چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیدل کاسترو رئیس جمهوری سابق کوبا اقدام دولت آمریکا در تسهیل محدودیت‌های مسافرتی به کوبا را اقدامی مثبت اما حداقلی توصیف کرد.

به گزارش الجزیره، فیدل کاستروی 82 ساله همچنین از دولت باراک اوباما به دلیل عدم رفع تحریم‌های تجاری علیه کوبا که طی بیش از 4 دهه از سوی آمریکا بر این کشور تحمیل شده‌اند، انتقاد کرد.

کاسترو در مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی دولت کوبا در روز سه شنبه 14 آوریل نوشت: علاوه بر تسهیل در رفت و آمد به کوبا که اقدامی حداقلی است باید اقدامات زیاد دیگری انجام گیرد.

کاسترو در حالی نسبت به نوشتن این مقاله اقدام کرده است که روز دوشنبه 13 آوریل دولت آمریکا اعلام کرد محدودیت‌ها برای سفر به کوبا و ارسال پول به این کشور را تسهیل خواهد کرد.

پیشتر کوبایی‌های مقیم آمریکا می‌توانستند یک بار درسال به این کشور حوزه دریای کارائیب سفر کنند و هر کوبایی می‌توانست سالانه تنها  1.200 دلار به اعضای خانواده خویش ارسال کند.

دز مان بوش نیز این محدودیت‌ها به شدت افزایش یافت و بر مبنای قوانینی که در زمان حاکمیت جمهوری خواهان بر کاخ سفید به تصویب رسید. کوبایی – آمریکایی‌های هر سه سال یک بار می توانستند به زادگاه خود سفر کنند و تنها می‌توانستند 300 دلار برای اعضای خانواده خود بفرستند.

در دهه 1960 و پس از وقوع انقلاب سال 1959 به رهبری فیدل کاسترو در کوبا، دولت‌های هاوانا و واشنگتن روابط دیپلماتیک خود را قطع کرده و از آن زمان به بعد دولت آمریکا دست به اعمال محدودیت‌های شدیدی علیه کوبا زده است.
 
فیدل کاسترو در دوستون اول مقاله خود که به صورت آنلاین انتشار یافته با اشاره به این محدودیت‌ها نوشته است که دولت آمریکا لغو تعداد زیادی از محدودیت‌های نفرت انگیز را اعلام کرده است اما نسبت به انجام تغییرات واقعی اقدامی انجام نداده است.

رئیس جمهوری سابق کوبا در ادامه مقاله خود آورده است که درباره تحریم‌ها که از جمله بی رحمانه ترین اقدامات است سخنی به میان نیامده است.

به نوشته کاسترو، تحریم‌ها در واقع نوعی از نسل کشی به حساب می‌آیند. نمی‌تواند صرفا صدمات وارده را از نظر اقتصادی مورد ارزیابی قرار داد. تحریم‌ها به طور مداوم منجر به مرگ انسان‌ها شده و برای شهروندان کوبایی رنج دردناکی را به همراه آورده است.

کاسترو در بخش دیگری از مقاله خود به این مساله نیز اشاره کرده است که: اوباما مانند سلف خود(جرج بوش پسر) به کوبا آسیب وارد نخواهد کرد. ما نیزنمی‌خواهیم به هیچ وجه به اوباما آسب وارد کنیم. او مسئول آنچه پیشتر رخ داده نیست و من از این مساله اطمینان داردم که اوباما مانند بوش علیه کوبا ظلم نخواهد کرد.

کد خبر 79080

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز