شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرهیز از استرس کاری در اوضاع سخت اقتصادی ممکن است مشکل باشد.

 اما اگر در شغل‌های پراسترس کار می‌کنید، مهم است که قدم‌هایی برای مدیریت استرس بردارید تا از قلب‌تان محافظت کنید.

بررسی‌ها هم نشان داده‌اند که استرس نه تنها خطر حمله قلبی اول را افزایش می‌دهد، بلکه خطر حمله قلبی دوم را نیز می‌افزاید.

 به گزارش هلث‌دی نیوز دکتر ردفورد ویلیامز، رئیس مرکز پژوهش طب رفتاری در مرکز پزشکی دانشکاه دوک در دورهام در نیویورک در این باره می‌گوید: "استرس کاری برای قلب بد است، زیرا باعث باعث می‌شود که بدن شما همیشه در حالت برانگیختگی شدید باشد."

او توضیح می‌دهد: "تغییرات فیزیولوژیکی زیادی در این حالت برانگیختگی رخ می‌دهند-  از جمله افزایش فشار خون، افزایش آدرنالین- یکی از هورمون‌های استرس- و ممکن است در موارد استرس مزمن مولکول‌های التهابی مانند CRP نیز بالا روند."

 دکتر ماتیو لاکس، متخصص قلب در بیمارستان مموریال اسکریپز در لا جولا در کالیفرنیا در این باره می‌گوید:‌"استرس تغییرات زیادی در بدن ایجاد می‌کند." به گفته او استرس به سرعت فشار خون را بالا می‌برد، میزان مقاومت در عروق خونی  افزایش می‌دهد، و این وضعیت می‌تواند روند تصلب شرائین را افزایش دهد، به عبارت دیگر رگ‌های خونی را تنگ کند."

 اطلاعات در مورد افزایش خطر حمله قلبی در نتیجه استرس در محل کار از بررسی بر روی 1000 فرد 35 تا 59 ساله به دست آمده است که پس از یک بار ابتلا به حمله قلبی، به سر کار بازگشته بودند.

 دو سال بعد، ‌آنهایی که در مشاغلی با بالاترین میزان استرس کار می‌کردند- استرسی که ناشی از تقاضاهای بالای کاری اما توانایی پایین کارمند برای کنترل موقعیت یا تغییر آن بود- نسبت به آنهایی که پایین‌ترین میزان استرس در محل کار را داشتند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض خطر عود حمله قلبی قرار گرفته بودند.

نتایج این بررسی در نشریه انجمن پزشکی آمریکا (JAMA) منتشر شده است.

 لاکس به پژوهش‌های دیگری اشاره می‌کند که نشان‌ داده‌اند محیط کاری پراسترس باعث خطر باعث خطر بیشتر حمله قلبی می‌شود، چنین وضعیتی باعث می‌شود که افراد بیشتر به رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکلی روی آورند و کمتر ورزش کنند.

 دکتر ویلیامز می‌گوید علت دقیق این افزایش خطر حمله قلبی هر چه که باشد،‌ روشن است که "افراد تحت استرس زیاد، در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند. بررسی‌‌های کوچکتر نشان می‌دهند که آموزش دیدن برای کاهش استرس، برخی از شاخص‌های خطرزا برای بیماری قلبی را کاهش می‌دهد."

 هم لاکس و هم ویلیامز ورزش‌کردن را پیشنهاد می‌کنند، زیرا به کاهش میزان استرس و اضطراب کمک می‌کند و سلامت قلبی-عروقی را افزایش می‌دهد.

دست آخر لاکس می‌‌گوید: "لازم است افراد از رابطه سببی میان استرس و بیماری قلبی آگاه باشند. استرس یک عارضه مزمن است، و از لحاظ پیشگیری از حمله قلبی،دست کم گرفته شده است."

کد خبر 79855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز