستان جنگلی سرخه‌حصار واقع شده است. سابقه سکونت در این روستا به بیش از ۳۰۰ سال قبل برمی‌گردد. اما روند توسعه و ساخت‌وساز جدید در این محدوده حدود دهه ۱۳۶۰ اوج گرفته است. روستای همه‌سین که خیلی‌ها آن را به نام «دهترکمن» یا «ترکمن‌ده» نیز می‌شناسند، شامل روستاهای کوچک‌تری مانند «یان چشمه»، «چمن آب» و «بیدک» است و بر اساس نخستین سرشماری که سال ۱۳۹۵ انجام شده، قریب به هزار و ۲۰۰ نفر و ۴۰۰ خانوار دارد.

کد خبر 657012

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha