همشهری آنلاین: رئیس جمهور گفت: در موضوع اصلاح الگوی مصرف، دانشگاه‌ها باید به صورتی ویژه در مدیریت دانشگاه، تربیت دانشجو و فرهنگ سازی پرچمداری کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد عصر شنبه 22 فروردین در جمع روسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علمی و فناوری سراسر کشور افزود: وقتی دانشجو در دوران دانشجویی چگونگی مصرف و بهینه مصرف کردن را یاد بگیرد بهتر آن را در ذهن خود می‌پروراند و آن را در جامعه عملیاتی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه موضوع اصلاح الگوی مصرف به واقع باید از دانشگاه‌ها آغاز شود تصریح کرد: وقتی فرزندان این مرز و بوم بهترین مدیریت منابع و مصارف را در دانشگاه‌ها لمس کنند آن وقت این نوع نگاه به کتب درسی در عرصه مدیریت کشور نیز اجرایی می‌شود.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرهنگ سازی را سومین و از مهم ترین محورهای پرچمداری دانشگاه در عرصه اصلاح الگوی مصرف توصیف و تصریح کرد: این نیز برعهده دانشگاه‌هاست و باید برای کل کشور در همه زمینه‌ها در اصلاح الگوی مصرف فرهنگ‌سازی کنند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فضای امروز دانشگاه‌ها گفت: خودباوری، احساس توانستن، اعتماد به نفس و اراده و همت امروز در دانشگاه‌ها موج     می‌زند و به واقع دانشگاه‌ها مایه نشاطند و باید روز به روز این فضا در کل دانشگاه‌ها تقویت شود.

رئیس جمهور با اشاره به حرکت علمی امروز کشور تصریح کرد: این حرکت پرشتابی را که آغاز کرده‌ایم می‌تواند ما را به سرعت به سطوح بالای علمی جهان برساند.

وی افزود: این باوری که امروز جا افتاده است که هیچ دری بسته نیست و هیچ هدفی غیرقابل دسترسی نیست مایه پیشرفت‌های بسیاری خواهد بود؛ پیشرفت‌هایی که بسیار فراتر از پیشرفت‌های کنونی است.

رئیس جمهور با اشاره به پیشرفت‌های به دست آمده در موضوع هسته‌ای تصریح کرد: پیروزی‌ای که در عرصه هسته‌ای اتفاق افتاد پیروزی خودباوری و احساس استقلال و اعتماد به نفس ملی و در واقع یک پیروزی سیاسی بزرگ بود.

آقای احمدی نژاد پیروزی در عرصه هسته‌ای را صیانت از استقلال و عزت ملت ایران و باز کردن راه شکوفایی هر چه بیشتر ملت توصیف کرد.

وی گفت: آنها در برابر اراده سیاسی و همت ملت ایران شکست خوردند و پیروزی در این عرصه به الگو و فرهنگی تبدیل شد که در این مسیر هر کاری که بخواهیم انجام دهیم موفق خواهیم بود و به نتیجه می‌رسیم.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه اگر برای خدا به سمت پیشرفت‌ها حرکت کنیم و همت خود را به کار ببندیم نصرت الهی نیز خواهد آمد گفت: وقتی که نصرت الهی در کارها بیاید ابعاد آن کار، جهانی و آسمانی خواهد شد و تردید ندارم لطف ویژه خداوند متعال و امام عصر (عج) و به واقع مدیریت آنان ما را در عرصه هسته‌ای به نصرت الهی و ابعاد آسمانی و جهانی رساند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ملت ایران امروز با بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی هم عرض سنجیده می‌شود گفت: امروز تمام معادلات سیاسی دنیا متوقف بر نحوه تعامل ملت ایران است و این به واقع آغاز اصلاح و شکوفایی جهان و پیروزی حق بر باطل است و باید این مباحث در دانشگاه‌ها مورد بحث قرار گیرد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بالاترین و ارزشمندترین سرمایه کشورها جوانانی هستند که به دانشگاه‌ها راه می‌یابند افزود: باید هر چه بیشتر زمینه را برای رشد و تعالی و شکوفایی هر چه بیشتر این سرمایه‌های ارزشمند فراهم کنیم.

احمدی نژاد جدی گرفتن مرجعیت علمی را در دانشگاه‌ها خواستار شد و تأکید کرد: باید این موضوع را جدی بگیریم و برای آن طراحی داشته باشیم؛ برای مثال چه اشکالی دارد که دانشگاه‌های ما یک واحد بین‌الملل درست کنند و از بیرون دانشجو بگیرند.

وی افزود: اگر قرار باشد فرهنگ انقلاب اسلامی در دنیا گسترش یابد یک راهش همین تبادلات دانشگاهی است.

رئیس جمهور بر حمایت از دانشجویانی که در عرصه تحقیقات فعالیت می‌کنند تاکید کرد و گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بودجه در نظر گرفته شده، خیلی خوب است که در دانشگاه‌ها دانشجویان طرح تعریف کنند و ما از همین ردیف بودجه، بودجه‌شان را اختصاص دهیم.

وی ارتباط دانشگاه و صنعت را یکی از اصلی ترین راه‌های شتاب بخشیدن به پیشرفت کشور ارزیابی کرد و افزود: در این مسیر دانشگاه‌ها نباید به تعداد کارمندان خود اضافه کنند بلکه باید با تعریف چنین طرح‌هایی، هم از کار علمی دانشجویان حمایت و هم انسان کارآفرین تربیت کنند؛ ما در این زمینه باید قراردادهایی را که با شرکت‌ها می بندیم بسیار جدی بگیریم.

احمدی نژاد بر تجدید نظر در مبانی علمی تاکید کرد و گفت: معتقدیم علمی مفید است که ما را به حلم و خدمتگزاری جامعه برساند؛ نباید در این مسیر به سمت نظریه محض حرکت کنیم، بلکه باید به سمت و سویی برویم که خروجی دانشگاه ما انسانی کارآفرین در جامعه باشد.

پیش از سخنان رئیس جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی از فعالیت‌های صورت گرفته ارائه کرد و چند تن از روسای دانشگاه‌ها نیز به بیان دیدگاه‌ها، مسائل و مشکلات خود پرداختند.

کد خبر 78760

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز