حمید هیدارن: بالاخره پرونده رقابت‌های لیگ 87 هم مهر و موم شد. این بار حکم قهرمانی به نام استقلال زده شد.

 سال پیش درست در همین روزها بود که سپاهان در آخرین دقایق ب ازی مقابل پرسپولیس نتیجه را به میزبان واگذار کرد و جام قهرمانی برای دومین بار نصیب سرخپوشان پایخت شد. امسال هم اتفاقی مشابه رخ داد و ذوب‌آهن در روز پایانی مسابقات لیگ هشتم عنوان قهرمانی را از دست داد؛ پایانی که شاید کمتر کسی می‌توانست به شکلی که رخ داد آن را پیش‌بینی کند.

تبانی در کار نبود

گرچه ذوب‌آهن نایب‌قهرمان لیگ 87 شد اما این امر نباید باعث شود ارزش کار تیم نادیده گرفته شود، تیمی که فصل قبل با 48 امتیاز به رتبه ششمی بسنده کرده بود، امسال صرفا به‌دلیل تفاضل گل کمتر و با امتیاز برابر با قهرمان مسابقات در جای دوم جدول قرار گرفت.

 به این قضیه می‌توان طور دیگری هم نگاه کرد؛ حالا اصفهان مثل چند سال گذشته حداقل یک نماینده در لیگ قهرمانان آسیا دارد. آنها لیگ 87 را بی‌سروصدا آغاز کردند و با شرافت آن را به پایان رساندند. برخلاف آنچه برخی افراد به غلط حدس می‌زدند، هیچ گونه تبانی در بازی آخر شکل نگرفت و اگر رتبه‌های جدول بین تیم‌ها تقسیم شد، در فضایی پاک این مهم صورت گرفت.

6 برد و یک تساوی متوالی

19 برد، 9 تساوی، 6 باخت، 58 گل زده، 42 گل خورده و 66 امتیاز از 34 بازی. این آمار قابل قبول مربوط به ذوب‌آهن اصفهان است. شاگردان منصور ابراهیم‌زاده لیگ هشتم را با پیروزی یک بر صفر مقابل مس کرمان شروع کردند و پایانی قابل تحسین تا هفته ماقبل آخر مسابقات داشتند.

این تیم بعد از باخت به سایپا در هفته بیست‌وششم رقابت‌ها، 6 برد و یک تساوی پیاپی به دست آورد که آماری عجیب در هفته‌های پایانی محسوب می‌شود. یعنی هر چه به روزهای آخر نزدیک می‌شدیم راندمان کاری تیم بهتر شد. این امر تا آنجا ادامه یافت که فاصله امتیازی استقلال تهران و ذوب‌آهن به حداقل رسید و حتی در هفته‌های سی‌ودوم و سی‌وسوم این تیم اصفهانی بود که صدر جدول را به انحصار خود درآورد.

باز هم فولاد سد راه شد

فولاد در هفته پایانی نیم‌فصل اول مسابقات نیز ترمز ذوب‌آهن را در فولاد شهر کشید و به تساوی 2 بر 2 با میزبان خود دست یافت. اتفاقا آن روز هم سجاد فیض‌اللهی و محمد قاضی‌ گل‌های فولاد را به ثمر رساندند.

جالب‌تر اینکه در دیدار رفت هم فولاد به گلی زودهنگام (دقیقه 3) دست یافت و در دقایق پایانی (دقیقه 87) بازی را به تساوی کشاند. ذوب‌آهن در لیگ امسال 58 گل به ثمر رساند که این آمار یعنی آنها دومین خط حمله برتر مسابقات بعد از استقلال تهران را در اختیار داشتند.

 البته از این قضیه هم نباید گذشت که پذیرفتن 425 گل در 34 بازی با توجه به عملکرد سایر تیم‌ها، خط دفاعی ذوب‌آهن را در رده یازدهم خطوط دفاعی برتر این لیگ قرار داد و شاید لطمه اصلی هم از این منطقه به تیم وارد آمد.

نمایندگان استان آبروداری کردند

نمایندگان استان اصفهان در مجموع عملکرد قابل قبولی در لیگ امسال داشتند. ذوب‌آهن و سپاهان رتبه‌های دوم و چهارم جدول را به خود اختصاص دادند و این یعنی فوتبال دیار زاینده‌رود همچنان در معادلات این رشته ورزشی نقش تعیین‌کننده‌ای را ایفا می‌کنند.

در واقع اگر سپاهان بتواند در جام حذفی به مقام قهرمانی دست یابد، باید گفت اصفهانی‌ها بهترین عملکرد را در بین استان‌های کشور داشته‌اند. بنابر این در یک نگاه کلی نمی‌توان فوتبال استان را بازنده مسابقات لیگ 87 قلمداد کرد

. به گواه کارشناسان و اهالی فن، ذوب‌آهن به همراه استقلال تهران کم‌فراز و نشیب‌ترین نتایج را در رقابت‌های امسال داشتند و از شروع لیگ هشتم در قواره‌های قهرمانی ظاهر شدند.

خدمات ذوب‌آهن به لیگ هشتم

ذوب‌‌آهن بازیکنان خوبی را در جریان مسابقات لیگ 87 به فوتبال ایران معرفی کرد؛ ایگور خوزه ماریو دی‌‌کاسترو یکی از بهترین خارجی‌های لیگ هشتم بود. اسماعیل فرهادی در خط حمله تیم احیا شد و محمدرضا خلعتبری تا ترکیب اصلی تیم ملی پیش رفت.

محسن مسلمان شخصیت لیگ برتری پیدا کرد و حسن اشجاری جناح چپ تیم‌ ملی را در انحصار خود درآورد. عیسی اندوی در بسیاری از دیدارها چهره شاخص میدان بود و بازیکنانی چون قاسم حدادی‌فر، مصطفی صالحی‌نژاد، محمد منصوری، سیدمحمد حسینی، فرشید طالبی و محمد صلصالی دوباره اوج گرفتند. اینها خدمات ارزنده‌‌ای است که نایب قهرمان لیگ 87 به فوتبال ایران ارائه داد.

اما حیف شد

همه اینها را گفتیم اما آه و افسوس اصفهانی‌ها بابت از دست رفتن عنوان قهرمانی در 14 دقیقه پایانی لیگ هشتم کتمان شدنی نیست. ذوب‌آهن در مجموع 3046 دقیقه از شروع لیگ 87 قهرمان مسابقات بود اما روز آخر یک شکست تلخ مقابل فولاد را تجربه کرد تا با خاطره‌ای نه چندان خوشایند به کار خود پایان بخشد. این تیم فقط در 5 بازی موفق به گلزنی مقابل حریفان نشد. هیچ کس خاطره پیروزی 6 بر 3 ذوب‌آهن مقابل سایپا را زیاد نخواهد برد.

 البته باخت‌های سنگین 3 بر صفر و 4 بر صفر طی 2 بازی رفت و برگشت مقابل ابومسلم هم عجیب به نظر می‌رسید. اما حالا اینها همه تمام شده است. باید به روزهای آینده فکر کرد. همین که ذوب‌آهن نشان داد می‌تواند صاحب شخصیت قهرمانی شود، یک خبر خوب برای فوتبال اصفهان است. مردم این دیار باید به نماینده خود افتخار کنند.

همشهری استانها

کد خبر 80240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز