روده سالم برای سلامت کلی مهم است و چندین نوع غذا و عنصر موجود در غذا وجود دارند که به طور طبیعی می‌توانند به تقویت و افزایش سلامت روده کمک کنند.

غذاهای مناسب روده

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: عملکرد روده‌ها نقش حیاتی در بدن انسان دارند، زیرا مسئول جذب مواد مغذی و حذف مواد زائد هستند. روده‌های سالم می‌توانند سلامت کلی بدن، ذهن و روح‌ را تقویت کنند. سلامت روده آن‌قدر مهم است که برخی از دانشمندان از آن به عنوان «مغز دوم» یاد می‌کنند. به گزارش تایمز آف ایندیا، در این مطلب به سه ​​عنصر موجود در غذاها اشاره می‌کنیم که به طور طبیعی به بهبود سلامت روده کمک کنند.

پروبیوتیک‌ها

برای تقویت روده ‌ها چه بخوریم ؟ | افزایش سلامت روده ها با این ۳ ماده غذایی

کشک و ماست منابع خوبی از مواد غذایی غنی از پروبیوتیک دارند که به طور طبیعی سرشار از سویه های لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند. (لاکتوباسیلوس‌ها، باکتری‌های مفید هستند که به تشکیل دوباره فلور نرمال روده کمک کرده و توازن باکتری و قارچ در دستگاه گوارش را تنظیم می‌کنند). این پروبیوتیک‌ها می توانند به بازیابی و حفظ تعادل سالم باکتری‌های روده کمک کنند، که برای هضم خوب و سلامت کلی ضروری است.

غذاهای غنی از فیبر

برای تقویت روده ‌ها چه بخوریم ؟ | افزایش سلامت روده ها با این ۳ ماده غذایی

غذاهای پر فیبر مانند غلات کامل، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت روده عالی هستند. فیبر توسط بدن هضم نمی‌شود، اما در عوض به عنوان غذا برای باکتری‌های مفید روده عمل می‌کند. فیبر رشد این باکتری‌ها را تقویت می‌کند و به حفظ یک میکروبیوم متنوع و سالم روده کمک می‌کند. نمونه هایی از غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از جو دوسر، عدس، کلم بروکلی، سیب و برنج قهوه‌ای.

غذاهای تخمیر شده

برای تقویت روده ‌ها چه بخوریم ؟ | افزایش سلامت روده ها با این ۳ ماده غذایی

غذاهای تخمیر شده حاوی پروبیوتیک‌ها برای سلامت روده مفید هستند.  به عنوان نمونه از برخی از غذاهای تخمیر شده مانند ترشی، کامبوجا (چای کامبوجا یک نوشیدنی تخمیر شده است که از چای، شکر، باکتری و مخمر تهیه می‌شود)، کفیر، کیمچی (یک خوراک تخمیر شده و نمکی سنتی کره‌ای است که از سبزیجات و ادویه‌جات گوناگون و معمولا با کاهوی چینی و ترب سفید و نوعی کلم چینی و فلفل قرمز درست می‌شود) می‌توان نام برد. گنجاندن این غذاها در رژیم غذایی می‌تواند به حفظ میکروبیوم روده سالم و بهبود هضم کمک کند.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 798745
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha