گروه سیاسی: سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که مرحله پیش‌راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر چهارشنبه آغاز می‌شود.

عصر دیروز محسن دلاویز، با اعلام این خبر به ایسنا و فارس گفت: مرحله پیش راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر روز چهارشنبه با حضور سرگئی‌کرینکو رئیس روس اتم استروی اکسپورت و غلامرضا آقازاده رئیس سازمان انرژی اتمی در محل نیروگاه اتمی بوشهر آغاز می‌شود.

وی همچنین بیان داشت که مقامات مذکور در کنفرانسی خبری به سؤالات خبرنگاران پاسخ خواهند داد. پیش از این معاون وزیر خارجه روسیه نیز طی مصاحبه‌ای با ریانووستی اعلام کرده بود که نیروگاه اتمی بوشهر در زمانی که با ایران موافقت شده است، راه‌اندازی می‌شود.

الکسی بارادافکین همچنین گفت: به نوبه‌خود می‌توانم تایید کنم که ما همانند سابق از این استقبال می‌کنیم که نیروگاه اتمی را در زمانی که مورد موافقت قرار گرفته است راه‌اندازی کنیم تا آغاز به کار کرده و برق تولید کند. نیروگاه اتمی بوشهر، هزار مگاواتی و از نوع آب سبک است که در 15 کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد. 

احداث این نیروگاه در سال 1974 میلادی(1352 شمسی) با کمک یک شرکت آلمانی آغاز شد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، طرف آلمانی حاضر به همکاری با ایران نشد و سرانجام در 25 اوت 1992 (3شهریور 1371)، تهران و مسکو موافقت‌نامه جامع همکاری‌های هسته‌ای را امضا کردند که براساس آن، شرکت روس اتم استروی اکسپورت، هشتم ژانویه 1995 میلادی(18 دی 1373)، عملیات تکمیل نیروگاه بوشهر را برعهده گرفت.  براساس نخستین تاریخ توافق شده ایران و روسیه، قرار بود این نیروگاه در هشتم ژوئیه 1999
(18 دی 1377) تکمیل شود، اما تاریخ بهره‌برداری از آن تا‌کنون حدود 10 سال است که به تعویق افتاده است.

روسیه همچنین از روز 16 دسامبر 2007(25 آذر 1386)، تحویل سوخت هسته‌‌ای به نیروگاه را آغاز کرد. عرضه‌ سوخت براساس توافقنامه بین دولت روسیه و ایران و تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد.

گزارش آژانس

محمد البرادعی مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود که هفته گذشته درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌طور غیررسمی منتشر شد، اعلام کرد: سوخت نیروگاه بوشهر طبق برنامه در سه ماهه دوم سال 2009(بهار 1388)، وارد رآکتور نیروگاه بوشهر خواهد شد.

طبق یک مورد راستی‌آزمایی فیزیکی سیاهه که آژانس از نیروگاه بوشهر انجام داده است، سوخت این نیروگاه تا روزهای 13 و 14 دسامبر 2008 (23 و 24 آذر87) همچنان تحت مهر و موم آژانس بوده است.

همچنین، غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی کشور پیش از این گفته بود: ما امیدواریم سال 1388 شروع تولید برق هسته‌ای از طریق نیروگاه اتمی بوشهر باشد.

کد خبر 75873

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز