التهاب مزمن می‌تواند منجر به بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله امراض قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان شود. این در حالی است که مصرف انار ممکن است به جلوگیری از التهاب مرتبط با این شرایط مزمن کمک کند.

انار

به گزارش همشهری آنلاین، فواید اصلی این میوه‌ فوق العاده عبارت اند از فعالیت آنتی اکسیدانی، کمک به حفظ سلامت قلب، سلامت دستگاه ادراری، افزایش استقامت ورزشی و شماری دیگر از مزایای منحصر به فرد.

انار میوه‌ گیاهی با نام علمی Punica granatum است. این میوه دارای یک گوشت داخلی سفید رنگ مملو از دانه های خوراکی ترد و آبدار به نام آریل است. گفتنی است که فواید انار تنها به استفاده از این دانه های خوشمزه به صورت خوراکی مانند تهیه آبمیوه محدود نمی شود. در ادامه به بررسی مزایای سلامتی متنوع انار خواهیم پرداخت.

انار؛ سرشار از مواد مغذی

محتوای تغذیه ای آریل ها در یک انار متوسط به شرح زیر است:

- کالری: ۲۳۴

- پروتئین: ۴.۷ گرم

- چربی: ۳.۳ گرم

- کربوهیدرات: ۵۲ گرم

- فیبر: ۱۱.۳ گرم

- ویتامین ث: ۳۲ درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه (DV)

- فولات: ۲۷ درصد از DV

- منیزیم: ۸ درصد از DV

- فسفر: ۸ درصد DV

- پتاسیم: ۱۳ درصد از DV

البته باید به خاطر داشته باشیم که محتوای تغذیه ‌ای انار با آب انار متفاوت است. آب انار فیبر یا ویتامین ث زیادی را تامین نمی ‌کند.

پروفایل آنتی‌اکسیدانی

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که به محافظت از سلول های بدن ما در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کنند. مقادیر زیاد رادیکال های آزاد می توانند مضر باشد و در ایجاد تعدادی از بیماری های مزمن نقش داشته باشند.

انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات پلی فنلی از جمله پونیکالاجین ها، آنتوسیانین ها و تانن های قابل هیدرولیز است. دریافت آنتی اکسیدان از میوه هایی مانند انار یک روش عالی برای حمایت از سلامت کلی بدن و جلوگیری از ابتلای به انواع بیماری ها است.

جلوگیری از التهاب

التهاب مزمن می تواند منجر به بروز به بسیاری از بیماری ها از جمله امراض قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان شود. این در حالی است که مصرف انار ممکن است به جلوگیری از التهاب مرتبط با این شرایط مزمن کمک کند.

این عملکرد تا حد زیادی به ترکیباتی به نام پونیکالاجین ها نسبت داده می شود که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هستند. در حالی که همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است، مطالعات معتبر نشان می دهند که مصرف آب انار می تواند سطح نشانگرهای التهابی خاص را کاهش دهد.

خواص ضد سرطانی احتمالی

بر اساس مطالعات معتبر، ترکیبات موجود در انار دارای خواص ضد سرطانی هستند. در واقع یک سری از تحقیقات حیوانی نشان داده اند که انار به کند کردن رشد تومور در مراحل اولیه سرطان کبد کمک می کند.

علاوه بر این طبق تحقیقات قدیمی ‌تر، عصاره انار ممکن است برای سرطان پروستات نیز مفید باشد.

حفاظت از سلامت قلب

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میوه های غنی از ترکیبات پلی فنلی مانند انار ممکن است برای سلامت قلب مفید باشند.

به عنوان مثال در یک مطالعه روی افراد مبتلا به بیماری قلبی، نوشیدن آب انار باعث کاهش دفعات و شدت درد قفسه سینه و همچنین نشانگرهای زیستی مشخصی شد که همگی نشان دهنده اثر محافظتی این میوه بر سلامت قلب هستند.

حمایت از سلامت دستگاه ادراری

مطالعات آزمایشگاهی و انسانی نشان داده اند که عصاره انار ممکن است به کاهش تشکیل سنگ کلیه کمک کند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۴، مشخص شد که عصاره انار مکانیسم مرتبط با تشکیل سنگ در افراد مبتلا به سنگ کلیه مزمن را مهار می کند. علاوه بر این، طبق مطالعات حیوانی عصاره انار می تواند به تنظیم غلظت اگزالات، کلسیم و فسفات در خون که از اجزای اصلی تشکیل سنگ کلیه هستند، کمک کند.

تامین سلامت مغز

انار حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام الاژیتانین است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که الاژیتانین ها ممکن است با کاهش آسیب اکسیداتیو و افزایش بقای سلول های مغز به محافظت از مغز در برابر بیماری آلزایمر و پارکینسون کمک کنند.

در واقع اعتقاد بر این است که الاژیتانین ها ترکیبی به نام urolithin A در روده تولید می کنند که به دلیل توانایی آن در کاهش التهاب در مغز و تاخیر در شروع بیماری های شناختی، مورد مطالعه قرار گرفته است. با این وجود، همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

کمک به حفظ سلامت دستگاه گوارش

مصرف انار ممکن است به حمایت از سلامت میکروبیوم روده ما کمک کند که بر بسیاری از جنبه های سلامتی تاثیر کلیدی دارد.

تحقیقات آزمایشگاهی حاکی از آن هستند که انار می تواند سطح باکتری های مفید روده را افزایش دهد و به همین دلیل ممکن است اثرات پری بیوتیکی داشته باشد. پری بیوتیک ها به عنوان سوخت برای باکتری های مفید در روده عمل و از میکروبیوم سالم تر حمایت می کنند.

علاوه بر این، انار سرشار از فیبر است که برای سلامت دستگاه گوارش ضروری است و توانایی محافظت از آن را در مقابل برخی از بیماری ها در اختیار دارد.

بهبود استقامت ورزشی

پلی فنل های موجود در انار ممکن است استقامت ورزشی را افزایش دهند.

یک مطالعه کوچک نشان داده که عصاره انار بازه زمانی تا ایجاد خستگی فیزیکی را افزایش می دهد و بدین ترتیب عملکرد دوچرخه سواران آموزش دیده را بهبود می بخشد.

با استناد به تحقیقات دیگر نیز مکمل های انار ممکن است استقامت و ریکاوری عضلات را بهبود ببخشد.

منبع: عصر ایران

کد خبر 800046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha