سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رائول کاسترو روز دوشنبه 2 مارس با ترمیم گسترده دولت کوبا دو مقام کلیدی کابینه این کشور را تغییر داد.

به گزارش الجزیره، رائول کاسترو اعلام کرد تغییر ده مقام دولتی کوبا به منظور کاهش حجم و کارآمد تر کردن دولت این کشور و با هدف حرکت نظام سیاسی کوبا به سمت تکامل انجام گرفته است.[گزارش ال پائیس از ترمیم کابینه در کوبا]

بر مبنای تغییرات بنیادین انجام گرفته در دولت کوبا فلیپه پرس روکه که از ماه مه 1999 سمت وزارت امورخارجه این کشور را عهده دار بود از مقام خود برکنار و برونو رودریگز معاون کنونی این وزارت خانه به جای وی انتخاب شد. روکه زمانی نیز به عنوان منشی شخصی فیدل کاسترو و برادرش رائول فعالیت می‌کرد. او همچنین رئیس سازمان جوانان حزب کمونیست کوبا بود و اولین مقام دولتی کوبا محسوب می شد که پس از پیروزی انقلاب این کشور در سال 1959 متولد شده بود.

کارلوس لاگه معاون رئیس جمهوری که دارای قدرت و نفوذ اقتصادی زیادی بود نیز از مقام خود به عنوان دبیرکل اجرایی شورای وزیران کوبا کنار رفت با این حال هنوز مشخص نیست که آیا بر مبنای تغییرات جدید وی همچنان می‌تواند در مقام یکی از معاونان رئیس جمهوری در شورای دولت به فعالیت ادامه دهد یا خیر.

ژنرال خوسه آمادو ریکاردو یکی از مقامات سابق ارشد نظامی کوبا جانشین کارلوس لاگه شده است.

کارلوس لاگه پس از فروپاشی اتحاد شوروی که به قطع کمک‌های مالی این کشور به دولت هاوانا انجامید دست به اصلاحات در امور اقتصادی کوبا زد تا این کشور را از ورطه ورشکستگی اقتصادی برهاند.

رائول کاسترو که درماه فوریه سال 2008 جایگزین برادرش فیدل کاسترو شده است، پیشتر بارها گفته بود که ساختار دولت کوبا را احیا خواهد کرد و از حجم دولت خواهد کاست و دولتی پاسخگو تر تعیین خواهد کرد.

بر مبنای تغییرات عمده در کابینه کوبا خوسه لوئیس رودریگس وزیر اقتصاد، رائول د لا نوئس وزیر تجارت خارجی، خوسه لوئیس گارسیا وزیر اقتصاد و برنامه ریزی، خئورحینا باریرو وزیر دارایی و آلفردو مورالس کارتایا وزیر کار از مقام خود برکنار شدند.

وزارت خانه‌های ماهیگیری و منابع غذایی نیز در هم ادغام شدند. وزارت خانه‌های سرمایه گذاری خارجی و تجارت خارجی نیز تبدیل به یک وزارتخانه شدند.

این تغییرات روز دوشنبه از تلویزیون دولتی کوبا اعلام شد.

کد خبر 76378

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز