گسترش روزافزون تظاهرات ضدصهیونیستی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین درحالی این روزها در شهرهای مختلف جهان ادامه دارد که کارشناسان معتقدند دست بالای جبهه‌مقاومت در نبرد رسانه‌ای با صهیونیست‌ها، صدای مظلومیت غزه را به سراسر جهان رسانده‌است.

غزه

همشهری‌آنلاین - گروه‌سیاسی: رسانه‌ها و مقام‌های رژیم‌صهیونیستی اگرچه طی هفته‌های اخیر کوشیده‌اند با ابزارهای رسانه‌ای و صرف هزینه‌های کلان دراین زمینه، خود را در حمله به غزه محق نشان دهند، اما همراهی پررنگ افکارعمومی جهان با مردم فلسطین در غزه، به‌ویژه در کشورهای غربی، نشان می‌دهد این رژیم در میدان «دیپلماسی عمومی» نیز از جبهه مقاومت فلسطینی شکست خورده‌است.

دستیابی به بلوغ رسانه‌ای

یک کارشناس رسانه در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین درباره «نبرد روایت‌ها» در جنگ غزه اظهارکرد: امروز جریان مقاومت در حوزه رسانه به بلوغ رسیده‌است و مهم‌ترین نکته قابل‌مشاهده دراین زمینه، این است که اکنون دیگر «روایت نخست» را مقاومت در سطح جهان مطرح می‌کند. این نشانه بلوغی است که در حوزه رسانه در جریان مقاومت اتفاق افتاده است.

مهدی جهان‌تیغی با بیان اینکه فیلم‌ها، تصاویر و کلیپ‌هایی که از فلسطین مخابره می‌شود، از اصول حرفه‌ای برخوردار است، افزود: مردم وقتی این فیلم‌ها را می‌بینند، گوییبا یک قصه، روایتی جامع و داستان کوتاه روبه‌رو می شوند. اکنون دیگر خیلی‌ها در ذهن‌شان هست که فلان کودک فلسطینی چه کسی را از دست داده بود و چه گفت و چه اتفاقی برای او افتاده بود.

وی تصریح‌کرد: به بیان دیگر هر روایت، قصه زندگی یکی از کودکان فلسطینی را به تصویر می‌کشد و نشانه‌های یک تکامل را داراست.

چرا جبهه‌مقاومت پیروز «نبرد روایت‌ها» است؟ | رسانه‌های مقاومت به بلوغ رسیده‌اند

شکل‌گیری انسجام رسانه‌ای

این فعال رسانه‌ای ادامه‌داد: علاوه‌بر بلوغی که در جریان مقاومت در حوزه رسانه اتفاق افتاده، حلقه‌های دیگر رسانه‌های مقاومت در مرحله دوم به کمک فلسطین آمده‌اند و امروز جریان مقاومت صاحب رسانه‌های تاثیرگذاری است که «پیوسته» عمل کرده‌اند. در واقع در شرایط کنونی شاهد شکل‌گیری نوعی وحدت میان رسانه‌های جریان مقاومت هستیم.

جهان‌تیغی عنوان‌کرد: اگر امروز شاهد انسجام نظامی در حوزه مقاومت هستیم، در همان تراز با یک وحدت رویه در حوزه رسانه‌های منتسب به جریان مقاومت نیز روبه‌رو هستیم که درجریان تحولات اخیر تاثیرگذاری بی‌بدیلی داشته‌است.

وی با بیان اینکه در تحولات اخیر شاهد بودیم در برخی دیگر از نقاط جهان‌اسلام برخلاف گذشته، رسانه‌ها به کمک فلسطین آمده‌اند، اظهارکرد: برخی کشورها یا رسانه‌های اسلامی که قبلا نسبت به موضوع فلسطین تلاش می‌کردند روایت‌های تعدیل شده‌ای مخابره کنند، این‌بار با شفافیت و صراحت بیشتری به صحنه آمده‌اند.

ابتکارعمل رسانه‌ای مقاومت

این کارشناس رسانه با بیان اینکه علاوه‌بر حوزه عملیات اطلاعاتی – نظامی، در عرصه رسانه‌ای نیز ابتکارعمل در دست جریان مقاومت است، ادامه‌داد: نخستین تصاویر ازسوی جریان مقاومت مخابره شد و همزمان با عملیات، تصاویر موفقیت‌های نظامی مخابره شد. به این ترتیب از ابتدا ابتکارعمل در حوزه رسانه در اختیار مقاومت قرار گرفت و به «منبع اول» تبدیل شدند.

جهان‌تیغی افزود: درواقع مقاومت در یک عملیات پیچیده اطلاعاتی، یک غافلگیری را به حریف تحمیل کرد، اما برخلاف گذشته رسانه نیز همتراز این موضوع عمل کرد.

عمومی شدن رسانه در غزه

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه تحولات میدانی سبب شد رسانه‌ها دیگر نتوانند قضایای فلسطین را پنهان کنند، گفت: این موضوع در ۲ بعد قابل بررسی است؛ نخست اینکه جنایات صهیونیست‌ها به‌قدری وحشیانه، وسیع و گسترده است که دیگر امکان کتمان وجود ندارد. ازسوی دیگر مردم فلسطین؛ از مردم عادی گرفته تا خبرنگاران، پرستاران و... آنچنان استقامتی از خود نشان داده‌اند که سوژه‌های نابی را شکل داد و درجهان پربازدید شد.

جهان‌تیغی ادامه‌داد: نکته دیگری که باید در حوزه نبرد روایت‌ها در جنگ غزه مورد توجه قرار گیرد، موضوع عمومی شدن رسانه در نوارغزه است. بسیاری از مردم به‌صورت خودجوش در نقش رسانه عمل کردند. این رویکرد سبب شد تحولات جاری در غزه به‌صورت گسترده‌ای مورد توجه افکارعمومی جهان قرار گیرد.

کد خبر 807774

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha