همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی از تکمیل فرآیند تولید سوخت هسته‌ای در ایران خبر داد.

 به گزارش واحد مرکزی خبر از تهران، غلامرضا آقازاده در مراسم بزرگداشت سومین سالروز جشن ملی فناوری هسته‌ای که امروز با حضور رئیس جمهور در مجتمع تولید آلیاژهای نوین در اصفهان در حال برگزاری است ضمن تبریک این روز به مقام معظم رهبری و مردم ایران، روز جشن ملی فناوری هسته‌ای را یکی از بزرگ ترین روزهای تاریخ ایران دانست.

وی با قدردانی از حمایت دولت‌های گذشته در زمینه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای گفت: ملت ایران، مراجع معظم، علما، دانشگاهیان، نخبگان، احزاب و جریان‌های سیاسی و همچنین رسانه ملی با حمایت‌های خود حماسه‌ای دیگر آفریدند و جلوه‌ای از اجماع ملی را برای تحقق اراده یک ملت به جهانیان نشان دادند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه اظهار داشت: به سبب پایداری و استقامت دکتر احمدی نژاد که ما را در عبور از این مرحله سخت یاری کرد از وی تقدیر می‌کنم.

آقازاده در این مراسم که حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، برخی اعضای هیئت دولت، شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دیگر مقامات عالی رتبه و متخصصان نیز حضور داشتند با تاکید بر اینکه همه فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران با وجود اعمال محدودیت‌ها و تحریم‌ها صورت گرفته است گفت: همه هدف ما افزودن بر عزت و اقتدار ایران اسلامی بود و امروز همه اعتراف می‌کنند که    توانسته‌ایم با افزایش روحیه خودباوری و دستیابی به فناوری پیشرفته هسته‌ای، جایگاه ایران و ایرانیان را در سطح بین‌المللی ارتقا دهیم.

نصب 7 هزار سانتریفیوژ 

آقازاده در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری هسته‌ای در اصفهان با اشاره به مراحل مختلف چرخه سوخت هسته‌ای افزود: نخستین گام در مسیر تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای اکتشاف و استخراج سنگ معدن اورانیوم است که در این زمینه برنامه ریزی مناسبی انجام شده است.

وی گفت: نخستین مرحله تولید کیک زرد در منطقه بندر عباس آغاز شده است که بر اساس برنامه 5 ساله آینده تولید در منطقه ساغند یزد نیز آغاز می‌شود.

آقازاده افزود: اکنون حجم زیادی از عملیات اکتشاف در دستور کار سازمان انرژی هسته‌ای است.

وی تبدیل کیک زرد به فرآورده‌های گوناگون را دومین مرحله چرخه سوخت هسته‌ای دانست و گفت: این طرح در قالب فعالیت کارخانه فرآوری اورانیوم یو سی اف اصفهان اجر ا می‌شود.

آقازاده با بیان اینکه این مجتمع اکنون با ظرفیت 280 تن یو اف شش و 11 تن اکسید اورانیوم و 10 تن اورانیوم فلزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد گفت: این ظرفیت براساس برنامه 5 ساله آینده به حدود هزار تن می‌رسد.

وی غنی سازی اورانیوم را مرحله سوم چرخه سوخت هسته‌ای بیان کرد و افزود: این طرح عظیم و پیچیده در منطقه نطنز به سرانجام رسیده و تاکنون حدود 7 هزار ماشین نصب شده است و در برنامه 5 ساله به 50 هزار دستگاه می رسد.

آقازاده گفت: پژوهشگران سازمان انرژی اتمی ایران وارد مرحله جدید از دستیابی به دانش فنی مربوط به غنی سازی اورانیوم شده‌اند که از پیشرفت بی‌نظیر ایران همگام با فناوری روز دنیا حکایت دارد.

وی از توانایی ایران در تولید ماشین‌هایی با اس دبلیوی 5 تا 6 خبر داد و گفت: جزئیات این خبر در آینده اعلام می‌شود.

آقازاده افزود: برپایه برنامه 5 ساله توسعه آینده سوخت معادل 2500 مگاوات برق هسته‌ای از محل تولیدات مجتمع غنی سازی اورانیوم نطنز تامین می‌شود.

وی فعالیت‌های مرکز تولیدات آلیاژی نوین و مجتمع سوخت راکتورهای اتمی ایران را مرحله چهارم این چرخه دانست و گفت: با استفاده از دانش بکارگرفته شده در این مرحله که امروز شاهد بهره برداری از آن هستیم بسته‌های سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های اتمی ایران تامین می‌شود.

آقازاده افزود: قادریم با اجرای برخی تغییرات تجهیزاتی تولید مقاطع آلیاژی خانواده زیرکنیوم، تیتانیوم و آلومینیوم و محصولات جانبی مانند کلرید منیزیم با خلوص 99 و 9 دهم درصد با فرم خاص، اکسید زیرکنیوم با گریدهای تجاری و هسته‌ای و اکسید هافینیوم را تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی هسته‌ای گفت: برای دستیابی به این توانایی‌ها راه دشوار و پیچیده‌ای طی شده و اینک دانش فنی تولید محصولات زیرکنیوم مجتمع سوخت هسته‌ای همچون نگینی در کنار دیگر دستاوردهای این صنعت عظیم جای گرفته است.

وی با اشاره به فعالیت کارخانه‌های تولید قرص، میله و مجتمع سوخت وکارخانه اف ام پی گفت: این مرحله آخرین و حساسترین حلقه مربوط به چرخه سوخت هسته‌ای است که در این بخش تولید انواع مجتمع‌های سوخت مورد نیاز راکتورهای تحقیقاتی و نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای در کنار فعالیت‌های کارخانه یو سی اف در دستور کار قرار گرفته است.

آقازاده افزود: بر اساس برنامه ریزی انجام شده کارخانه اف ام پی سالیانه قادر است 10 تن سوخت طبیعی برای بکارگیری در راکتور تحقیقاتی آب سنگین 40 مگاواتی اراک، 30 تن سوخت غنی شده با غنای حداکثر 5 درصد برای استفاده در راکتورهای هسته‌ای آب سبک تحت فشار از قبیل نیروگاه 30 مگاواتی دارخوین و نیروگاه‌های قدرت دیگر تولید کند.

وی گفت: همچنین این کارخانه قابلیت افزایش ظرفیت برای تولید سوخت مورد نیاز 2360 مگاوات برق هسته‌ای را که باید در برنامه 5 ساله توسعه آینده تامین شود، دارد. 

احداث 5 هزارمگاوات نیروگاه هسته‌ای دربرنامه پنجم توسعه 
 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنرانی خود در مراسم جشن روز ملی فناوری هسته‌ای با برشمردن برنامه‌های آینده این سازمان از احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای در برنامه پنجم توسعه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، غلامرضا آقازاده گفت: در ارتباط با برنامه توسعه نیروگاه‌های اتمی لازم به ذکر است که پیگیری این موضوع یکی از رسالت‌های مهم سازمان انرژی اتمی ایران به شمار می‌رود.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری پیشرو در میان کشورهای در حال توسعه به دلایل مختلف ازجمله نیاز برنامه‌های توسعه به انرژی، کسب فناوری‌های برتر، ایجاد تنوع و تأمین امنیت انرژی، ملاحظات زیست محیطی و مزایای فنی و اقتصادی، توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای را به عنوان یک ضرورت در برنامه بلند مدت تأمین انرژی در نظر گرفته است.

معاون رئیس جمهور گفت: در قانون دستیابی به فناوری هسته‌ای صلح آمیز مصوب خرداد 84 مجلس شورای اسلامی نیز تصریح شده است که دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است در زمینه برخوردار بودن کشور به فناوری هسته‌ای صلح آمیز ازجمله تأمین چرخه سوخت برای 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای اقدام کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در این خصوص پیش بینی می‌شود که علاوه بر راه اندازی واحد یکم نیروگاه اتمی بوشهر‌، احداث نیروگاه بومی 360 مگاواتی دارخوین و احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای در برنامه پنجم توسعه در دستور کار قرار گرفته است.

آقازاده گفت:ادامه این روند در برنامه‌های ششم و هفتم توسعه کشور تا افق 1404   نیروگاه‌های هسته‌ای توان تأمین حدود 10 درصد از نیاز کشور به انرژی الکتریکی را با استفاده از حداکثر توان داخلی کشور داشته باشد.

وی افزود: شایان ذکر است که در جهت دستیابی به فناوری ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در خصوص تربیت نیروی انسانی و بهبود کیفیت آموزش در زمینه علوم هسته‌ای قراردادهای همکاری با دانشگاه‌های کشور منعقد شده است.

آقازاده گفت: در خصوص تأمین تجهیزات مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای با نگرش استفاده حداکثری ازتوان ساخت داخل برنامه شناسایی توانمندی‌ها و نحوه پشتیبانی از سازندگان داخلی درحال اجراست.

وی افزود: درباره پیگیری برنامه های مربوط به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز نیروگاه‌های هسته‌ای کشور لازم به ذکر است که برنامه مربوط به تربیت نیروی انسانی متخصص در سطوح بالا و نیز همکاری با دانشگاه‌های مختلف کشور به منظور تربیت پژوهشگران، مهندسان، تکنسین‌های فنی بر عهده پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای قرار گرفته است.

آقازاده گفت: این پژوهشگاه با برخورداری از اعضای هیأت علمی، کارشناسان فنی برجسته خود را در قالب پژوهشکده‌های مختلف طرح‌های پژوهشی و کاربردی گوناگونی به انجام رسانده است.

وی افزود: نتیجه این تلاش‌ها ساخت بعضی از دستگاه‌های انحصاری و تولید رادیوداروهای تشخیص و درمان در رآکتور تحقیقاتی تهران و آزمایشگاه‌های وابسته برای 120 مؤسسه پزشکی هسته‌ای و بیمارستان‌های کشور بوده که اکنون در رفع نیازهای مربوط، تشخیص بیماری‌های گوناگون سرطانی و نیز درمان و یا کاهش درد بیماران خودکفایی و بی نیازی به واردات در این زمینه را به همراه داشته است.

آقازاده گفت:در ارتباط با شاخصه‌های برنامه پنج ساله آینده نیز باید گفت که سازمان انرژی اتمی در راستای چشم انداز بیست ساله کشور و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و با هدف حفظ دستاوردهای انرژی هسته‌ای کشور و نهادینه کردن آنها و دستیابی به علوم و فنون فناوری‌های پیشرفته هسته‌ای و توانمندسازی زیرساخت‌های لازم با رویکرد بومی سازی در زمینه‌های مختلف انرژی، کشاورزی، پزشکی، صنعت و خدمات، برنامه‌هایی را در طول برنامه پنجم توسعه اجرا خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: توسعه نیروگاه‌های برق هسته‌ای و بومی سازی فناوری مرتبط با آن، فعالیت‌های مربوط به احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای با مشارکت طرف‌های خارجی، شروع احداث نیروگاه 360 مگاواتی با فناوری داخلی، مطالعات تفصیلی و تملک مربوط به آماده سازی ساختگاه‌های مناسب برای احداث 20 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای از برنامه‌های این سازمان در برنامه پنجم توسعه است.

آقازاده دومین برنامه این سازمان را در طول برنامه پنجم توسعه تأسیسات چرخه سوخت هسته‌ای با هدف تأمین و تولید مواد اولیه و سوخت مورد نیاز 2360 مگاوات نیروگاه هسته‌ای و رآکتورهای تحقیقاتی با رویکرد بومی سازی و بهبود فناوری های موجود و دستیابی به فناوری‌های نوین چرخه سوخت هسته‌ای دانست.

وی سومین برنامه این سازمان را توسعه علم و فناوری، پشتیبانی پژوهشی از برنامه‌ها و طرح‌های توسعه نیروگاه‌ها، ُگداخت هسته‌ای ، مواد و چرخه سوخت هسته‌ای و گسترش کاربردهای هسته‌ای در کشاورزی‌، پزشکی، صنعت از قبیل تهیه و تولید رادیوداروها و رادیو ایزوتوپ‌های مورد نیاز، ارتقا و توسعه فناوری‌های طراحی و ساخت سیستم های پرتودهی و نیز انتقال فناوری‌های طراحی و ساخت شتاب دهنده‌ها و لیزرها برشمرد.

آقازاده گفت: چهارمین برنامه این سازمان بهره برداری از رآکتور تحقیقاتی 40 مگاواتی اراک برای اهداف آموزشی، پژوهشی، تولید رادیو ایزوتوپ‌ها، توسعه علوم و فناوری‌های مرتبط با آن است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: حصول اطمینان از تأسیسات هسته‌ای و فعالیت‌های پرتودهی در سطح کشور از طریق تهیه و تدوین و به روزآوری تحقیقات و موارد ایمنی و بازرسی در همه مراحل ساخت و راه اندازی تأسیسات هسته‌ای و نیز کنترل فعالیت‌های مراکز هسته‌ای، پنجمین برنامه این سازمان در طول برنامه پنجم خواهد بود.

آقازاده افزود: تأمین امنیت و حفاظت از تأسیسات و مراکز هسته‌ای منطبق با قوانین و اقدامات ملی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در جهت نیازهای کشور، افزایش بهره وری و فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب و مورد نیاز برنامه های هسته‌ای از قبیل زیرساخت های تشکیلاتی، مالی، قانونی و فناوری اطلاعات و آموزش، ارتقا و بهبود توان تخصصی، فنی و مدیریتی نیروی انسانی موجود و مورد نیاز از دیگر برنامه های توسعه انرژی صلح آمیز هسته‌ای کشور است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ملت ایران در مسیر تحقق آرزوها و خواسته های تاریخی خود به افق‌های دوردست می‌نگرد و در حقیقت ما اکنون در آغاز راهیم و برای رسیدن به جایگاه شایسته ملت ایران همچون گذشته سخت نیازمند همراهی و همدلی یکایک هموطنان هستیم.

آقازاده گفت: بی گمان بدون اجماع ملی و همدلی آحاد ملت بزرگوار ایران، تحقق آرزوهای بزرگ ملی میسر نخواهد بود.

کد خبر 78575

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز