همشهری آنلاین: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سخنانی همزمان با بر پایی اجلاس کشورهای قاره آمریکا در ترینیداد و توباگو اعلام کرد که واشنگتن به دنبال آغازی جدید با کوبا است.

به گزارش الجزیره، سازمان‌دهندگان اجلاس کشورهای امریکای لاتین، کوبا را به ادعای این که این کشور دارای نظامی دمکراتیک نیست از حضور در این اجلاس منع کرده‌اند. اما کشورهای آمریکایی لاتین در این اجلاس خواستار آن شده‌اند که آمریکا از ادامه تحریم‌های 47 ساله خود علیه کوبا خودداری کند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا درباره رابطه با کوبا در اجلاس کشورهای قاره آمریکا گفت که می‌دانم که باید مسیری طولانی جهت چیره شدن بر چندین دهه بی اعتمادی میان دو کشور باید پیموده شود، با این حال می‌توانیم چندین گام مهم به سمت روزی جدید برداریم.

دولت هاوانا نیز اعلام کرده است دو کشور آمریکا و کوبا می توانند خود را برای خاتمه دادن به سال‌ها مخاصمه آماده کنند.

رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا اعلام کرده است که دولتش آماده مذاکره با آمریکا در همه زمینه‌ها از جمله حقوق بشر، آزادی مطبوعات و زندانیان سیاسی است.

باراک اوباما نیز ضمن استقبال از مذاکره با دولت کوبا اعلام کرده است که هرگونه گفت وگو باید بر پایه مسائل بنیادی صورت گیرد. او گفته است:" برای من مذاکره صرفا برای انجام گفت و گو جذابیتی ندارد. اما من فکر می کنم ما می‌توانیم از دل مذاکرات جهت گیری جدیدی به روابط آمریکا و کوبا بدهیم.

رئیس جمهوری امریکا در حاشیه این اجلاس همچنین با هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا دیدار کرد و دستان وی را فشرد.

دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری ونزوئلا در پی این دیدار با صدور بیانیه ای به نقل از چاوز در دیدار با اوباما اعلام کرد:" من 8 سال پیش  هنگامی که بوش ریاست جمهوری خود را آغاز کرد با وی نیز دست دادم، من می‌خواهم دوست شما باشم.

سران حاضر در اجلاس کشور‌های آمریکای لاتین طی روز‌‌های شنبه 18 و یکشنبه 19 آوریل به بحث و گفت وگو درباره امنیت منطقه و بحران مالی در جهان خواهند پرداخت.

با این حال ، اکثر 34 رهبر شرکت کننده در این اجلاس موضوع کوبا را یک اولویت می‌دانند و بر ای اعتقاد هستند که تلاش‌های آمریکا در به حاشیه راندن کوبا مهجور مانده و نتیجه‌ای جز انزوای دولت آمریکا در پی نداشته است.

بر همین مبنا رهبران کشور‌های آمریکای لاتین از جمله آرژانتین، برزیل و مکزیک در بیانیه‌ایی مشترک  از دولت آمریکا خواستند تحریم‌های خود علیه کوبا را لغو کند.

اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی نیز روز پنجشنبه 16 آوریل ضمن تکرا درخواست کشور‌های آمریکای لاتین درباره کوبا و خواستاربرگزاری اجلاس جایگزین بولیواری برای مردم آمریکای ما(ALBA) شد. او همچنین خواستار صدور بیانیه‌ایی مشترک در پایان اجلاس کشور‌های قاره آمریکا مبنی بر درخواست پایان دادن به تحریم های کوبا شد.

او گفت که اوبا ما در این باره وظیفه‌ای مذهبی اخلاقی دارد که باید به آن عمل کند.

کد خبر 79249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز