نگار صادقی: استان مرکزی با صادرات یک میلیارد دلار کالا در سال گذشته همچنان یکی از قطب‌های صنعتی ایران محسوب می‌شود، اما رکود حاکم بر صنایع کشور به این استان هم سرایت کرده است؛

این در حالی است که نماینده اراک این وضعیت را کاملا طبیعی و به دلیل پوست‌اندازی اقتصاد ایران می‌داند.قبل از پیروزی انقلاب تنها 51 واحد صنعتی در استان فعال بود که این تعداد طی سال‌های اخیر به بیش از 2 هزار و 400 واحد صنعتی با ایجاد بیش از 90 هزار شغل مستقیم تبدیل شده است. اکثر صنایع مادر در این استان احداث شده است.

نماینده اراک با بیان این که رقابت پذیری تولیدات در بخش صنعت به گونه‌ای هدایت نشده است که امروز قیمت تمام شده پایین بیاید می‌گوید: در حال حاضر نرخ بازدهی نیروی کار در ایران پایین است.

از طرفی واحدهای تولیدی با مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و منابع بانکی، سرمایه‌گذاری مناسب و نداشتن فناوری مناسب نسبت به صنایع به روز دنیا روبروهستند.

بخش بزرگی از صنایع موجود در استان مرکزی دولتی است، این صنایع در یک برهه با استفاده از انحصار دولتی و عدم رقابت با سایر واحدهای تولیدی توانستند امور خود را بگذرانند، اما با در دستور کار قرار گرفتن خصوصی سازی ، معادله شرکت‌هایی که در لیست واگذاری قرار گرفت به هم خورد.

رجایی در این ارتباط می‌گوید: از زمان گسترش سیاست خصوصی‌سازی در دولت، بدنه دولتی و غیربهره‌ور استان که با حمایت دولتی به فعالیت خود ادامه می‌داد، با از بین رفتن حمایت با چالش جدیدی ازجمله سوءمدیریت و اشتغال کاذبی که طی این سال‌های به وجود آمده بود، روبرو شد.

نماینده اراک ادامه می‌دهد: باید دولت به حمایت از واحدهایی که هم‌اکنون با مشکل مواجه شده اند بپردازد، به نحوی که روند واگذاری آنها با آهنگ ملایم‌‌تر و زمان بندی انجام شود.
عدم نقدینگی و مشکلات مالی هم‌اکنون به یکی از بزرگترین مشکلات واحدهای صنعتی در اراک تبدیل شده است.

به گفته نماینده اراک هم‌اکنون واحدهای کوچک استان مرکزی به دلیل شرایط به وجود آمده دارای مشکل هستند، زمانی که این واحدها به‌عنوان پیمانکار 2 یا 3 کار می‌کنند در دریافت نقدینگی  و پرداخت دستمزدها دچار مشکل هستند.

رجایی در مورد مشکلاتی که هم‌اکنون صنایع بزرگ استان مرکزی با آن روبرو هستند می‌گوید: این واحدها جثه بزرگی داشته و باید فعالیت‌های سنگین انجام دهند منتهی به دلیل نداشتن نقدینگی لازم  نمی‌توانند به اصلاح تجهیزات و خرید اقلام مورد نیاز خود بپردازند در نتیجه در امر تولید با مشکل مواجه می‌شوند.

وی مشکلات پیش آمده در واحدهای تولیدی را از ویژگی‌های ساختار فعلی اقتصاد ایران به‌دلیل پوست‌اندازی و حرکت به سمت خصوصی‌سازی اعلام می‌کند و می‌گوید: در هر حال زمانی که قرار است تحول مهمی در جریان اقتصادی کشور رخ دهد و اکثر واحدهای دولتی به بخش خصوصی واگذار شود طبیعی است که اثرات منفی ناشی از این تغییرات در اقتصاد نمایان می‌شود.

نماینده اراک ادامه می‌دهد: سال گذشته واردات کالا به ایران از مرز 55 دلار گذشت که در مقایسه با سال قبل از رشد15.3 درصدی برخوردار بود.

از طرفی تعرفه واردات برخی از کالاها نیز کاهش یافت این امر باعث اعتراض بسیاری از واحدهای تولیدی شد بسیاری از صنعتگران معتقدند واردات باعث افت تولید آنها شده است.

با وجود مشکلاتی که صنایع اراک طی 3 سال اخیر با آن روبرو بودند اما این استان همچنان قلب صنعتی ایران به شمار می‌رود، رجایی با بیان اینکه سال گذشته این استان یک میلیارد دلار صادرات داشته است تاکید می‌کند: «باید از تمامی  فرصت‌هایی که در اختیار صنعت قرار می‌گیرد نهایت استفاده را برد».

کد خبر 82490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز