شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمند ثابت کرده‌اند که سلول‌های قلبی در طول زندگی بازسازی می‌شوند

و به این ترتیب راه برای درمان‌های بهتر برای ترمیم آسیب‌های ناشی از ایست یا بیماری قلبی گشوده می‌شود.

 پژوهش علمی نشان داده است که برخی از سلول‌های بدن هر هفته تجدید می‌شوند، ‌اما برخی دیگر از آنها هرگز بازسازی نمی‌شوند. مباحثه طولانی‌مدتی در این مورد وجود داشته است که آیا سلول‌های قلبی تجدید می‌شوند یا نه،‌و اغلب متخصصان قلب تا اکنون متقاعد شده بودند،‌ که این سلول‌های بازسازی نمی‌شوند.

 اما اکنون به گزارش خبرگزاری فرانسه  پژوهشگران در انستیتو کارولینسکای سوئد جمعه 3 آوریل (14 فروردین) اعلام کردند که توانسته‌اند نشان دهند که سلول‌های قلب انسان دستخوش جایگزینی مداوم و تدریجی می‌شوند.

بر اساس این اعلامیه در یک فرد 20 ساله یک درصد از سلول‌های قلبی در هر سال تجدید می‌شوند،‌ میزانی که به تدریج در طول‌ سال‌ها کاهش می‌یابد،‌ و در یک فرد 75 ساله به 0.5 درصد می‌رسد.

 یوناس فریسن، استاد این انستیتو و سرپرست این تحقیق گفت: "ما به طور طبیعی سلول‌های قلبی‌مان را از دست می‌دهیم،‌ و اغلب این سلول‌ها جایگزین می‌شوند. اما ممکن است در جریان بیماری یا حمله قلبی میلیون‌ها سلول‌ از بین بروند."

 او افزود: "نتایج ما برانگیزاننده پژوهش بیشتر در مورد راه‌های تحریک‌کردن سازوکار
این بازسازی است"

در صورت بروز حمله یا بیماری قلبی، روند کند بازسازی سلول‌های قلبی به معنای آن است که این سلول‌ها هرگز جایگزین نخواهد شد، و به گفته فریسن: "برای قلب تنها مجموعه‌ای از سلول‌ها باقی خواهد ماند که از هنگام تولد در قلب مانده‌اند یا بعدها در ابتدای زندگی تشکیل شده‌اند."

این پژوهشگران از یک روش منحصربه‌فرد برای تعیین سن سلول‌های قلبی استفاده کردند.

 آزمون‌های هسته‌ای در دوره جنگ سرد باعث افزایش سریع در غلظت‌های جوی کربن 14 رادیواکتیو شده است که در سلول‌های بدن ذخیره می‌شود.

بنابر اعلام انستیتو کارولینسکا " از آنجایی که میزان کربن 14 جو در دهه‌های گذشته متفاوت بوده است، می‌توان از آنها به عنوان شاخصی در مورد اینکه سلول‌ها در چه زمانی تشکیل شده‌اند، استفاده کرد."

 این بررسی در شماره جمعه 3 آوریل (14 فروردین) نشریه Science منتشر شده است.

کد خبر 78130

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز