نویسندگان بسیاری کوشیده‌اند از مقاومت و مبارزه گروه‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش در راه رهایی فلسطین بنویسند که نهضت مردمی دنباله‌داری است که هر بار به شکلی خود را نشان می‌دهد

رویداد طراحی دیواری با ماژیک برای غزه

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: زندگی در سرزمین‌های اشغالی که بیش از هفت دهه است سایه سنگین یک رژیم غاصب در گوشه و کنار آن احساس می‌شود، طعم تلخی دارد که فلسطینی‌ها سال‌ها آن را تجربه می‌کنند و نویسندگان متعددی از فلسطین و کشورهای دیگر کوشیده‌اند درباره این تجربه‌های تلخ بنویسند؛ از تاریخ و سرگذشت این سرزمین مقدس گرفته تا رنج‌های بی‌شماری که هر یک از فلسطینی‌ها، چه در داخل سرزمین‎های اشغالی و چه بیرون از مرزهای این کشور متحمل می‌شوند و سال‌ به سال به رنج و اندوه آن‌ها افزوده می‌شود. همچنین نویسندگان بسیاری کوشیده‌اند از  مقاومت و مبارزه گروه‌ها و جنبش‌های آزادی‌بخش در راه رهایی فلسطین بنویسند که نهضت مردمی دنباله‌داری است که هر بار به شکلی خود را نشان می‌دهد. این روزها و همزمان با تحولات اخیر غزه، برای آشنایی بیشتر با تاریخچه سرزمین مقدس فلسطین و همچنین دردها و رنج‌های مردم مسلمان و مظلوم این کشور تحت اشغال صهیونیست‎ها، گزیده‌ای از کتاب‌های مطرح در این زمینه را مرور می‎کنیم.

روایت‌های خواندنی از فلسطین اشغالی

فلسطین از منظر رهبر انقلاب

کتاب«فلسطین از منظر رهبر انقلاب» اثری درباره قبله اول مسلمانان است که سعید صلح میرزایی این اثر را گردآوری کرده و موضوع آن به مسئله فلسطین و اهمیت آن در دنیای معاصر از منظر رهبر انقلاب اسلامی می‌پردازد. در معرفی این اثر آمده است، بر هیچ‌کس پوشیده ‌نیست که انقلاب اسلامی ایران بر پایه‌ مبانی دین مبین اسلام به ‌وجود آمده است. بر همین اساس حمایت از منافع جهان اسلام و به‌خصوص ملت‌های مظلوم مسلمان از اولین شعارهایی بود که توسط بنیانگذار مقدس جمهوری اسلامی قدّس‌سره مطرح شد. آرمان امام‌ خمینی (ره)جان تازه‌ای به پیکر انتفاضه دمید و ابتکار تعیین جمعه‌ آخر ماه مبارک رمضان به عنوان «روز جهانی قدس» عامل ماندگاری مسئله فلسطین شد. کتاب حاضر از سوی انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است.

روایت‌های خواندنی از فلسطین اشغالی

فلسطین همیشه در اشغال

کتاب‌های متعددی درباره فلسطین به قلم نویسندگانی که اصالت فلسطینی دارند اما اکنون ساکن این سرزمین اشغالی نیستند، نوشته و منتشر شده که یکی از آن‌ها، اثری با عنوان«فلسطین همیشه در اشغال : فلسطین از درون و بیرون» اثر ساری ماکدیسی است با ترجمه سمیرا صادق ابدلی ترجمه و از سوی انتشارات روایت فتح منتشر شده است. نویسنده که خود یک فلسطینی است، با ارائه مشاهدات مستند بی‌شمار در مورد نقض حقوق اولیه فلسطینی‌ها در سرزمین مادری خود، روایتی خواندنی از شرح حال روزانه مردم تحت سلطه و اشغال صهیونیست‌ها ارایه می‌‎دهد. مولف کتاب، ساری مکدیسی، متولد ۱۹۶۴، منتقد ادبی و استاد آمریکایی است. متخصص در ادبیات قرن هجدهم و نوزدهم بریتانیا. او اصالتا فلسطینی و لبنانی است. همچنین درباره سیاست و فرهنگ معاصر عرب می نویسد.

روایت‌های خواندنی از فلسطین اشغالی

آغاز پایان

کتاب «آغاز پایان؛ رصد تحولات آماری و راهبردهای جمعیتی آزادسازی فلسطین» نوشته صالح قاسمی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است. کتاب حاضر به این موضوع می‌پردازد که سرزمین تاریخی و مقدس فلسطین، از دیرباز مورد توجه ادیان آسمانی و تمدن‌های بشری بوده است. از منظر ایدئولوژیک و دینی، فلسطین در گذشته ادیان آسمانی و حوادث آینده آخرالزمانی جهان بسیار تعیین‌کننده بوده و خواهد بود. همان‌طور که از دریچه مباحث استراتژیک و ژئوپلتیک نیز جغرافیای حساس این کشور باستانی در راهبردهای کلان جهانی، تعیین‌کننده برتری سیاسی قدرت‌های بین‌المللی بوده است. نظر به ابعاد اهمیت دینی و سیاسی این کشور بود که سازمان صهیونیسم جهانی این سرزمین مظلوم را برای اجرای طرح اسکان یهودیان صهیونیست و تأسیس رژیم نامشروع اسرائیل برگزید. کتاب حاضر راهکارهایی هم برای نجات فلسطین دارد.

روایت‌های خواندنی از فلسطین اشغالی

۱۰ غلط مشهور درباره اسرائیل

کتاب«۱۰ غلط مشهور درباره‌ اسرائیل» نوشته ایلان پاپه با ترجمه وحید خضاب از سوی انتشارات کتابستان معرفت چاپ و منتشر شده است. این کتاب به موضوعاتی می‌پردازد که خیلی‌ها فکر می‌کنند درست است ولی نیست. این کتاب یک راهنما برای شناخت اسرائیل است. افسانه‌ها و واقعیتی که پشت دولت این رژیم غاصب است و اکثر ما از آنها بی خبریم. در این کتاب ایلان پاپه، مورخ صریح و تندروی اسرائیلی، مورد بحث‌ترین عقاید در مورد ریشه و هویت دولت معاصر اسرائیل را مطرح کرده و با ما به اشتراک می‌گذارد. ۱۰ غلط مشهور که نویسنده در این کتاب بیان می کند، که به طور بی‌وقفه در رسانه‌ها تکرار می‌شود، و توسط ارتش اعمال می‌شود، و بدون هیچ گونه سوال توسط دولت‌های جهان پذیرفته می‌شود، وضعیت موجود منطقه را تقویت می کند.

روایت‌های خواندنی از فلسطین اشغالی

ماجرای فلسطین و اسرائیل

کتاب«ماجرای فلسطین و اسرائیل» به قلم مجید صفاتاج، تحقیقی است درباره فلسطین و اسرائیل و تاریخچه آن، که موضوعاتی مانند نام فلسطین و جایگاه آن در قرآن و احادیث و روایات اسلامی و نیز جغرافیای فلسطین و پرچم آن، چگونگی پیدایی و سلطه صهیونیسم در فلسطین، وضع فکری و اعتقادی و سیاسی یهودیان و کنگره صهیونیست‌ها در شهر بال سوئیس، پروتکل‌های صهیونیسم و تلاش سازمان یافته آنان و نیز نظام سیاسی صهیونیسم پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی. همچنین بررسی سیاست و عملکرد انگلیس پیش از تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی از دیگر موضوعات این کتاب است. نگارنده ضمن اشاره ای گذرا به پیمان سایکس ـ پیکو، اعلامیه بالفور و پیمان صلح پاریس، درباره قیومیت انگلیس بر فلسطین و قطعنامه تقسیم فلسطین بحث می کند.

روایت‌های خواندنی از فلسطین اشغالی

شکست اشغالگران در غزه

کتاب«شکست اشغالگران در غزه: آغاز اضمحلال رژیم صهیونیستی» نوشته عدنان عبدالرحمن عامر با ترجمه فاطمه کاظمی از سوی انتشارات روایت فتح چاپ و منتشر شده است. این کتاب به این موضوع می‌پردازد که شکست اسرائیل در نوار غزه در پاییز ۲۰۰۵ نخستین تجربه فلسطینی ها در عقب نشینی اسرائیلی‌ها از زمین‌های فلسطین اشغالی بود. با این عقب نشینی ناگزیر، مقاومت توانست با عملیات نیروهایش به دستاوردهای مهمی رسیده و گامی به جلو بردارد. کتاب حاضر تلاش می کند این مقاومت را به تصویر بکشد، مقاومتی که پیروزی تاریخی در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی را به دنبال داشت. این پیروزی در سرزمین فلسطین در نوع خود نخستین است و اگر مقاومت بتواند در سایه حمایت بی نظیر مردمی از سلاح، اراده و عزمش به نحو احسن استفاده کند، این پیروزی هرگز آخرین نخواهد بود.

روایت‌های خواندنی از فلسطین اشغالی

غزه در حصار

کتاب«غزه در حصار، گزارشی از اوضاع غزه در ایام محاصره» با ترجمه احمد کریمیان از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است. در مقدمه کتاب ریشه‌های سیاسی محاصره و جنگ نابرابر غزه به اجمال بررسی شده است. کتاب حاضر شرح می‌دهد که چگونه محاصره ۵/۱ میلیون انسان محروم، در زندان بزرگی به نام غزه، کشتار ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی در این باریکه و سکوت معنادار مجامع بین‌الملل و مدعیان دفاع از حقوق بشر، داغ ننگ تازهای بر چهره دولتهای استعماری غرب نهاد. بسیاری از بیماران، به دلیل فقدان دارو و عدم امکانات درمانی و یا ممنوعیت خروج از غزه، جان خود را از دست دادند. از شیرخشک نوزادان تا نان، غذا، سوخت، برق، آب آشامیدنی سالم و دیگر نیازهای اولیه زندگی در غزه نایاب و بخشهای حمل و نقل، کشاورزی، صنعت، فرهنگ، بهداشت و درمان، تعطیل شد.

روایت‌های خواندنی از فلسطین اشغالی

سرزمین مقدس؛ سفری به فلسطین

کتاب«سرزمین مقدس؛ سفری به فلسطین» نوشته گی دولیل با ترجمه عاطفه احمدی از سوی انتشارات اطراف منتشر شده است. گی دولیل، کارتونیست مشهور کانادایی، یک سال همراه همسر و فرزندانش در فلسطین زندگی کرده و دیده‌ها و شنیده‌ هایش در این مدت را به تصویر کشیده است. دولیل در این کتاب مثل سفرنامه‌های دیگرش، در پی ارائه‌ تفسیر و توضیحی جامع درباره‌ شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبانش نیست. روایت‌ مصور او فقط گزارشی دقیق و پرجزئیات از مشاهدات شخصی درباره‌ زندگی روزمره درون جامعه‌ ملتهب فلسطین است که رسانه‌ها معمولاً به آن نمی‌پردازند. روایت زندگی در نوار غزه که بیش از یک میلیون انسان در آن حبس شده‌اند و سال‌هاست اجازه‌ رفت‌ و آمد ندارند. روایت زندگی سخت انسان‌هایی که برای گذر از کوچه ‌پس‌کوچه‌های زیبای بیت‌المقدس باید جان‌شان به لب برسد.

کد خبر 801756

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha