چهارشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئس‌جمهور در جمع مردم اصفهان سخنان مبسوطی در ارتباط با انتخابات، نامگذاری سال 88 به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف و هم‌چنین رابطه‌ ایران و آمریکا و مشکلات استان اصفهان ایراد کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهور در بخشی از سخنانش با اشاره به این‌که « انتخابات ریاست‌جمهوری دهم را در پیش داریم» گفت: انتخابات مهم‌ترین و بالاترین صحنه حضور، تصمیم‌گیری و اعمال اراده ملت است. ملت در انتخابات ریاست‌جمهوری که یکی از بالاترین، مهم‌ترین و اثرگذارترین صحنه‌هاست به دنبال تحقق آرمان‌ها، اهداف و انتخاب مسیر مورد نظرش است.

وی افزود: ملت ایران در انتخابات ریاست‌جمهوری، راه و برنامه‌ آینده‌ کشور را انتخاب می‌کند.

رئیس‌جمهور گفت: انتخابات متعلق به ملت و برای ملت و صحنه‌ هنرنمایی و تصمیم‌گیری یک ملت است. در انتخابات باید همه‌ اندیشه‌ها، افراد، سلایق، دیدگاه‌ها و نظرات به صحنه بیایند. من در این‌جا از تمام نخبگان و کسانی که دارای نظر و برنامه هستند و در خود توان اداره‌ کشور را می‌بینند، دعوت می‌کنم به صحنه بیایند؛ چرا که انتخابات مال یک فرد، گروه و حزب نیست. انتخابات متعلق به تمام ملت است و بنده و تمام اعضای دولت تلاش می‌کنیم در سطحی بسیار بالا و باشکوه برگزار شود.

وی اظهار کرد: در انتخابات پیش رو همگان باید بتوانند در اماکن عمومی و اجتماعات گوناگون نظراتشان را به صورت آزادانه و آگاهانه اعلام کنند، سوال و جواب و دیدگاه‌ها مطرح شود. انتخابات مال همه آحاد مردم است. در انتخابات همه دارای یک رای هستند و هیچ‌کس حق ندارد مانع اظهارنظر، سخنرانی و گفت‌وگوی فردی با دیگران شود. ما همه باید تلاش کنیم بالاترین، کامل‌ترین و باشکوه‌ترین انتخابات را برگزار کنیم و ملت نیز آزادانه تصمیم بگیرد و هر نظر و تصمیمی که ملت گرفت، باید برای همه‌ افراد، گروه‌ها و شخصیت‌ها محترم باشد.

احمدی‌نژاد در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد مقدس اشاره و اظهار کرد: من از ایشان به خاطر سخنان بسیار خوبشان در مورد انتخابات در ابتدای سال تشکر می‌کنم. ایشان عرصه را باز و بر بازبودن آن تاکید کردند و این‌که همه باید بیایند و اظهارنظر کنند.

رئیس‌جمهور هم‌چنین تاکید کرد: از نگاه دولت، مساله‌ اول برگزاری یک انتخابات پرشور و باشکوه است و این‌که مردم در انتخابات حضوری حداکثری داشته باشند و اراده ملی و ملت تبلور پیدا کند و بعد از آن آزادی افرادی است که در این عرصه حضور پیدا کرده‌اند؛ آنها باید بتوانند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.

وی افزود: من نکته‌ای را به همکاران عزیزم در دولت اعلام کرده‌ام که امروز به عرض شما نیز می‌رسانم. به همکارانم در دولت گفتم تا روزی که ما در عرصه‌ خدمت به مردم هستیم و ملت صلاح بداند ما باشیم، باید از تمام ثانیه‌ها برای خدمت به ملت استفاده کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: من به اعضای دولت تاکید کردم احدی از اعضای دولت حق ندارد حتی یک ثانیه از وقت خود را صرف اثرگذاری بر روی نتیجه انتخابات کند و هیچ مدیری هم حق ندارد یک ریال از بیت‌المال و وقت آن را صرف انتخابات برای این و آن کند، من به آنها گفتم ما باید از تک تک ثانیه‌هایمان برای خدمت به مردم استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: از اعضای دولت سوالی را مطرح کردم و اکنون نیز این سوال را از شما می‌پرسم. کل دوره شخصیت محبوبی مانند شهید رجایی مگر چقدر بود؟ حکم ریاست‌جمهوری ایشان 12 مرداد سال 60 تنفیذ شد و هشتم شهریور همان سال به شهادت رسیدند؛ پس تمام مدت ریاست‌جمهوری‌شان 27 روز بود؛ اما این 27 روز آن‌چنان در کام ملت ما شیرین است که هنوز دنبال نمونه‌ای مثل شهید رجایی می‌گردد.

وی تاکید کرد: من به مدیران دولتی گفته‌ام باید از تک تک ثانیه‌ها برای خدمت استفاده کنید.

احمدی‌نژاد گفت: بنده در جایی این مطلب را عرض کردم؛ البته برخی به آن خرده گرفتند. این اعتقاد قلبی من است که ملت ایران بزرگ‌ترین و عزیزترین ملت عالم است. این ملت ظرفیت کارها و تصمیم‌گیری‌های بزرگ را دارد و اگر موانع و دست‌اندازی‌ها برداشته و اجازه داده شود انرژی این ملت به صورت کامل در مسیر ساختن و پیشرفت آزاد شود، تردید ندارم طی چند سال ایران پیشرفته‌ترین و مقتدرترین کشور عالم خواهد شد.

وی در ادامه سخنانش در اصفهان به مباحث بین‌المللی نیز اشاره کرد و با یادآوری سخنانش در روز 22 بهمن گفت: به لطف ایستادگی ملت ایران، جایگاه این ملت در عرصه‌ جهانی بسیار ارتقا پیدا کرده و سایه تهدید قدرت‌های بزرگ و شیاطین برای همیشه از سرشان برطرف شده است و امروز هیچ‌کسی در دنیا جرأت ندارد که با لحن تحقیرآمیز با ملت ایران صحبت کند. امروز در ذهن دولت‌ها و ملت‌ها، ملت ایران در بالاترین جایگاه قرار دارد و در نگاهی به اخبار جهانی می‌بینید که در هر کجای جهان نشستی برگزار می‌شود و ملاقات‌هایی صورت می‌گیرد، وقتی می‌خواهند تصمیم‌گیری و آینده را ترسیم کنند، می‌گویند که صبر کنیم ببینیم موضوع تعامل ایران و آمریکا چه می‌شود.

درحالی که مردم فریاد می‌زدند مرگ بر آمریکا، رئیس‌جمهور افزود: امروز تقریبا همه‌ روابط خارجی دولت آمریکا و به تبع آن بسیاری از مناسبات این دولت با کشورهای گوناگون متاثر از نحوه‌ تعامل با ملت ایران است و این نشان‌دهنده جایگاه ملت ایران است.

وی ادامه داد: دنیا بداند که ملت ایران همواره خواهان صلح، عدالت و پیشرفت برای همه‌ ملت‌ها بوده است. ملت ایران دوستدار ملت‌هاست و معتقد به تعامل با کشورها بر پایه‌ احترام متقابل و صد البته بر اساس عدالت است.

وی با بیان این‌که " ملت ایران اهل منطق و گفت‌وگو است و این تعامل و گفت‌وگو باید بر پایه‌ عزت، عدالت و احترام به ملت‌ها و منافع ملت‌ها باشد" گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در بخشی از پیام نوروزی خود صحبت‌هایی را در مورد ایران مطرح کردند و گفتند که فرهنگ ملت ایران و مردم ایران بسیار غنی و شایسته است. این حرف خوبی است و یک اقرار به جایگاه ملت ایران. نکته دومی که وی گفت این بود که جهان نیازمند فرهنگ و تمدن ملت ایران است. این صحبت نیز قبول. نکته بعدی که وی گفت این بود که جامعه‌ آمریکا از حضور ایرانیان مقیم آمریکا بهره‌مند است و آن‌ها در پیشرفت آمریکا نقش موثری داشته‌اند.

رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت که ایران باید جایگاه شایسته جهانی داشته باشد و با جهان در حال تعامل سازنده باشد و این تعامل از مسیر سلاح هسته‌‌ای و نظامی به دست نخواهد آمد. من می‌خواهم بگویم جانا سخن از زبان ما می‌گویی. ملت ایران در طول این سال‌ها به دولت‌های آمریکا بارها گوشزد کرده است که چرا به نقاط مختلف دنیا لشگرکشی می‌کنید؟ چرا می‌خواهید مسائل جهان را لشگرکشی و مسائل نظامی حل کنید؟ چرا انبارهای خود را پر از سلاح‌های هسته‌‌ای کرده‌اید و چرا؟ و چرا؟ و چرا؟ دولت‌های قبلی شما سعی می‌کردند که با تبلیغات، تهمت، دروغ، تخریب و لشگرکشی و با محاصره‌ اقتصادی اجازه ندهند که فریاد حق‌طلبانه ملت ایران به گوش ملت‌های جهان برسد؟ اگر شما می‌گویید که به دنبال تغییر هستید، بسم الله. روش‌ها و سیاست‌های خود را عوض کنید. به دنیا نگاه کنید و ببینید که در عرصه‌ جهانی چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است.

وی ادامه داد: ملت ایران در سایر نقاط دنیا برای خود منافع ملی تعریف نکرده و نگفته است که منافع ملی ایران در آسیا و اروپاست، بلکه این دولت‌های آمریکا بوده‌اند که پی در پی می‌گویند ما برای حفظ منافع آمریکا باید به خاورمیانه لشگرکشی کنیم یا در اروپا و آمریکا این کار را بکنیم یا آن کار را بکنیم.

وی گفت: اخیرا رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که ملت ایران می‌تواند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌‌ای استفاده کند ولی حق ندارد به دنبال بمب اتم باشد. اول این‌که ملت ایران هیچ‌گاه به دنبال بمب اتم نبوده است؛ چراکه معتقد است کسانی که به دنبال بمب اتم هستند از نظر سیاسی عقب‌مانده محسوب می‌شوند، چون دوران بمب و لشگرکشی به پایان رسیده است. ما مساله‌ هسته‌‌ای ایران را مساله‌ تمام شده‌ای می‌دانیم. شما باید نحوه حرف زدنتان را با ملت‌ها اصلاح کنید. شما حق ندارید برای ملت‌ها روش و راه زندگی تعیین کنید.

احمدی‌نژاد گفت: شما گفته‌اید که می‌خواهید با ملت ایران گفت‌وگو کنید. ملت ایران پیشتاز منطق و تمدن در جهان است. شما گفته‌اید که دست‌تان را به سوی ملت ایران دراز کرده‌اید. ملت ایران اگر ببیند دستی در ظاهر و باطن بر اساس حقیقت، صداقت و عدالت و احترام به سمت آن دراز شده است از آن استقبال می‌کند ولی اگر خدای نکرده این دست در ظاهر بر اساس صداقت ولی در باطن بر اساس عدم صداقت دراز شود، پاسخ ملت ایران همان خواهد بود که به بوش داد.

وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما باید در عمل تغییرات را ایجاد کنید، وگرنه در کلام مساله‌ای عوض نمی‌شود.

وی گفت: به نظر من سرنوشت آقای بوش آیینه عبرتی برای همه‌ سیاستمدارانی است که به تجاوز، استعمار و خودخواهی عادت کرده‌اند و آن‌ها باید بدانند که نتیجه‌ این کارها سرنوشتی برای‌شان بهتر از سرنوشت بوش به همراه نخواهد داشت.

جمعیت یک صدا فریاد زدند الله اکبر و احمدی‌نژاد گفت: ما هم‌چنان منتظر تغییرات واقعی و اساسی و عملی هستیم و از آن استقبال می‌کنیم.

رئیس‌جمهور در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به ویژگی‌های استان اصفهان گفت: سلام خدا بر جوانان، دختران و زنان و مردان اصفهانی.

وی در ادامه با اشاره به مسئولیت‌های دولت اسلامی خاطرنشان کرد: در این‌جا می‌خواهم یکی دیگر از مسئولیت‌های مهم اسلامی را بیان کنم؛ یکی از این مسئولیت‌ها حفظ و صیانت از منافع عمومی و ذخایر ملی و هدایت آن‌ها در جهت بهره‌برداری مناسب، صحیح و بهینه از این منابع است.

وی با بیان این‌که " خداوند متعال منابع عظیمی را برای بقای انسان و کمال انسان قرار داده است" گفت: این منابع مربوط به تمام مردم و هم‌چنین نسل‌های آینده نیز هست و وظیفه‌ دولت اسلامی و آحاد مردم این است که از این منابع به نحو احسن نگهداری و استفاد کند. کسی حق ندارد به این منابع دست‌اندازی یا برخلاف عدالت در مورد آن‌ها عمل کند. کسی حق ندارد این منابع را تلف کند و از بین ببرد. این منابع متعلق به همه است و کسی حق ندارد این منابع عمومی را تخریب کند و یا به صورت انحصاری در اختیار خود قرار دهد.

احمدی‌نژاد گفت: اگر کسی از منابع عمومی به صورت اسراف استفاده کند به تمام ملت بدهکار شده است و دولت اسلامی موظف است علاوه بر جلوگیری از اسراف تلاش کند که حقوق ملت به بیت‌المال برگردد و نحوه‌ درست از منابع ملی را تبیین و آن را اجرا کند. در واقع حفظ استفاده درست و هدایت منابع ملی یک وظیفه‌ قطعی دولت اسلامی است.

وی ادامه داد: منابع انسانی، منابع فرهنگی و تاریخی و میراث عظیم تاریخی ملت ایران و وقت آحاد ملت ایران جزو منابع ملی و صیانت از آن‌ها وظیفه‌ عمومی است.

وی به نامگذاری سال 88 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف اشاره کرد و گفت: من از ایشان به خاطر ابتکار عملی که در این زمینه داشتند تشکر می‌کنم. صیانت از منابع عمومی و ملی نیازمند برنامه جامعی است و دولت در حد توان، مهم‌ترین مسائل و مهم‌ترین منابع کشور را که امروز اسراف می‌شود یا بهره‌برداری نامناسب از آن می‌شود طبقه‌بندی کرده و برنامه‌ مناسبی برای آن‌ها طراحی کرده است.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که " هزینه‌های دولت در سه بخش انجام می‌شود" گفت: بخشی از آن مربوط به حقوق و مزایای کارمندان است که طبق قانون باید عمل شود و در آن‌جا اسرافی وجود ندارد. بخش دوم، خدماتی است که دولت در بخش‌های گوناگون ارایه می‌دهد.بخش سوم هزینه‌های مصرفی دولت است. دولت مصمم است که هزینه‌های مصرفی خود را به حداقل ممکن کاهش دهد و برنامه‌هایی نیز در این ارتباط تدوین شده و در حال اجراست.

وی خاطرنشان کرد: قبل از مدیریت دولت، دستگاه‌های دولتی روزانه 950 هزار لیتر بنزین مصرف می‌کردند که با برنامه‌ریزی و مدیریتی که اعمال شد این مصرف به حدود 400 هزار لیتر کاهش پیدا کرد. برق و گاز و انرژی هنوز هزینه‌های فراوانی را می‌گذارد و ما باید تلاش کنیم که در این ارتباط صرفه‌جویی‌های مناسب صورت بگیرد و این منابع به صورت درست در خدمت پیشرفت کشور قرار بگیرند.

وی هم‌چنین به اسراف نان در کشور و یارانه‌ای که دولت در مورد نان ارایه می‌دهد اشاره کرد و گفت: مصرف گندم در کشور ما بسیار بالاست و متاسفانه در این روند بعضا ما شاهد اتلاف و یا اسراف منابع نیز هستیم که این موارد باید اصلاح شود.

احمدی‌نژاد هم‌چنین به مصرف آب در کشور نیز اشاره کرد و گفت: ما جزو کشورهای کم‌آب هستیم ولی مصرف آب در کشور ما بالاست و در ارتباط با آن نیز باید برنامه‌ریزی دقیق صورت بگیرد.

وی هم‌چنین به اهمیت صرفه‌جویی و ایجاد الگوی درست برای استفاده از انرژی نیز اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از انرژی در کشور ما هدر می‌رود و اسراف می‌شود و ما باید مصرف انرژی در کشور را مدیریت کنیم و بهترین روش مدیریت این است که مردم را در مدیریت منابع مشارکت دهیم. برخی معتقدند که این مدیریت را دولت باید به تنهایی انجام دهد ولی ما تاکید بر آن داریم که باید در این مدیریت مردم نقش و مشارکت جدی داشته باشند و در واقع مردم باید مستقیما در مدیریت منابع مشارکتی فعال و موثر داشته باشند و تا زمانی که تک تک مردم وارد بحث مدیریت منابع نشوند ما هم‌چنان شاهد اسراف منابع خواهیم بود.

وی افزود: 70 درصد از مردم فقط از 35 درصد یارانه‌ها استفاده می‌کنند و تقریبا 65 درصد یارانه‌ها به کمتر از 30 درصد از مردم می‌شود که آن‌ها نیازی به یارانه دولت ندارند ولی در واقع این 30 درصد بیشترین استفاده را از یارانه‌ها می‌کنند. آن‌ها نیز برای ما عزیز هستند و به لطف خدا به گونه‌ای زندگی می‌کنند که نیازی به یارانه دولتی ندارند و دولت برای اصلاح این موضوع و این‌که یارانه‌ها به صورت مناسب و عادلانه توزیع و هدفمند شود لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها را تدوین کرد و در اختیار مجلس قرار داد.

رئیس‌جمهور گفت: بر اساس این طرح 70 درصد مردمی که تا امروز فقط 35 درصد یارانه‌ها را مصرف می‌کردند، 60 درصد یارانه‌ها را استفاده خواهند کرد و در واقع آن‌ها این فرصت را پیدا می‌کنند که از یارانه‌ها بهتر و مناسب‌تر استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها دقیق‌ترین و مهم‌ترین طرحی است که در بخش اقتصاد و مدیریت منابع تا امروز تهیه شده است.

وی ادامه داد: در این طرح سهم مردم در اختیار خود مردم قرار می‌گیرد تا خودشان تشخیص دهند که از این یارانه‌ها چگونه استفاده کنند.

احمدی‌نژاد گفت: من فکر می‌کنم اگر ما بتوانیم فرهنگی که امروز در اصفهان در ارتباط با مدیریت منابع وجود دارد را در کل کشور حاکم کنیم مطمئنا فرهنگ مبارزه با اسراف و فرهنگ مدیریت درست منابع در کشور رایج می‌شود؛ چراکه از ویژگی‌های برجسته‌ مردم اصفهان مدیریت درست و هدفمند و آگاهانه‌ منابع است و مردم اصفهان به درست مصرف کردن و مدیریت کردن منابع مشهور هستند و این فرهنگ ارزشمندی است.

وی گفت: در کنار هدفمند کردن یارانه‌ها، همه ملت ایران باید در مدیریت منابع مشارکت کنند. امیدوارم طرح هدفمند کردن یارانه‌ها توسط نمایندگان محترم مجلس به سرعت رسیدگی شود و در اختیار ملت قرار گیرد. خوشبختانه نمایندگان اصفهان با دلسوزی و پی‌گیری به دنبال تصویب این لایحه‌ مهم هستند که من صمیمانه از آن‌ها تشکر می‌کنم.

وی هم‌چنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مصوبات دور اول سفر استانی به استان اصفهان نیز اشاره کرد و گفت: بخش قابل توجهی از این مصوبات اجرا شده و بحث قابل توجه دیگری نیز در مسیر اجراست و برای دور دوم نیز ان‌شاءالله تصمیمات خوبی برای پیشرفت اصفهان اتخاذ خواهیم کرد.

رئیس‌جمهور گفت: استان اصفهان در برخی از بخش‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته است ولی در بخشی از این استان مشکلاتی وجود دارد. ما برای رفع بیکاری دارای برنامه هستیم.

وی از احداث 60 طرح بزرگ صنعتی و معدنی برای استان اصفهان در جلسه‌ استانی هیات دولت که در اصفهان برگزار می‌شود خبر داد و هم‌چنین گفت: با توجه به جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان 23 منطقه‌ نمونه‌ی گردشگری جدید در این استان احداث خواهد شد.

کد خبر 78508

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز