همشهری‌آنلاین: دستاوردهای هسته‌ای ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت؛ به‌طوریکه همه آنها اذعان دارند که ایران به موقعیت ممتازی دست یافته است

به گزارش ایرنا، دستاورد جدید هسته‌ای ایران[آشنایی با ایران هسته‌ای] که پنجشنبه بوسیله محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان اعلام شد بازتاب گسترده‌ای در رسانه های جهانی داشته است.

مشروح سخنان رئیس‌جمهور در جشن روز ملی فناوری هسته‌ای

مشروح سخنان آقازاده در مراسم جشن ملی فناوری هسته‌ای

دویچه وله، رادیو صدای آلمان با اشاره به سردرگمی غرب در برابر پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در پایگاه اینترنتی خود نوشت: خبرهای متناقضی در رابطه با ایران و برنامه‌ اتمی این کشور از سوی محافل سیاسی غرب به گوش می‌رسد. این خبرها و موضع‌گیری‌های متناقض پیشبرد یک خط ‌و مشی واحد در برابر تهران را بسیار مشکل می‌کند. بطور نمونه پیام نوروزی اوباما به ایرانیان، در برگیرنده شروعی جدید در مناسبات دو کشور بود، در حالی‌که چند روز پیش، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در ملاقات با همتای خود از امارات متحده گفت: به موفقیت برنامه‌هایی از این دست "تردید" دارد.

رادیو صدای آلمان در ادامه آورده است که: در حالی‌که بسیاری از محافل سیاسی غرب به موضع خودداری کامل از قهر در قبال ایران نزدیک می‌شوند، ایران در پی تحقق سیاست خود به عنوان قدرت منطقه‌ای است.

خبرگزاری فرانسه نیز با اذعان به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در مصاحبه‌ای با " اتیین پوشون"، مدیر امنیت و جلوگیری از تولید سلاح هسته‌ای کمیساریای انرژی اتمی، آورد: "اگر ایران تصمیم بگیرد به میزان 20 یا نهایتا 90 درصد غنی سازی انجام دهد،(عملیاتش) دیده می‌شود. در تاسیسات این کشور اثرات ذره‌ای وجود خواهد داشت."

وی تاکید کرد: "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر 15 روز به کارخانه نطنز دسترسی دارد. تجزیه و تحلیل اثرات ذره ای، غنی سازی به میزان زیاد را نشان خواهد داد." و به این ترنیب بر صلح‌امیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران صحه گذاشت.

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه نیز در بخش‌های خبری روز گذشته و امروز جمعه اعلام کرد: "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران طی مراسمی کارخانه تولید سوخت هسته‌ای ایران در اصفهان را افتتاح کرد. [آخرین مرحله از تولید سوخت هسته‌ای در ایران کامل شد] در گزارش این شبکه از ایران همچنین گفته شد که ایران از همه امکانات لازم برای ایجاد چرخه کامل سوخت هسته ای برخوردار می باشد و بدین ترتیب می تواند اورانیوم غنی سازی کرده، میله های سوخت هسته ای تولید کرده و در رآکتور قرار دهد.

 inauguration ceremony in the central province of Isfahan on April 9, 2009. Ahmadinejad inaugurated Iran's first nuclear fuel manufacturing plant

شبکه اول روسیه گفت: مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که این فناوری‌ها برای اهداف صلح‌آمیز بکار گرفته خواهد شد.

ار.ب.کا شبکه تلویزیونی دیگر روسیه در بخش‌های خبری خود خبر افتتاح کارخانه سوخت هسته‌ای اصفهان را پخش کرده و در بخش خبرهای خود نیز از دستیابی ایران به دو نوع جدید دستگاه سانتریفیوژ برای غنی سازی اورانیوم خبر داد.

خبرگزاری ریانووستی نیز نوشت: "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری ایران در مراسم گشایش کارخانه تولید سوخت هسته‌ای اصفهان شرکت کرد. مراسم افتتاح این کارخانه ویژه تولید قرص‌های سوخت اورانیوم برای رآکتور آب سنگین 40 مگاواتی در "روز ملی فناوری‌های هسته‌ای ایران" برگزار شد. این منبع خبری روسی با اشاره به این که در استان اصفهان مراکز هسته‌ای دیگر ازجمله مرکز فرآوری سنگ اورانیوم و کارخانه غنی سازی اورانیوم در نطنز واقع شده نوشت: عبدا.. سلطانیه معاون سازمان انرژی اتمی ایران در ماه مارس اعلام کرد که ایران امکان تولید سوخت اورانیوم برای رآکتور یکهزار مگاواتی نیروگاه هسته‌ای بوشهر و رآکتور 360 مگاواتی در "دارخوین" استان خوزستان را بررسی می‌کند.

ریانووستی در گزارش دیگری به نقل از "غلامرضا آقازاده" رییس سازمان انرژی اتمی ایران نوشت: در کارخانه غنی سازی اورانیوم در نطنز حدود هفت هزار دستگاه سانتریفیوژ نصب شده است. این خبرگزاری همچنین در گزارش دیگری نوشت: رییس جمهوری ایران بشدت به تعرض دیپلماتیک باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا علیه ایران پاسخ داد.

پرایم تاس خبرگزاری دیگر روسیه نیز با اشاره به دستیابی ایران به دو نوع پیشرفته دستگاه سانتریفیوژ نوشت: ساخت این دستگاهها از دستاوردهای مهم دانشمندان ایرانی در سالهای اخیر است. این خبرگزاری به نقل از رییس جمهوری ایران نوشت: اهمیت این دستاورد در آن است که ایران با کمک آن می‌تواند چرخه کامل سوخت هسته‌ای را ایجاد کرده و در نتیجه این دستاورد مهم، راه اندازی کارخانه تولید سوخت هسته‌ای اصفهان امکان‌پذیر شد.

شبکه تلویزیونی العربیه نیز با اشاره به اینکه کارشناسانی مانند جفری کمپ معتقدند که برنامه هسته‌ای ایران به نقطه بی‌بازگشتی رسیده و غرب از موضعگیری واحدی در برابر ایران سردرگم شده است؛ در این میان، وزارت خارجه آمریکا در واکنش بر اعلام دستاورد جدید هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و تهران را به رعایت تعهدات بین‌المللی خود فراخواند.

خبرگزاری دپ آ آلمان در گزارشی از تهران نوشت: "کارخانه تولید اورانیوم در اصفهان در روز ملی هسته‌ای، راه اندازی شد." این خبرگزاری افزود: هدف این کارخانه که توسط متخصصان ایرانی راه‌اندازی شده، تولید انواع سوخت مورد نیاز رآکتورهای تحقیقاتی و نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای از جمله در اراک است.  خبرگزاری آلمان افزود: ایران با این کار عملا آخرین قدم را در برنامه اتمی خود که خیلی وقت است، شروع کرده، برداشت.

شبکه تلویزیونی آ ار د در حالیکه تصاویری از مراسم راه اندازی این کارخانه و بازدید و سخنرانی رییس جمهوری نیز از این شبکه پخش می‌شد، گفت: این کارخانه آخرین حلقه از برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود.

شبکه تلویزیونی ان 24 در بخش خبر شامگاهی خود با اشاره به راه‌اندازی این کارخانه در اصفهان گفت: ایران با راه اندازی کارخانه فوق آمادگی خود را برای مذاکره با آمریکا اعلام کرد ولی گفت که برنامه اتمی خود را متوقف نمی‌کند.

پایگاه اینترنتی روزنامه هندلز پلات در مطلبی تحت عنوان قدم تعیین کننده ایران به سمت قدرت اتمی شدن، نوشت: ظاهرا ایران با گشایش این کارخانه قادر است که سوخت هسته‌ای برای نیروگاه‌های اتمی خود تولید کند.

روزنامه اخنر ناخریشتن نیز نوشت: ایران با راه‌اندازی این کارخانه به هدف خود که کنترل چرخه سوخت هسته‌ای بود، رسید.

پایگاه اینترنتی روزنامه ولت هم خبر داد که ایران در روز هسته ای، کارخانه تولید اورانیوم خود را راه‌اندازی کرده است.

گسترش فعالیت‌های هسته ای ایران در آستانه اجلاس 1+5 نشان دهنده واقع گرایی در سیاست خارجی ایران است که از همه ظرفیت‌های ممکن برای افزایش توان کشور استفاده می‌کند

کد خبر 78585

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز