یک بررسی بزرگ جدید نشان می‌دهد شغلی که پرزحمت باشد، اما به اندازه زحمتش پاداشی به دنبال نداشته باشد، ممکن است بیشترین آسیب را بر قلب مردان وارد کند.

heart

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز این بررسی که حدود ۶۵۰۰ نفر از کارکنان یقه‌سفید (کارکنان دفتری) در آن شرکت داشتند، نشان داد که مردانی که به طور عادتی در شغلشان احساس استرس می‌کند، تا دو برابر بیشتر نسبت به هم‌ردیفانشان که از کارشان رضایت بیشتری دراند، در معرض خطر دچار شدن به بیماری قلبی هستند.

به گفته پژوهشگران مشکل در برخی از موارد استرسی به شکل «فشار شغلی» است که به معنای آن است که کارکنان برای انجام کار احساس فشار می‌کنند، اما قدرت چندانی در انتخاب چگونگی انجام کار ندارند.

در موارد دیگر، مشکل اصلی «عدم تعادل میان تلاش-پاداش» است. این وضعیت در هنگامی رخ می‌دهد که کارکنان احساس می‌کنند پشتکارشان با پاداش کافی به دست نمی‌آورد- چه به صورت پرداخت مالی، ارتقای شغلی، قدردانی یا احساس رضایت.

مردانی که هر یک از این انواع استرس شغلی را گزارش کرده بودند، در مقابل مردانی که رضایت بیشتری از شغلشان داشتند، در طول ۱۸ سال بعدی با احتمال ۵۰ درصد بیشتر در معرض دچار شدن به بیماری عروق کرونری قلبی بودند.

در رده بعدی مردانی بودند که هر دو نوع استرس شغلی را ذکر کرده بودند. خطر دچار شدن این مردان به بیماری قلبی نسبت به همردیفانشان که مشکل شغلی را گزارش نکرده بودند، دو برابر بیشتر بود.

نکته جالب این بود که اثر مشابهی در میان زنان مشاهده نمی‌شد.

پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها ثابت نمی‌کند که استرس شغلی باعث ایجاد این استرس شغلی است و یا اینکه زنان به علت آسیبی نمی‌بینند.

چرا استرس شغلی بر قلب تاثیر می‌گذارد

اما دلایل بسیاری وجود دارد که استرس در محل کار - محلی که بزرگ‌سالان میزان زیادی از ساعات بیداری‌شان را در آن می‌گذرانند- ممکن است نقشی در بیماری قلبی داشته باشد.

ازجمله استرس مزمن می‌تواند به طور مستقیم بر دستگاه قلبی-عروقی تأثیر مستقیم بگذارد.

فشار کاری و عدم تعادل میان تلاش و پاداش می‌تواند به طور مستقیم با تحریک کردن پاسخ‌های جسمی که شامل افزایش در میزان ضربان قلب، بالا بردن فشار خون و تنگ کردن رگ‌های خونی در قلب است، بر قلب اثر بگذارد.

در چنین شرایطی، قلب مجبور است که سخت‌تر کار کند و این امر می‌تواند به مشکلاتی در جریان خون و ریتم ضربان قلب بینجامد که نهایتاً خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

استرس کاری همچنین می‌تواند به شیوه‌هایی کمتر مستقیم به قلب آسیب بزند.

این استرس می‌تواند با توانایی خوردن غذاهای خوب، ورزش منظم و یافتن زمان برای آرامش یافتن تداخل کند. اگر داشتن سبک زندگی سالم برای افراد سخت شود، این وضعیت اثرات مستقیم استرس بر دستگاه قلبی-عروقی را تشدید می‌کند.

 کارشناسان می‌گویند استرس مزمن تقریباً می‌تواند به همان اندازه چاقی و قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی برای قلب زیانبار باشد.

انجمن قلب آمریکا (AHA) چند سال پیش راهنمایی را برای کارفرمایانی منتشر کرد که به دنبال شروع برنامه‌های آموزش تاب‌آوری به کارکنان به عنوان راهی برای کاستن از استرس آن‌ها بودند. یافته‌های جدید به مجموعه شواهدی افزوده می‌شود که محل کار می‌تواند و باید به ارتقای سلامت قلب کمک کند.

یافته‌های بررسی اخیر بر اساس شرح‌حال ۶۵۰۰ نفر از کارکنان یقه‌سفید در ایالت کبک در کانادا بود که بخشی از یک بررسی درازمدت سلامت بودند. در شروع این بررسی در سال ۲۰۰۰ همه این افراد عاری از بیماری قلبی بود و به طور میانگین ۴۵ ساله بودند.

در طول ۱۸ سال بعدی، ۵۷۱ نفر از این مردان نخستین «رویداد» بیماری عروق کرونری قلب – مانند حمله قلبی یا درد شدید قفسه سینه را ناشی از انسداد شریان‌های قلبی را تجربه کردند. در میان زنان ۲۵۶ نفر دچار عوارض مشابه قلبی شدند.

این پژوهشگران درمجموع دریافتند که خطر بیماری قلبی آینده به موازات استرسی شغلی که کارکنان تجربه می‌کنند، افزایش می‌یابد. البته آن‌ها عوامل دیگر مانند میزان تحصیلات، وضعیت ازدواجی، عادات سیگار کشیدن و نوشیدن مشروبات و مشکلات بهداشتی مانند دیابت و فشار خون بالا را در نظر گرفته بودند.

استرس شغلی فقط در مردان با بیماری قلبی رابطه داشت

اما این رابطه میان استرس شغلی و بیماری قلبی فقط در مردان یافت شد. این که چرا این‌گونه است، روشن نیست. البته کارشناسان می‌گویند باید با این یافته‌ها با اندکی احتیاط برخورد کرد. چراکه زنان نسبت به مردان در سال‌های دیرتر زندگی به بیماری قلبی دچار می‌شوند و شمار موارد بیماری قلبی در میان کارکنان زنان نصف کارکنان مرد بود؛ بنابراین برقرار کردن رابطه‌ای روشن میان استرس کاری و مشکلات قلبی زنان مشکل‌تر است.

توصیه انجمن‌های تخصصی مانند انجمن قلب آمریکا این است که کارفرمایان «برنامه‌های فراگیر بهزیستی» را به اجرا درآورند که شامل غربالگری بهداشتی و گزینه‌های رژیم‌های مغذی باشد.

کد خبر 789739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha