سیب‌زمینی شیرین گیاه ریشه‌ای و سرشار از فیبر، ویتامین و مواد معدنی است و برای استفاده در غذاهای مختلف مناسب است. سیب‌زمینی شیرین حتی قابلیت استفاده در خورش‌ها و سوپ‌ها را دارد و می‌توان غذاهای درست‌شده با آن را منجمد کرده و بعدا مصرف کرد.

سیب‌زمینی شیرین

به گزارش همشهری آنلاین، مصرف روزانه سیب زمینی شیرین راهی عالی برای دریافت دوز مورد نیاز ویتامین "آ" است. برای مثال، ۴۵ درصد از بزرگسالان امریکایی ویتامین آ روزانه کافی را دریافت نمی کنند امری که می تواند عملکرد سیستم ایمنی افراد را کاهش داده و باعث بروز مشکلات مرتبط با بینایی شود. خوشبختانه یک عدد سیب زمینی شیرین بیش از نیاز روزانه ویتامین آ در قالب بتاکاروتن دارد بنابراین، اگر هیچ ماده غذایی غنی از ویتامین آ دیگری را نمی خورید با خوردن سیب زمینی شیرین می توانید نیاز بدن تان به ویتامین آ را برآورده سازید. افزایش مصرف سیب‌ زمینی شیرین می ‌تواند سیستم ایمنی تان را با افزایش سطح ویتامین آ تقویت کند. این بدان معناست که کم تر بیمار خواهید شد و اگر بیمار شده باشید سریع تر بهبود می یابید.

هم چنین، دلایل دیگری می تواند نشان دهد که می توان سیب زمینی شیرین را در فهرست مواد غذایی مصرفی روزانه قرار داد: می تواند به احساس سیری طولانی مدت تر کمک کند، می تواند به کاهش فشار خون و بهبود سلامت قلب کمک کند، می تواند به ایجاد تعادل قند خون کمک کند، شاخص گلیسمی پایین تری دارد و در مقایسه با سایر کربوهیدرات های تصفیه شده باعث افزایش سریع قند خون نمی شود، می تواند به کاهش التهاب کمک کند زیرا حاوی ترکیبات ضد التهابی می باشد. هم چنین، مصرف سیب زمینی شیرین می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان مثانه کمک کند. براساس نتیجه مطالعه ای که اخیرا انجام شده سیب زمینی شیرین بنفش دارای خاصیت ضد توموری می باشد.

واقعیت آن است که مصرف بیش از حد ویتامین آ (موجود در سیب زمینی شیرین) از طریق گیاهان عملا ناممکن است چرا که باعث نارنجی شدن پوست تان می شود وضعیتی که به عنوان کاروتنمی شناخته می شود. کاروتنمی اصطلاحی است که در مورد افزایش سطح بتاکاروتن در خون استفاده می شود. برخی از افراد تنوع ژنتیکی خاصی دارند که تبدیل بتاکاروتن به فرم فعال ویتامین آ را برای بدن شان دشوارتر می سازد و باعث تجمع بتاکاروتن و تبدیل پوست به رنگ زرد مایل به نارنجی می شود. اولین نشانه های این موضوع را می تواند در اطراف کف دست، کف پا و اطراف سوراخ های بینی مشاهده کرد. چنین ناتوانی ای در تولید ویتامین آ کافی (یا صرفا نخوردن مواد غذایی غنی از این ماده مغذی به میزان کافی) یکی از دلایلی است که باعث ایجاد برجستگی هایی در پشت بازوها به نام کراتوز پیلاریس می شود.

آیا مصرف روزانه سیب‌زمینی شیرین باعث کاهش وزن خواهد شد؟

از آنجایی که سیب‌ زمینی شیرین سرشار از فیبر و آب است احساس سیری را در فرد مصرف کننده افزایش داده و به طور بالقوه باعث کاهش وزن می شود. برخلاف تصور عمومی ای که وجود دارد سیب زمینی شیرین می تواند بخشی از یک الگوی غذایی کامل و مغذی باشد که سبب کاهش وزن می شود.

سالم‌ترین راه برای خوردن سیب‌زمینی شیرین چیست؟

سرخ کردن بهترین راه برای مصرف سیب زمینی شیرین نیست. در مقابل، خوردن سیب زمینی شیرین با چربی های مفید توصیه می شود چرا که به نفع قلب خواهد بود زیرا ویتامین آ یک ماده مغذی محلول در چربی می باشد. مصرف سیب زمینی شیرین با منبعی از چربی های سالم به بدن اجازه می دهد تا از مواد مغذی بهتر استفاده کند. روغن زیتون، آووکادو و دانه های آجیلی همگی گزینه های عالی برای مصرف همزمان با سیب زمینی شیرین و هم چنین با مواد حاوی پروتئین هستند.

منبع: فرارو

کد خبر 788918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • GB ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    1 0
    سیب زمینی شیرین در ایران کاشته نمی شود.