گردش هوا راه‌حل مناسبی برای مبارزه با انواع باکتری‌هایی است که روی تخت برای خودشان گشت‌وگذار ‌می‌کنند. به همین دلیل هرازگاهی که هوا خوب است تشکتان را در فضای آزاد بگذارید تا هوا بخورد.

ضرورت استفاده از تشک خوب

به گزارش همشهری آنلاین، اگر دوست دارید تشکتان عمر بیشتری داشته باشد، تمیزتر بماند و هر بار که روی آن خوابیدید احساس تازگی و راحتی کنید این روش‌ها به کارتان‌می‌آیند.

دنیایش را بچرخانید

اخلاق خوبی که نسبت به فرش‌ها دارید را نسبت به تشک‌ها هم داشته باشید؛ یعنی هرازگاهی جهتشان را عوض کنید. خوش‌خواب‌شناس‌هامی‌گویند با رسیدن هر فصل زمان عوض کردن جهت تشک هم‌ می‌رسد؛ به این ترتیب که در فصل اول سال بهتر است آن را سروته کنید و در فصل بعدی آن را زیر و رو کنید. با انجام دادن این کار عمر مفید تشکتان را بیشترمی‌کنید و مانع فرو رفتن آن یا نازک شدنش در بعضی از قسمت‌ها می‌شوید.

هواخور بگذارید

گردش هوا راه‌حل مناسبی برای مبارزه با انواع باکتری‌هایی است که روی تخت برای خودشان گشت‌وگذار ‌می‌کنند. به همین دلیل هرازگاهی که هوا خوب است تشکتان را در فضای آزاد بگذارید تا هوا بخورد. اگر خورشید در آسمان باشد که چه بهتر؛ اشعه‌ی یووی UV ضدباکتری عمل ‌می‌کند. با توجه به این‌که این فصل سال هوا سرد است و ابری، ‌می‌توانید هر بار که برای چند روزی منزل نبودید، ملحفه‌ها را از روی تشک بردارید و بگذارید هوا بخورد.

کنه‌کُش شوید

بیشتر افراد به شستن ملحفه‌ی روی تشک‌ها توجه ‌می‌کنند اما از تمیز کردن خود تشک غافل ‌می‌مانند. بستر تشک‌ها جای مناسبی برای جولان دادن نوع خاصی از کنه‌هاست. کنه‌هایی که عمدتا باعث بروز حساسیت‌های شدیدمی‌شوند. برای این‌که بتوانید جلوی بالا و پایین پریدن کنه‌ها را بگیرید بعد از درآوردن ملحفه‌ها، با ابزار مناسب، روی تشکتان را جارو برقی بکشید.
گوشه‌ها را تمیز کنید و نگذارید جایی از دستتان در برود. بعد نوبت به از بین بردن لکه‌های احتمالی‌ است. اگر روی تشک لکه افتاده‌می‌توانید با استفاده از لکه‌بر مخصوص فرش، تشک را هم تمیز کنید. همه‌ی این کارها را که انجام دادید نوبت به آخرین مرحله ‌می‌رسد، روی سطح تشک را با جوش شیرین بپوشانید و بگذارید به مدت یک روز باقی بماند. این کار باعث هر چه تمیز و تازه‌تر شدن تشک خواب شما خواهد شد.

زمان مناسب برای تعویض تشک

عمر معمولی تشک‌های خوش‌خواب حدود ده سال است. البته بعضی از آن‌ها ممکن است بیشتر از بقیه عمر کنند چون ازشان مراقبت بهتری شده است؛ اما در صورتی که متوجه شدید بخشی از تشک فرو رفته است، رو تشک سایه افتاده یا بخشی از آن نازک‌تر از بقیه‌ی سطوح است، زمان تعویض فرا رسیده است.

تهیه‌ی کاور مناسب

برای تر و تازه ماندن تشکتان می‌توانید از کاور مخصوص استفاده کنید. این کاورها که اغلب از جنس پشم شیشه تهیه شده‌اند، با یک قطعه کش که زیر تشک قرار می‌گیرد ثابت می‌شوند و شست‌و شویشان آسان است. می‌توانید به راحتی کاور را در بیاورید و داخل ماشین لباسشویی بیندازید.

موقع خرید دقت و سقف هزینه تعیین کنید

قبل از این‌که تصمیم نهایی برای خرید کردن بگیرید حتما خوب تحقیق کنید. ببینید چه مدلی برای شما مناسب است و این مدل بین چقدر تا چقدر هزینه برمی‌دارد. این هزینه کف و سقفی است که شما باید برای خرید تشک در نظر بگیرید. تا جایی که‌ می‌توانید برای خرید تشک مناسب و استاندارد خوب هزینه کنید و خواب راحت و آرامش کمر و گردنتان را فدای تشک‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت نکنید.

به دوخت نگاه کنید

یکی از چیزهایی که‌ می‌تواند نماینده‌ی کیفیت یک تشک خواب مناسب باشد، نوع دوخت آن است. حتما موقع خرید به محکم بودن و منظم بودن دوخت کناره‌های تشک دقت کنید. در صورتی که متوجه شدید دوخت تشک، استحکام کافی را ندارد از خریدن آن خودداری کنید چون به مرور زمان از هم بازمی‌شود و زمینه‌ی ورود انواع آلودگی‌ها به داخل تشک را فراهم‌ می‌کند.

دراز بکشید

رودربایستی را کنار بگذارید و روی تشکی که انتخاب کرده‌اید دراز بکشید. جابه‌جا شوید و ببینید آیا کمرتان راحت است؟ اگر بین چند مدل دو به شک بودید تشکی را بخرید که از بقیه سفت‌تر است. چون تشک‌ها معمولا بعد از مدتی کمی‌نرم‌می‌شوند و اگر تشک نرمی‌ را خریده باشید ممکن است با گذشت زمان زیادی از هم وا برود.

ضمانت بگیرید

یک برند خوب، ضمانت پس از فروش دارد و از این جهت خوش نام است. حتما قبل از خرید سراغ ضمانت‌نامه را بگیرید و تاکید کنید که خدمات پس از فروش برایتان مهم است.

این خرید ممنوع است

هرگز تشک دست دوم نخرید! این تشک هیچ جوری بهداشتی نخواهد شد.

از این راهکارهای تکمیلی هم‌می‌توانید استفاده کنید:

اگر از آلرژی رنج‌ می‌برید حتما دنبال مدل‌های ضدآلرژی بگردید. اگر هم دوست دارید تشک معمولی‌تان را به مدل ضد آلرژی تبدیل کنید می‌توانید از پارچه‌های مخصوص ضدآلرژی که در نمایندگی‌های کالای خواب پیدا ‌می‌شوند استفاده کنید.

مواد شوینده‌ای که رایحه‌ی ملایم دارند، برای شستن ملحفه‌ها مناسب‌تر هستند به خصوص اگر نسبت به بوی شوینده‌ها واکنش آلرژیک نشان‌ می‌دهید. شستن ملحفه‌های سفید با شوینده‌های ملایم و دمای جوش آب کمک زیادی به تمیز شدن آن‌ها می‌کند.

اگر فکرمی‌کنید اوضاع تشکتان «کنه‌ای» شده است، ‌ می‌توانید از بخارشو برای کنه‌کشی استفاده کنید. منتها فوت کوزه‌گری اینجاست که بعد از استفاده از بخارشو، باید آن را در هوای آزاد گذاشت تا رطوبتش از بین برود و زمینه‌ی رشد مجدد باکتری‌ها فراهم نشود.

کد خبر 803231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۷
    0 0
    بعضی ها را بگو که تو خانه سگ دارند و رو تخت اونا روی تشک آنها می خوابه چقدر میکروب داره تو خارج شهرداری سالی یکبار تشک های اینگونه مردم را جمع میکنه کی تو ایران این کار را میکنه کی حاضره تشک چند میلیونی را بذاره بیرون