همشهری آنلاین: مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی عملکرد تلویزیون فارسی زبان «بی.بی.سی» را بررسی و تحلیل کرد.

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با بیان این مطلب که روند «شبکه‌سازی» به عنوان مهم‌ترین ابزار رسانه‌های غربی در راه‌اندازی براندازی نرم‌، نیازمند طراحی ، مدیریت دقیق و هدفمند رسانه‌های دیجیتالی و تلویزیون‌های ماهواره‌ای خودی و پرمایه به منظور ترتیب دادن یک رقابت و مناظره جدی و اساسی با بهره‌گیری از مزیت‌های نسبی رسانه‌های خودی (مجاورت جغرافیایی، مجاورت معنوی، پشتوانه فنی مناسب و... ) در مقایسه با رسانه‌های رقیب غیرخودی است، افزود: این مهم به ویژه با توجه به درون‌مایه اندیشه‌ای و تبلیغ غیرمستقیم تلویزیون بی.بی.سی، برخلاف تلویزیون صدای آمریکا (VOA) ضروری‌تر به نظر می‌رسد.

مرکز پژوهش ها افزود: جلوگیری از راه‌اندازی تلویزیون‌های ماهواره‌ای با توجه به طراحی پایگاه‌های اینترنتی متنوع و متعدد نمی‌تواند عامل بازدارنده موثری در راه ارتباط‌گیری با مخاطبان داخلی به ویژه جوانان ایران با گرایش بالا به سوی اینترنت باشد زیرا در دنیای اینترنت داستان به کلی با دنیای تلویزیون‌های ماهواره‌ای فرق می‌کند و احتمال دسترسی به سایت تلویزیون‌های ماهواره با توجه به طراحی و ساخت روزانه صدها فیلترشکن بسیار سهل‌تر است. بنابراین بهتر است ضمن راه‌اندازی تلویزیون‌های رقیب با درون‌مایه تحلیلی قوی، از ظرفیت سایت‌ها و پایگاه‌های مختلف اینترنتی نیز در این زمینه استفاده شود.
در همین حال، پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای در مناطق محروم و مرزی در ابعاد مختلف و بالا بردن شاخص امید در آنها – که البته با بیان نکردن واقعیات و مشکلات کاملا متفاوت است – می‌تواند ظرفیت رسانه‌های غربی را به منظور تبلیغ و ترویج واگرایی از میان ببرد و زمینه‌های اعتراض اجتماعی مانند فقر، ناامنی، تورم، بیکاری ، ترافیک و... را کمرنگ کند.

پرهیز از تهدیدانگاری بیش از حد در فعالیت نهادهای غیردولتی (NGOs) و تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان و اعطای اجازه فعالیت به آنها در چارچوب قانون اساسی همراه با حفظ هوشیاری لازم جهت اجتناب از تهدیدات احتمالی این رسانه‌ها و نهادها در حوزه امنیت سیاسی و اجتماعی، تقویت زیرساخت‌های فرهنگی – آموزشی به منظور تقویت حس میهن‌دوستی و توزیع بسته‌های آموزشی در دوره‌های ابتدایی، راهنمایی و... به منظور خنثی کردن تاثیرات مخرب رسانه‌ای و همسان سازی ظرفیت‌ سازمان‌های امنیتی کشور با ماهیت تهدیدات نرم و رسانه‌ای از دیگر راهکارهای پیشنهادی مرکز پژوهش ها در این زمینه بوده‌اند.

مرکز پژوهش ها همچنین بر لزوم افزایش کارآمدی نظام اداری و اجرایی کشور به منظور از میان بردن زمینه نارضایتی‌های خفته و نهفته که به واسطه تبلیغات رسانه‌ای غرب بیدار می‌شوند، تاکید کرد و افزود: در شرایط کنونی جنگ بزرگی در حوزه رسانه‌ای میان ایران و غرب در جریان است و باید در نظر داشت که استفاده از امکانات و تکنولوژی‌های مدرن رسانه‌ای نسبت به دو دهه قبل به طور اساسی دگرگون شده است و این شرایط فرصت‌های بزرگی را برای تاثیرگذاری از طریق تعریف هدف‌های استراتژیک‌ در نقاط مختلف جهان فراهم ساخته است که می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای مهم مهار و کنترل فشارهای خارجی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

برای دیدن متن کامل گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در باره عملکرد تلویزیون فارسی زبان «بی.بی.سی» اینجا را کلیک کنید.

کد خبر 79332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز