حمید هیدارن: پیروزی یک تیم فوتبال می‌تواند شور و حال خاصی به فوتبال‌دوستان و همچنین در طیفی وسیعتر، مردم آن منطقه ببخشد

سال 87 برای فوتبال تبریز سال خوبی بود چرا که بعد از سالها استان آذربایجان شرقی 4 سهمیه در لیگ دسته اول دارد و از این 4 سهمیه 2 تیم تراکتورسازی و شهرداری از مدعیان جدی صعود به لیگ برتر هستند. البته تیم پتروشیمی نیز همچنان برای صعود به لیگ برتر تلاش می‌کند.

اما در این میان نباید از افت محسوس تیمی مثل ماشین‌سازی با سابقه بیش از 4 دهه غافل بود. این تیم بعد از هفته بیست‌ویکم در انتهای جدول گروه دوم قرار دارد و شاید اگر کمی زودتر به وضع آن رسیدگی می‌شد، وضعیتش بسیار بهتر از وضعیت کنونی بود.

در مورد تراکتورسازی باید گفت به زعم بسیاری از کارشناسان فوتبال این تیم پس از پرسپولیس و استقلال تهران پرطرفدارترین تیم کشور محسوب می‌شود. اما چرا این تیم پرطرفدار و ریشه‌دار فوتبال ایران 8 سال باید با تیم‌های درجه دوی کشور سرشاخ شده و نتواند در سطح اول فوتبال کشور حرفی برای گفتن داشته باشد؟

 در این خصوص تحلیلی اجمالی بر اوضاع تیم پر طرفدار تراکتورسازی تبریز داریم و علل موفقیت این تیم در رقابت‌های لیگ 87 – 88 را بررسی می‌کنیم. امسال در راس هرم این باشگاه مدیر توانمندی حضور دارد. ناصر شفق به‌عنوان مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی که سابقه مدیریتی در باشگاه‌های بزرگ کشور را دارد، نقش اساسی در موفقیت تراکتورسازان داشته است.

حضور وی در هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال وزنه بسیار بزرگی برای تراکتورسازی و شهر تبریز محسوب می‌شود. شفق به تحولات اساسی در این باشگاه دست زد. امسال با پیشنهاد مدیر عامل، به چارت مدیریتی باشگاه معاون اجرایی اضافه شد که تمام امور اجرایی با نظارت وی انجام می‌شود.

 نقش علی غفوری به‌عنوان معاون اجرایی باشگاه را در ساماندهی تیم‌ها، ورزشگاه و امورات جاری با توجه به پیشینه مدیریتی ورزشی وی نباید نادیده گرفت. ایجاد زمین چمن مصنوعی و توسعه جایگاه تماشاگران یکی از اساسی‌ترین مسائلی بود که در بازیهای خانگی به یاری تیم شتافت وبا تکریم هواداران، گام بلندی در تداوم موفقیت‌های تراکتورسازی برداشته شد.

احمد ابهران داور بین‌المللی سال‌های نه چندان دور فوتبال کشور، یکی دیگر از عوامل موفقیت تیم است. او با درایت و مدیریت خاص خود توانسته است تیمی به دور از حاشیه گرد هم آورده و مسائل اجرایی را بی‌نقص به پیش ببرد.

اما در مورد سر مربی تیم باید گفت بی‌شک فراز کمالوند را همه آذربایجانی‌ها قبل از اینکه به تبریز بیاید، می شناختند. وی کسی بود که با تیم نه چندان مطرح شیرین فراز در حضور 70 هزار تماشاگر مشتاق تبریزی از سد تیمی گذشت که توانسته بود آن سال نتایج خوبی در لیگ دسته اول کسب کند.

 فراز با فراز و نشیب بسیار و البته با اصرار ناصر شفق مدیر عامل باشگاه به تراکتورسازی پیوست و به نتایجی دست یافت که در برخی موارد در این تیم بی سابقه بود. تراکتورسازی در 21 بازی خود 13 برد، 5 تساوی و فقط 3 باخت را در کارنامه ثبت کرد.

نتایج تیم در دور برگشت مسابقات لیگ دسته اول بسیاری از اصحاب فوتبال را حیرت زده کرد. وی با تیم خود در مسابقات دور برگشت، بدون باخت همچنان به تاخت و تاز در صدر جدول ادامه می‌دهد.

 اصلی‌ترین و نزدیکترین رقیب تیم تراکتورسازی، شاهین پارس جنوبی است که در پایان نیم فصل اول 8 امتیاز بالاتر از تراکتورسازی بود اما اکنون با 3 امتیاز کمتر و تفاضل گل 12 در جای دوم ایستاده است. مس رفسنجان با 6 امتیاز کمتر یک رقیب جدی محسوب می‌شود که در یک بازی میزبان تراکتورسازان خواهد بود.

در نهایت به بازیکنان سختکوش تیم می‌رسیم؛ تراکتورسازی امسال شاهد حضور بازیکنانی است که از دقیقه آغازین تا سوت پایان با تعصب مثال‌زدنی بازی می‌کنند و به حریفان اجازه خود نمایی در میدان را نمی‌دهند. بعضی از بازیکنان چنان با تعصب و حرفه ای بازی می‌کنند که بر ایرادات آغازین فصل برخی حاشیه سازان مبنی بر غیر بومی بودن تیم خط بطلان کشیده‌اند. اینان مثل یک سرباز در خدمت تیم هستند.

هشمهری استانها

کد خبر 80885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز